پنل «وضعیت زنان نویسنده کورد» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت

آنیسا جعفری‌مهر نویسنده اهل شاباد کرماشان وضعیت زنان نویسنده کورد در روژهلات کوردستان و ایران را مورد ارزیابی قرار داد.  

در پنلی که با موضوع "وضعیت زنان نویسنده" که در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت برگزار شد، آنیسا جعفری‌مهر شرکت کرده و درباره‌ی وضعیت زنانِ کوردِ نویسندە صحبت کرد.

آنیسا جعفری‌مهر به عنوان مقدمه از محدودیت‌های موجود در کشور ایران برای عموم مردم و به ویژە زنان گفت. به گفته‌ی وی، جمهوری اسلامی ایران با پایمال کردن حقوق زنان از جمله حق انتخابِ پوشش، حق طلاق، حق خروج از کشور و ... به سرکوب زنان کوشیدە است، زیرا آگاهی و آزادی زنان به آگاهی و آزادی عموم جامعه می‌انجامد و این مهم برخلاف خواسته‌ی جمهوری اسلامی ایران است. وی سانسور را یکی از روش‌های اساسی‌ای دانست که جمهوری اسلامی ایران برای بقای خود از آن استفاده می‌کند و این سانسور در تمام جنبه‌های زندگی مردم در ایران مشهود است. سانسور، توسط اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادبیات انجام می‌گیرد و به ویژه در ادبیاتِ نویسندگان کورد شامل سانسور مفاهیم آزادی‌خواهی و مبارزه‌ی کوردها می‌شود. وی در رابطه با سانسور سه مرحله از سانسور را عنوان کرد که اولینِ آن خودسانسوری زنان به صورت ناخوداگاه و به واسطه‌ی شرایط جامعه و فشارهای موجود است، مرحله‌ی دوم در حین تولید اثر ادبی و پس از آن است کە توسط شاعر و نویسنده برای افزایش شانس، در گرفتن مجوز چاپِ اثر و سومین آن نیز توسط اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد.

به گفته‌ی وی در جمهوری اسلامی ایران، نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که منتقد سیاست‌های موجود در جامعه هستند، اخطار دریافت کرده و اگر آنان به تحلیل و نقد مسائل جدی ورود کنند، دستگیر می‌شوند.

آنیسا جعفری‌مهر، خود دو مرتبه به دلیل فعالیت در زمینه‌ی زبان و ادبیات کوردی در ایران توسط سپاه پاسدان و وزارت اطلاعات بازداشت شده‌ است.

وی در بحث‌های خود به تاثیر مبارزه‌ی زنانِ کورد در شمال و شرق سوریه(روژاوا) پرداخت و اذعان کرد پس از مبارز‌ه‌ی زنان کورد در روژاوای کوردستان، ادبیاتِ زنانِ کورد در روژهلات کوردستان وارد مرحله‌ی جدیدی شد و شاهد تولید مفاهیمی همچون آزادی، مبارزه و حق‌خواهی در ادبیات آنان هستیم که حجم زیادی از این آثار سانسور شده و مجوز چاپ نمی‌گیرد، زیرا جمهوری اسلامی ایران این مبارزان را تروریست می‌خواند. جعفری‌مهر این سانسور و فشار را مختص به جمهوری اسلامی ایران ندانسته و راجع‌به تروریست خواندنِ مبارزان کورد در اروپا نیز صحبت کرد.

وی با صحبت راجع ‌به وضعیت بد اقتصادی و تاثیر آن بر چاپِ تولیداتِ ادبی، به بحث خود خاتمه داد.