صالح مسلم: جنگ اوکراین و روسیه بر ما نیز تاثیر خواهد گذاشت

صالح مسلم اعلام نمود، جنگ اوکراین و روسیه همانطور که بر سیاست همه جهان تأثیر گذاشته ‌است، بر شمال و شرق سوریه نیز تاثیر خواهد گذاشت. وی گفت:"برای آنکه این جنگ تاثیر زیادی بر ما نگذارد، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد."

صالح مسلم عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) با خبرگزاری فرات در رابطه با مسائل مهم روز صحبت کرد.

خبرگزاری فرات: در سوریه ۱۱ سال است که جنگ و بحران ادامه دارد. شما حملات دولت ترکیه و سیاست‌های خصمانه آنکارا با ملت کورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صالح مسلم: از ۱۲ مارس ۲۰۰۴ جنگ و تنش ادامه دارد. ما با رژیم سوریه از ابتدای رخدادهای سوریه در سال ۲۰۱۱ وارد مرحله جدیدی شدیم. به‌عنوان خلق کورد برای ما فرصتی به وجود آمد. از یک طرف رژیم و از طرف دیگر دولت‌های فاشیست ترکیه، ایران و طیف‌های دیگر این وضعیت را تحمل نکردند. دولت ترکیه پیش قراول دشمنی با خلق کورد است. این وضعیت دیگر پنهانی نیست و در مقابل چشم همه و آشکار است. اداره خودمدیریتی روژآوا در هر جایی‌ که باشد دولت ترکیه و جاسوسانش در آن‌جا هستند. این تلاش‌ها و خط دولت ترکیه از سال ۱۹۲۳ تغییر نکرده و ادامه دارد. توقف و مبارزه علیه آن نیز کاری آسان نیست و ما برای آن تلاش می‌کنیم. ترکیه نیز دیگر ناچار است راهی را انتخاب کند. این بحران که اخیراً رخ داده ‌است ب ه‌همین دلیل می‌باشد. ۷ سال است که راه‌های مختلفی امتحان می‌شود.

خبرگزاری فرات: چرا راه‌حلی پیدا نمی‌شود؟ چه چیزی مانع از آنست؟

صالح مسلم: رژیم سوریه مخاطب ماست، اما صلح فقط با درخواست ما ممکن نمی‌شود. طرف مقابل نیز باید خواستار صلح و زندگی مسالمت‌آمیز باشد. وضعیت روژآوا اکنون اینگونه است. جنگ اوکراین و روسیه هم همان‌طور که بر جهان تأثیر گذاشته‌ است، بر ما نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای آنکه تاثیر آن بر ما زیاد نباشد، باید خود و خلقمان را سازماندهی کنیم. اگر حمله‌ای انجام شود، قطعاً از خود دفاع خواهیم کرد. نباید این حقیقت فراموش شود که در سوریه راه‌حل فقط به وسیله خلق‌های سوریه محقق نمی‌شود. نیروهای دیگر نیز بر آن تاثیر دارند. نیروهایی که در جای دیگری با هم می‌جنگند، نمی‌توانند در این‌جا با هم توافق کنند. به‌همین دلیل در این‌جا نیز حوادثی رخ می‌دهد. ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

خبرگزاری فرات: در فوروم دیپلماسی آنتالیا میان حکومت ترکیه و پ.د.ک نشستی برگزار شد. پس‌از این نشست پ.د.ک نیروهای خود را به منطقه هفتانین منتقل کرد. در این شرایط موضع‌گیری پ.د.ک را چگونه می‌بینید؟

صالح مسلم: ما تحرکات نظامی را تهدیدی می‌بینیم. نباید چنین تحرکاتی وجود داشته باشند. ما از خلقمان درخواست می‌کنیم تا در رابطه با این وضعیت هوشیار باشند. اگر مردم با روش دمکراتیک در مقابل آن بایستند و برای آن محدودیت ایجاد کنند، بسیار خوب خواهد شد، چون نیروهای گریلا فرزندان همه کوردستان هستند. این نقشه وجود دارد که سیستم فدرال را به خطر بیندازند و این سیستم را از بین ببرند. ترکیه در آنجا نیرویی اشغالگر است و بیشتر از ۵۰ مقر نظامی دارد و علیه کوردها دارای نقشه‌هایی است. اینگونه خود را مستقر کرده و تدارکات لازم را انجام می‌دهد. این بازی می‌تواند آسیب بسیاری به همه کوردها وارد کنند. فوروم دیپلماسی آنتالیا  فریب می‌باشد. فراخواندن نیروهای باشور به آن‌جا به معنی شرکت آن‌ها در این فریب است.

بدون جنبش آزادی و عبدالله اوجالان حل این مسائل ممکن نیست. مسئله رهبر اوجالان بسیار مهم است و باید آن را پیگیری کنیم. در ابتدا باید وضعیت وی تثبیت‌شده و بهتر شود. نه‌تنها برای فاشیسم ترک بلکه برای همه این را می‌گویم. برخی نیروها نیز می‌خواهند ایشان را در آنجا نگه دارند. این نیروها باید خوب فکر کنند. نیروهایی که رهبر آپو را در آن‌جا نگه می‌دارند، اگر خواستار حل بحران‌های خاورمیانه باشند، باید با رهبر آپو مذاکره کنند. امیدوارم این نوروز به سرآغاز تبدیل گردد. ما در مرحله‌ای بسیار خطرناک و حساس قرار داریم. در جهان و در اطراف ما روزبه‌روز آتش بزرگ‌تر می‌شود. ما در هر سطحی که متحد باشیم، در همان سطح کمتر دچار آسیب می‌شویم.