صالح مسلم: دارای تجربە بودە ودر مقابل دولت ترک از خودمان دفاع میکنیم

صالح مسلم: ترکیە درصدد است پروژە میثاق ملی را عملی کند. میثاق ملی در روژاوا از عفرین تا حلب و در باشور کوردستان کرکوک و سلیمانی را هم در بر میگیرد.

ترکیە درصدد است پروژە میثاق ملی را عملی کند. میثاق ملی در روژاوا از عفرین تا حلب و در باشور کوردستان کرکوک و سلیمانی را هم در بر میگیرد. بە همین دلیل است کە جنگ علیە روژاوا بە معنای جنگ ترکیە در روژاوا علیە تمام کوردستان است.

صالح مسلم ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در گفتگویی با روزنامە هاولاتی در سلیمانی در رابطە با حملات ارتش اشغالگر ترک بە روژآوا گفتگو کرد.

صالح مسلم در بخشی از گفتگوی خود اظهار داشت: ترکیە حملات هوایی خود را اغاز کردە است و همزمان با آن روژاوا را گلولە باران نیز می کند. از این طریق درصدد است تا مردم روژاوا نواحی محل سکونت خود را تخلیە کردە و سپس بتواند حملە زمینی خود را انجام دهد. اما ما دست بە دفاع میزنیم، ما برای دفاع از خودمان آمادە هستیم و در این بارە برخوردار از تجربە نیز می  باشیم.

صالح مسلم همچنین بر این مسئلە تاکید نمود کە ترکیە درصدد است تا پروژە میثاق ملی را نیز عملی کند. میثاق ملی در روژاوا از عفرین تا حلب و در باشور کوردستان کرکوک و سلیمانی را هم در بر میگیرد. بە همین دلیل است کە جنگ علیە روژاوا بە معنای جنگ ترکیە در روژاوا علیە تمام کوردستان است. زیرا ترکیە درصدد است تمام کوردستان را بە مرزهای خود ملحق کند.

صالح مسلم در خصوص اهداف ترکیە در حملاتش بە روژاوای کوردستان اظهار داشت: ترکیە درصدد است پروژە میثاق ملی را عملی کند. میثاق ملی در روژاوا از عفرین تا حلب و در باشور کوردستان کرکوک و سلیمانی را هم در بر میگیرد. بە همین دلیل است کە جنگ علیە روژاوا بە معنای جنگ ترکیە در روژاوا علیە تمام کوردستان است. در سال ٢٠١٨ ترکیە عفرین را بە اشغال کردە و در سال ٢٠١٩ نیز گری سپی و سریکانی را اشغال کرد. هم اکنون نیز میخواهد کە مناطق منبج و کوبانی را اشغال کند. در نهایت هدف ترکیە تحقق و عملی کردن میثاق ملی است. با آغاز جنگ اکراین ترکیە از این فرصت برخودار شدە است کە بازی دو طرفەای را آغاز کند. تلاش می کند از روسیە و آمریکا امتیاز کسب کند و از این جنگ در راستای منافع خود استفادە کند. در واقع این پروژە را از سال ٢٠٠٧ آغاز کردە است.

مسلم در پاسخ بە نحوە تقابل روژاوا با حملات ترکیە نیز گفت: ترکیە از سال ٢٠١٦ حملات مداوم خود را بە روژاوای کوردستان آغاز کردە  است. نخست از طریق داعش تلاش کرد. اما داعش نتوانست بە موقفیتی دست پیدا کند. اگر دقت کنیم در می یابیم لە از سال ٢٠١٥ بە بعد، زمانیکە داعش حملات خود را بە باکور، روژاوا و باشور کوردستان آغاز کرد، همزمان با آن حملات هوایی و توپ باران در روژاوا نیز اغاز شد. هم اکنون هم مشاهدە می شود کە باحملات وپخانەای تلاش میکند مردم را وادار بە کوچ اجباری از روژاوا کند تا زمینە تهاجم زمینی هم آغاز شود.

حملە زمینی بە روژاوا هم بە دو مسئلە ارتباط دارد. نخست حضور نیروی خارجی در روژاوا از روسیە و آمریکا گرفتە تا ایران،ترکیە نمیداند کە این نیروها در مقابل چنین حملەای چە موضعی می گیرند. دومین مسئلە؛ برخودان خلق و نیروهای سوریە دمکراتیک است. ترکیە درصدد است تا نحوە و نوع واکنشها را ارزیابی کند. از طرف دیگر مشاهدە میشود کە نیروهایی مانند آمریکا و روسیە با حملە زمینی مخالفت کردەاند، زیرا این حملە در راستای حمایت از تبهکاران داعش و گروههای دیگر خواهد بود. زیرا مشاهدە میشود کە ترکیە بە کمپ زندانیان داعش حملە کرد و در جریان آن ٨ نفر از هوالان ما بە شهادت رسیدند. همچنین تلاشهایی نیز بە منظور آزادی زندانیان داعشی انجام دادند. اما از ترف دیگر مسئولان ترک توجهی بە این مسائل ندارند. همین نحوە برخورد نشان میدهد کە مسئلە حملە زمینی هموارە بە عنوان یک تهدید مطرح است و آمریکا و روسیە هم در نهایت دفاعی بە عمل نمی آورند. بە همین دلیل این تنها ما هستیم کە دست بە مقاومت میزنیم. از همین رو برای هر گونە پیشامدی از آمادگی برخورداریم.

صالح مسلم در پاسخ بە سوال دیگری مبنی بر اینکە چرا ترکیە بە منبج  و تل الرفعت و کوبانی چشم دوختە است گفت:این مناطق در حد فاصل گری سپی، سریکانی و عفرین قرار دارند. این مناطق پیش از این اشغال شدەاند و سە شهر نامبردە از سوی شما در حد فاصل این مناطق قرار گرفتەاند. بە همین دلیل است کە درصدد اشغال آنها برآمدەاند.با چنین اقدامی از قامیشلو تا حلب را در کنترل خود میگیرند. همانگونە کە پیش از این نیز گفتم این احتمال وجود دارد کە از این طریق بخشی از پروژە میثاق ملی را اجرا کنند و آن را بە تەکیە ملحق کنند، غیر از در شهر قامیشلو و حسکە. بعد از این مرحلە، قامیشلو و حسکە نیز بە عنوان هدف قرار گرفتە و بعد از آن نوبت موصل و کرکوک و سلیمانی و هولیر خواهد بود. اینگونە میثاق ملی عملی خواهد شد.

مسلم در رابطە با آمار تلفات انسانی و مادی حملات ارتش اشغالگر ترک نیز گفتگو کرد و اظهار داشت: تا کنون آمار دقیقی در دست نداریم، اما در کوبانی یک بیمارستان هدف قرار گرفتە است، در روستای قرەموخ یک مرکز بهداشت مورد حملە قرار گرفت، چند مدرسە و کارگاە، کارخانە سیلندر گاز سویدا کە در فاضلە ٨٠ کیلومتری مرز ترکیە قرار دارد، چند میدان نفتی و دکلهای مخابراتی و خانە و کاشانە مردم غیر نظامی از جملە اهداف حملات ترکیە بودە اند. در دیرک یک نیروگاە برق هدف قرار گرفت و ١١ نفر شهید شدند، حملات سنگینی بە زرگان در نزدیکی حسکە روی دادە است. کە نیمی از این شهرک ویران شدە است. تا کنون نزدیک بە ١٩ شروان نیروهای سوریە دمکراتیک و امنیت داخلی، ٢٠ غیر نظامی بە شهادت رسیدەاند. بیش از ٢٥ نظامی سوریە نیز جان خود را از دست دادەاند. در مجموع آمار کسانی کە جان خود را از دست دادەاند بە ١٠٠ نفر نرسیدە است. اما هر روز منتقە توپ باران می شود.

مسلم در رابطە با محدودیتها و کمبود سوخت در روژاوا نیز گفت: درست است، منابع نفتی و کارخانە سیلندر و گاز را مورد هدف قرار دادند، این مسئلە بحران آفرین شدە است. اما هم اکنون تلاش میکنیم کە کارخانە را بازسازی کنیم. کاستیهایی وجود دارند. امروز در رابتە با تامین سوخت دشواریهایی داریم. پیش از این نیز با بحران سوخت روبرو بودیم. از طرف دیگر در شرایط جنگی قرار داریم. سازمانهای بین المللی نمیتوانند از منطقە بازدید کنند. نمیتوانند بە کمپها بروند، غیر از چن منطقە مانند زرگان، فرایند تحصیل در همە روژاوا بدون وقفە ادامە دارد. در زرگان و گری سپی و تل تمر، مردم بە دلیل ترس از توپ بارانهای ترکیە می ترسند فرزندانشان را بە مدارس بفرستند. از طرف دیگر در کمپها هم مسئلە بهداشت و سلامتی بە معضلی تبدیل شدە است. بە دلیل این جنگ، ارائە خدمات با کاستیهایی روبرو شدە است. اما واقعا وضعیت کاملا غیر عادی است. برای نمونە در زرگان نانواییها را هدف قرار دادند. برای رفع مشکلات تلاش میکنیم.

مسلم در بخش پایانی این گفتگو در رابطە با موضع احزاب باشور کوردستان در رابطە با روژاوا گفت: امیدوار بودیم احزاب سیاسی در باشور کوردستان متحد بودند، تا همزمان از ما و از خودشان یکصدا دفاع و حمایت میکردند. زیرا این جنگ تنها جنگ ما نیست، ما برای تمام کوردها می جنگیم. اما متاسفانە مشاهدە میشود کە وضع باشور کوردستان بسیار آشفتە است. در میان هر دو حزب اتحادیە میهنی و پارت دمکرات کوردستان این مسئلە قابل مشاهدە است. ترکیە در این مسئلە دست دارد. ترکیە بست بە ایجاد تنش میزند، از این دو حزب در راستای منافع خود علیە خود آنها استفادە میکند. تلاش میکند از آنها علیە خودشان استفادە کند. وضعیت بسیار بدی ایجا شدە است.اما نا امید نیستیم. امیدواریم کە احزاب سیاسی باشور خود را سازماندهی کنند تا بتوانند در مقابل حملات دولت ترک بایستند و هم در نهایت در مقابل حملات ترکیە بە روژاوا، از ما حمایت کنند، در واقع چشم همە ما بە باشور کوردستان دوختە شدە بود. منطقە ای فدرال است و کورد در آن حاکمیت دارد. امیدوار بودیم کە بتوانند با روژاوا و روژهلات همکاری داشتە باشند، لازم بود اینگونە سیاست ورزی می کردند. اینجا بار دیگر تاکید میکنم کە لازم است مرجعیتی ایجاد شود تا همە کوردها در آن مشارکت داشتە باشند، تا بتوانند با همدیگر مشورت و همکاری داشتە باشند. در غیر اینصورت نابود می شویم. امیدواریم هر چە زودتر مرجعیتی ایجاد شود تا اقدامات مشترکی در پیش گرفتە شود. این اقدام بە نفع همە خواهد بود.