صالح مسلم: اقدام علیه کوردها به نفع روسیه نخواهد بود

رئیس مشترک پ.ی.د درباره نقش آمریکا در حملات ترکیه گفت: آمریکا برای حفاظت از ما اینجا حضور ندارد و هدفش جنگ با داعش است. آمریکا به ابراز تأسف و غیر مثبت خواندن این حملات بسنده می‌کند اما این کافی نیست و حملات ترکیه را متوقف نمی‌کند.

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیك در گفتگوی با آرین تی‌وی به حملات توپخانه‌ای و پهبادی ترکیه به شمال شرق سوریه واکنش نشان داد. او با تصریح آنکه آمریکا برای دفاع از کوردها با ترکیه نخواهد جنگید، همچنین ابراز امیدواری کرد پوتین در دیدار امروز با اردوغان آنچه او علیه کوردها می‌خواهد را نپذیرد چون این به نفع روس‌ها هم نخواهد بود.

صالح مسلم درباره علت افزایش تعرضات نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه بدنبال اجلاس اخیر اردوغان با سران ایران و روسیه در تهران، از اینکه طرفین بدون حضور هیچیک از نمایندگان کورد و سوری درباره سوریه رایزنی کردند ابراز تأسف کرد ولی گفت ترکیه چراق سبز هجوم گسترده را در تهران دریافت نکرد چون چنین حمله‌ای به ضرر روسیه، رژیم سوریه و ایران و گروههای شیعه نیز تمام می‌شود.

رئیس مشترک پ‌.ی.‌د به تأکید ترکیه بر عدم احتیاج به دریافت اجازه از کسی برای چنین حمله‌ای اشاره کرد و گفت حملات توپخانه‌ای و پهبادی ترکیه نشان می‌دهد که آنها به میل خود رفتار می‌کنند و بسیاری از غیرنظامیان را کشته‌اند. امروز هم در تل‌رفعت غیرنظامیان را در وسط شهر هدف حمله هوایی قرار دادند.

دیروز همچنین یک غیرنظامی در حمله ترکیه به کوبانی جان سپرد. صالح مسلم درباره نقش آمریکا در قبال این حملات گفت: آمریکا برای حفاظت از ما اینجا حضور ندارد و هدفش جنگ با داعش است. آمریکا به ابراز تأسف و غیر مثبت خواندن این حملات بسنده می‌کند اما این کافی نیست و حملات ترکیه را متوقف نمی‌کند. آمریکا به ما گفته است بخاطر شما نمی‌توانیم با ترکیه بجنگیم و فقط ترکیه را از جنگ برحذر می‌دارد.

صالح مسلم در عین حال به جلسه امروز اردوغان و پوتین در سوچی اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی کوردها هستند. اردوغان وقتی به یکی سلام می‌دهد بلافاصله از او می‌پرسد در مقابل کوردها چه خواهی کرد؟ بی‌گمان ترکیه درخواست حمله به کوردها را مطرح خواهد کرد. ما نمی‌دانیم چه خواهد شد اما می‌دانیم که اقدام علیه کوردها به نفع روس‌ها تمام نمی‌شود.

رئیس مشترک پ.‌ی.‌د گفت: ما از سال ٢٠١٢ با روسیه در ارتباطیم و آنها بخوبی می‌دانند کوردها چه می‌خواهند. مدتی میان اداره خودگردان و رژیم دمشق میانجیگری کردند تا به یکدیگر نزدیک شوند. روسیه کشوری قدرتمند است که اگر بخواهد می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند. ما امیدواریم در سوچی کوردها به ارزانی فروخته نشوند.