صالح مسلم: در جنگی احتمالی، ترکیه به طور کامل متلاشی خواهد شد

صالح مسلم عضور شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک اعلام نمود که دولت ترک برای کاستن از دامنه بحران خود دست به تهدید می‌زند و افزود: ترکیه با مشکلات بسیاری روبرو بوده و در صورت روی دادن هر گونه جنگی، ترکیه بزرگترین ضربات را متحمل می‌شود.

صالح مسلم عضو شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک درباره تهدیدهای دولت ترک علیه روژآوا با خبرگزاری فرات گفتگو کرد. در این گفتگو صالح مسلم اظهار داشت که دولت ترک خواهان صلح در سوریه نبوده و به همین دلیل به مانعی در مقابل صلح سوریه تبدیل شده است.

صالح مسلم در این گفتگو اظهار داشت که ترکیه می‌بیند که ثبات و امنیت در سوریه در راستای منافع این کشور نیست. هر کشوری هم در این باره با کشور دیگر اختلاف نظر دارد، کشوری می‌گوید که ترکیه دولتی خارجی است و باید از سوریه اخراج شود. ترکیه هم این مسئله را درک می‌کند و از طرف دیگر مشاهده می‌کند دستاوردی نداشته است. طرح‌های دولت ترک در سوریه کاملا مشخص هستند. در ادلب با بن‌بست مواجه شده است. در رابطه با وعده‌هایی که به پوتین برای مبارزه با تروریسم داده است ناگزیر است که یا یا تروریستها مبارزه کند یا خود وارد جنگ شود. یعنی باید وارد جنگی دیگر شود. در این رابطه است که ترکیه برای رهایی از بن‌بستی که دچار آن شده است دست به تهدید می‌زند و اعلام می‌کند که وارد سوریه می‌شود. بسیار خوب، تمام جهان از لزوم برقراری ثبات در سوریه حرف می‌زنند، تلاش می‌کنند تا در سوریه آرامش و راه حلی ایجاد شود، و در حد امکان برای حل بحران سوریه همکاری می‌کنند، و در این وضعیت است که ترکیه دست به تهدید و مداخله نظامی زند. البته که مداخله نظامی نمی‌تواند در راستای منافع ترکیه هم باشد.

صالح مسلم در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت که بحران چند جانبه در ترکیه، اقتصاد ترکیه را با چالشی بزرگ روبرو کرده است. از اقتصاد این کشور چیزی بر جا نمانده است. گرسنگی خلق‌های ترکیه را به درماندگی کشانده است. تورم همراه با رکود به نحوی افسار گسیخته می‌تازد. ارزش پول ترکیه هر روز کاهش پیدا می‌کند. و نرخ برابری دلار و لیر ترک به ۹/۲۵ رسیده است. این بحران به چه معنایی است؟ اقتصاد ترکیه به ورشکستگی رسیده است. برای برون رفت از این ورشکستگی، برای خروج از بحران سیاسی و دیپلماتیک، تلاش می‌کند تا افکار عمومی را متوجه نقطه دیگری کند. متوجه جنگ کند.

صالح مسلم در خصوص نتایج یک جنگ احتمالی افزود: در صورتیکه ترکیه تلاش کند جنگ دیگری را آغاز کند، این تجربه آخرین تجربه خواهد بود. ترکیه دچار وضعیتی می‌شود که به تمامی متلاشی خواهد شد. فاشیسم هم همراه با آن دچار نابودی می‌شود. به دلیل چنین وضعیتی، ورشکستگی اقتصادی و سیاستهای اشتباه دچار فروپاشی می‌شود.

صالح مسلم در رابطه با بهانه‌های این کشور برای حمله سوریه و روژآوا، سخنان پیشین هاکان فیدان، رئیس میت را خاطرنشان ساخت که گفته بود: چند گلوله توپ را از انسوی مرز شلیک کنید و از این طریق زمینه رابرای حمله به سوریه مهیا کنید. مسلم در ادامه اظهار داشت: اکنون نیازی به اعزام نیرو از سوی هاکان فیدان نیست. تبهکاران وابسته به آنها در آنجا حضور دارند. هر زمان که بخواهند می‌توانند توپ‌ها را شلیک کنند. به همین دلیل بهانه‌تراشی آسان است. همیشه می‌توانند بهانه‌تراشی کنند. نیروهای سوریه دمکراتیک هم صراحتا اعلام کرده‌اند. اکنون بر اساس توافق ایجاد شده، این نیروها ۳۰ کیلومتر عقب‌نشینی کرده‌اند. و به همین دلیل هیچ بهانه‌ای ندارند که توپی به آنسوی مرز شلیک کنند. نیروهای سوریه دمکراتیک علنا اعلام کرده‌اند که نیرویی را به این مناطق اعزام نکرده و نمی‌کنند. مسلم در ادامه افزود: هم اکنون روستاها و اماکن ما اشغال شده‌اند. خلق از حق دفاع از خود برخوردار است. باید از آن دفاع کرد. و تمام قوانین جهان هم حق دفاع از خود را برای هر کس مشروع می‌دانند. در مقابله با اشغالگری باید مقاومت کرد.

صالح مسلم در خصوص قتل دو نظامی ترک در عزاز هم افزود: نظامیان کشته شده در عزاز در خاک سوریه کشته شده‌اند. معلوم نیست که توسط چه کسانی به قتل رسیده‌اند. زیرا نیروهای بسیاری در آنجا حضور دارند. نیروهای سوریه دمکراتیک، نیروهای رهایی‌بخش عفرین، روس‌ها، ایرانی‌ها در این منطقه حضور دارند. عده‌ای نامشخص توپ شلیک کرده و این دو نظامی کشته شده‌اند. چنین رویدادی مشروعیت دارد، زیرا مقاومت برحق است. اگر مخالفتی هم نشان دهند باید در پاسخ گفت که در سوریه چکار دارند؟ نیروهای نظامی ترک در خاک سوریه چه حقی دارند؟ می‌خواهم بر این مسئله تاکید کنم که حق دفاع از خود حقی مشروع است. همچنین روسیه، امریکا هم اعلام کرده‌اند که سوریه از حق حاکمیت برخوردار است. اگر نیروهای سوریه این اقدام را انجام داده باشند، برای حفظ حاکمیت خود دست به این کار زده‌اند. در صورتی که یگانهای مدافع خلق این اقدام را انجام داده باشند، برای دفاع از خلق خود ان را انجام داده‌اند. مقاومت که خاتمه نیافته است. از سال ۲۰۱۹ به بعد در سریکانی، گری سپی مقاومت در جریان است. خلق در این منطقه دچار انفعال نشده است. از خود دفاع می‌کند. مقاومت ادامه دارد. کاری را انجام می‌دهد که باید انجام بدهد. حتی این مقاومت کم است، اما ادامه دارد.

صالح مسلم عضو شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با حملات احتمالی دولت اشغالگر ترک نیز خاطرنشان ساخت که مقاومت این بار با مقاومت کوبانی، عفرین، سریکانی فرق خواهد داشت. این مقاومت احتمالی بسیار گسترده‌تر و پر دامنه‌تر خواهد بود. خلق اکنون از تجربه برخوردار است. دشورای‌های کوچ و آوارگی را دیده است. به همین دلیل نمی‌خواهد که بار دیگر در چنین شرایطی قرار بگیرد. اکنون خلق بسیار سازماندهی‌تر شده است. در صورتیکه ترکیه دست به چنین اقدامی بزند، احتمال محدود خواهد بود و در صورتیکه گسترده باشد، اعلام می‌کنم که با شکستی وسیع مواجه می‌شود. فاشیسم ترک بیشترین ضربه را می‌خورد. خودشان می‌دانند. این گوی و این میدان!