'رژیم سوریه از حملات دولت ترکیه و داعش حمایت می‌کند'

لقمان احمی سخنگوی اداره‌ی خودگردان شمال و شرق سوریه اعلام کرد، دولت ترکیه فقط با همکاری داعش حملات را انجام نمی‌دهد. وی گفت، هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه نیز در این کار شرکت دارند و حکومت سوریه نیز از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

عصر روز پنجشنبه (٢٠ ژانویه/ ٢ بهمن) مزدوران داعش به زندان صناعی شهر حسکه که تبهکاران داعش در آن‌جا نگهداری می‌شوند حمله کردند. پس‌ از این حمله مدت ۳ روز است که در منطقه جنگ سنگینی در جریان است. همزمان همراه با این حملات دولت ترکیه نیز حملات خود به روژآوا و شنگال را افزایش داده‌ است.

لقمان احمی سخنگوی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در رابطه با حملات دولت ترکیه و رخدادهای زندان صناعی حسکه با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

احمی اعلام کرد پس از تأسیس اداره‌ی خودمدیریتی این منطقه همیشه هدف حملات قرار گرفته است. به‌ویژه دولت ترکیه همیشه به این اداره حمله نموده ‌است. احمی همچنین اعلام کرد، از سال ۲۰۱۶ زمانیکه اداره خودمدیریتی پروسه آزادی منبج را آغاز نمود، دولت ترکیه حملاتش را تشدید کرد. وی گفت:"اعزاز و جرابلس پیشتر در دست تبهکاران داعش بود، اما دولت ترکیه هیچ مشکلی با آن‌ها نداشت. دولت ترکیه نیز برای تبهکاران مشکلی محسوب نمی‌شد. تا زمانی‌که ما پاک‌سازی تبهکاران را آغاز نمودیم، از همان زمان حملات دولت ترکیه به ما آغاز شد.

ارتباط دولت ترکیه با داعش بسیار دیرین است. همه موصل را به یاد دارند. زمانیکه داعش به موصل حمله کرد، سفرا و نمایندگان همه کشورها منطقه را ترک کردند، اما نماینده ترکیه در آن‌جا مانده و به کارهای خود ادامه داد. ما می‌دانیم همزمان با حمله به داعش و تضعیف داعش، دولت ترکیه دست‌ به کار شد و تحرکات خود را به‌طور مستقیم آغاز نمود. ارتباط آن‌ها با داعش بسیار مستحکم است. همان‌طور که مردم به یاد دارند، زمانی‌که داعش در کوبانی شکست خورد، آن‌ها به عفرین حمله کردند."

'روسیه در پشت این حملات است'

 احمی اعلام نمود، حملات سال ۲۰۱۹ به گری‌سپی و سریکانی در چهارچوب توافق میان روسیه و آمریکا و نیروهای بین‌المللی و ترکیه انجام شد. وی گفت:"اما حملات پس ‌از آن با رویه و شکل متفاوتی تا کنون ادامه یافت. محاصره‌ی اقتصادی، استفاده از رود فرات به‌عنوان تهدید و همچنین حمله با پهبادهای جنگی. سازمان تبهکاران و جاسوس‌های دولت ترکیه در داخل این کشور در برخی مواقع برای ایجاد تنش و کارهای اخلال‌گرانه حملات خود را انجام می‌دهند. حمله‌ی اخیر به زندانی که هزاران داعشی در آن‌جا بودند نیز یکی از این حملات است. یعنی حملات دولت ترکیه و همکاری با داعش کاری نیست که خود آنها به تنهایی آن را انجام بدهند، بلکه هم‌پیمانان و همکارانی نیز در منطقه دارند که در آن شرکت دارند.

حکومت سوریه نیز در این حملات نقش دارد. آن‌ها روشی از حملات را علیه اداره خودمدیریتی بکار گرفته و در برخی موارد این تبهکاران که به نیروهای ق.س.د حمله می‌کنند را به ‌عنوان نیروهای مدافع نام می‌برند. حملات ۲ روز پیش، اجازه ندادن به بازگشایی دروازه مرزی تل کوچر توسط روس‌ها، بستن دروازه‌ی مرزی توسط رژیم، بستن درواز‌ی سمالکا از سوی پ.د.ک، بخشی از جنگ چندجانبه علیه خودمدیریتی هستند. اداره‌ی خودمدیریتی چون در منطقه مدلی از صلح و برادری را به وجود آورده ‌است، همیشه توسط رژیم سوریه و ترکیه هدف قرار می‌گیرد. در پشت آن‌ها نیز روسیه قرار دارد و همه این را می‌دانند."

'نیروهای بین‌المللی به وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کنند'

سخنگوی اداره‌ی خودگردان شمال و شرق سوریه اعلام کرد، زندانی که تبهکاران در آن نگهداری می‌شوند، زندانی مناسب نیست که متهمان ترور در آن نگهداری شوند، اما به دلیل نبودن مکان و امکانات مناسب، در آنجا نگهداری می‌شوند. پیش‌تر چندین ‌بار برای محاکمه‌ی تبهکاران از نیروهای بین‌المللی درخواست کمک کرده‌ایم اما در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند."

احمی در این‌ رابطه اعلام کرد، تاکنون به آن‌ها پاسخی داده نشده‌ است. وی گفت:"تاکنون هیچ ‌کسی برای درست کردن زندانی که بتوان زندانیان داعش را در آن نگهداری کرد مسئولیت خود را به‌طور جدی انجام نداده ‌است. غیر از آن نیز هیچ‌کس تلاشی برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات در منطقه انجام نداده ‌است. زمانی ‌که همه‌ی این علل را ارزیابی می‌کنیم، مشخص می‌شود که حملات اخیر داعش نیز چرا و چگونه رخ داده‌اند. همچنین هزاران خانواده‌ی داعشی نیز در کمپ هول هستند، هرچند اداره خودمدیریتی از کشورها درخواست کرده‌ است که داعشی‌های خود را تحویل بگیرند، اما هیچ‌ کشوری این کار را انجام نمی‌دهد. امیدواریم این شرایط از حالا به بعد بهتر دیده ‌شده و اداره خودگردان و نیروهای امنیتی بیشتر از لحاظ لجستیکی و اقتصادی و تکنیکی و اطلاعاتی مورد پشتیبانی قرار گیرند. همراه با این پشتیبانی‌ها، پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی و افکار عمومی نیز فراهم شود. فرار تبهکاران داعش از زندان نه ‌تنها برای جامعه و اداره خودگردان شمال و شرق سوریه، بلکه برای همه کشورهای دیگر نیز تهدید محسوب می‌شود."

'در این راستا همه مسئولند'

لقمان احمی از نیروهای بین‌المللی درخواست نمود تا با هم علیه داعش بجنگند. وی گفت:"داعش مدتی طولانی این مناطق را در دست داشته ‌است. در این مناطق کار کرده و تفکری را ایجاد نموده ‌است. همچنین فقر اقتصادی و تحریم‌های زمینی سبب ایجاد فرصت برای تفکر داعش می‌شوند. به‌همین دلیل برای شکست دیدگاه و تفکر داعش در این منطقه و برای آن که به‌صورت موفق سیاست بازگشت به جامعه و آموزش انجام شود، باید به مسئله فقر پایان داده شود، باید نیروهای بین‌المللی به مسئولیت خود عمل کرده و برای از بین بردن داعش با ما همکاری کنند. تا زمانی ‌که این کارها انجام نشوند، داعش همیشه تهدیدی علیه منطقه خواهد بود. به ‌همین دلیل برای پایان دادن به این تهدیدها باید همه‌ی طیف‌ها به مسئولیت‌های خود به‌طور جدی عمل کنند."