شروان درویش: یاد و خاطره ابولیلا را گرامی می‌داریم

شروان درویش سخنگوی مجلس نظامی منبج اعلام نمود که آنها یاد و خاطره ابولیلا را که یکی از سمبل‌های نبرد کوبانی و منبج است گرامی می‌دارند.

شروان درویش سخنگوی مجلس نظامی منبج به مناسبت سالگرد آزادی کوبانی، در رابطه با شهید فیصل ابولیلا با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

در این گفتگو شروان درویش گفت: پیش از پیوستن به صفوف انقلابیون روژآوا، ابولیلا به کار تعمیر وسائل نقلیه مشغول بود. وی در این گفتگو خاطرنشان ساخت که از سال‌های ۱۹۹۰ بیشتر کوردها در منبج با جنبش آزادی کورد در ارتباط بوده‌اند.

شروان درویش در این گفتگو ضمن اشاره به خانواده میهن‌دوست ابولیلا اظهار داشت که ابولیلا خود هم با مواضع و ایستارهای سیاسی شخصیت شناخته شده‌ای بود و با شروع انقلاب روژآوا دفاع از خلق خود را در مقابل داعش اقدامی لازم دید، به همین دلیل یکی از نخستین کسانی بود که در گروه‌های اولیه دفاع مسئولیتهای خود را به جا آورد.

شخصیتی بود که در دشواری‌ها و مشکلات نقش مهم خود را ایفا می‌کرد

شروان درویش در ادامه افزود: می‌توان گفت که حرکت اولیه دفاع منبج با اقدامات شخص ابولیلا آغاز شد. زیرا ابولیلا در ایجاد و توسعه این گروه اولیه نقش رهبری را بر عهده داشت. ابولیلا بیش از هر چیز با اقدامات و فعالیتهای خود شناخته می‌شد. به طور مداوم مشغول فعالیت بود، سازماندهی را ایجاد و آن را توسعه می‌داد. از نیرویی فوق‌العاده برخوردار بود. با عزمی راسخ، فعالیتهای خود را ادامه می‌داد و افراد دور و بر خود را در صفوف انقلابیون قرار می‌داد. تمام افرادی که با وی بودند از وی نیرو می‌گرفتند. به همین دلیل جوانان بسیاری را دور خود جمع کرده بود. خود وی هم همیشه در صفوف مقدم نبرد قرار داشت. هر جا تهدیدی وجود داشت یا با مشکلی حل نشده مواجه می‌شدند، ابولیلا در آنجا حضور پیدا می‌کرد. شخصیت، نیرو و عزم راسخ وی و روی گشاده وی در لحظات دشوار نمایان می‌شد. ابولیلا شخصیتی بود که در دشواری‌ها و مشکلات نقش مهم خود را ایفا می‌کرد.

به لطف تلاش‌های ابولیلا منبج حفظ شد

شروان درویش در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که گروه تحت فرماندهی وی، گروه کوچکی بود، اما همه او و گروه کوچکش را جدی می‌گرفتند. زمانیکه خلق منبج نیازمند دفاع بودند، ابولیلا در خط مقدم وظایف و نقش خود را به صورت موفقیت‌آمیز اجرا می‌کرد. اگر خلق در منبج قتلعام نشد، به لطف تلاش‌های ابولیلا بود. داعش در آن زمان رقا، طبقا، تل عران و گری سپی را اشغال کرده بود و دست به قتل‌عام هم زده بود. منبج تنها شهری بود که کوردها در آن قتل‌عام نشدند. زمانیکه داعش به منبج حمله کرد، گروه ابولیلا بود که در مقابل داعش ایستادگی کرد. وی در ابتدای صبح، ساعت ۴:۰۰ از طریق بی‌سیم اعلام کرد که من برای جنگ با داعش حرکت کردم. هر کس که می‌خواهد بیاید. ابولیلا در ژانویه سال ۲۰۱۴ حمله داعش به منبج را شکست داد و ۲۵۰ نفر از تبهکاران داعش را به اسارت درآورد. و این در حالی بود که زمانیکه پیش از آن داعش به منبج حمله کرده بود، گروه‌های مسلح تحت فرماندهی تبهکاران OSO [ارتش میهنی سوریه] همگی فرار کرده و شهر به دست داعش افتاده بود.

ایفای نقش در نبرد کوبانی

شروان درویش در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فرار افراد مسلح وابسته به OSO به ترکیه گفت: در این زمان تنها ابولیلا و افراد تحت فرماندهی وی در شهر ماندند، در واقع نبرد روستای کاراکزان تا مرزهای کوبانی از سوی ابولیلا فرماندهی شد. در زمانیکه نبرد کوبانی آغاز شد، در این نبرد هم به ایفای نقش پرداخت. پیش از ان هم در حلب و بسیاری از مناطق دیگر علیه داعش جنگیده بود. به همین دلیل از تجربه‌ای فراوان برخوردار بود. نیرو و اراده ابولیلا بر همه تاثیرگذار بود. همه را وادار به عمل می‌کرد. در محوری که ابولیلا حضور داشت، جنگ هم شیوه‌ای دیگر در جریان می‌بود. بسیار منضبط بود. در جایی که ابولیلا حضور پیدا می‌کرد، شکست دشمن به آسانی میسر می‌شد. در جریان نبرد کوبانی هم نقش موثر خود را ایفا کرد. در ۲۹ نوامبر در دروازه مرشد پنار مجروح شد. زمانی که در بیمارستان مشغول مداوای وی بودند، هر روز با تلفن جویای وضعیت نبرد و محورهای جنگی بود و به محض مداوا به جنگ بازگشت. هر چند جراحت‌های عمیقی برداشته بود، هیچگونه مانعی نمی‌توانست مانع حضور مجدد وی در نبرد شود. ۱۴ بار زخمی شده بود.

زمانیکه به محاصره درآمده بود، تسلیم نشده بود

ابولیلا عاشق میهن و خلقش بود. اعتقاد داشت که زمانی در نهایت به منبج باز می‌گردد و هیچگاه نا امید نشد. در کوبانی که تنها در چند کوچه آن در مقابل داعش مقاومت می‌شد، می‌گفت: ما در همین کوچه‌ها پیروزی را رقم می‌زنیم. هیچگاه امیدش به پیروزی را از دست نداد. در مراحل تدارک برای آزادی منبج حضور پیدا کرد. از وی قول گرفته بودیم که در صفوف مقدم نبرد حضور پیدا نکند بلکه صرفا نقش هماهنگی نیروها را بر عهده بگیرد. اما زمانیکه گروهی از شروانان به محاصره درآمدند، نتوانسته بود در جای خود بنشیند و فقط نظاره‌گر باشد. مستقیما وارد عمل شده بود. بعد از آنکه این گروه از محاصره رهایی پیدا کرده بود، در بازگشت به علت ترکش خمپاره به شهادت رسید. پنجمین روز حمله بود که این اتفاق افتاد.

شهادت وی تاثیر بزرگی را بر شروانان داشت. هدف وی خاتمه دادن به داعش بود. بعد از منبج شروانان وی در رقا، دیرالزور و باغوز آخرین ضربات خود را بر داعش وارد کردند. فیصل ابولیلا در انقلاب روژآوا و شمال-شرق سوریه، نقش مهمی را بر عهده گرفته بود. امروز هم به عنوان شروانان شمس الشمال، تا زمانیکه آزادی این سرزمین حتمی نشود، تا زمانیکه سرزمینمان به تمامی از لوث اشغالگری پاک نشود، نبردمان را ادامه می‌دهیم.