تمبور روژهلاتی و شاکیروی باکوری...

شب‌نشینی، کوردها را در کانتون گالن دور هم جمع کرد. هنرمندان روژهلات و باکور کوردستان در این شب‌نشینی شرکت کردند و با ترانه‌های خود از چهره‌های سرشناس تاریخ کوردستان یاد کردند.

کوردها در اروپا در کانتون St. گالن سوئیس یک فعالیت شب‌نشینی برگزار کردند. ترانه‌های هنرمندان روژهلات و باکور کوردستان خوانده شدند و به این ترتیب از شخصیت‌های مهم تاریخ کورد یاد کردند.

هدف از این شب‌نشینی انتقال فرهنگ کوردی به نسل‌های جدید بود. در مقابل پوستر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و نقاشی‌های فرهنگی از روژهلات تا روژآوای کوردستان سرودهای مختلفی خوانده شد و از صاحبان این ترانه‌ها یادی شد. یکی از این شخصیت‌ها؛ شاکیروی خواننده بود.

داستان زمبیل فروش...

یکی از آثار اصلی ادبیات کوردی، داستان "زمبیل فروش"، توسط شخصیت مهم کورد، فقیه تیران، در قرن شانزدهم خلق شد و در قرن هجدهم توسط مرادخان بازیدی چاپ و وارد ادبیات کوردی شد. در این اثر فرهنگ شهرنشینی کوردها به خوبی نشان داده شده است. این داستان بار دیگر توسط هنرمندان فیرات و نوروز بازخوانی شد.

تمبور کوردی روژهلات: آرشیو ما همیشه پر است

هنرمند جلال نیز داستان‌هایی از خطه روژهلات کوردستان گفت. وی به اهمیت تمبور برای کوردهای روژهلاتی اشاره کرد و گفت: "خلق کورد به دلایل متعددی بارها از جای خود آواره شده‌اند؛ به همین دلیل آرشیو ما همیشه پر است. این تمبور برای کوردهای روژهلاتی بسیار مهم است. هم بیانگر هنر کوردها و هم نشان‌دهنده‌ی تاریخ و اوضاع آنهاست. قبل از خواندن هر آهنگ، قطعا تمبور را می‌بوسند."

یکی از زندگینامه‌هایی که در این برنامه بازخوانی شد؛ زندگی مریم خان بود که از او به عنوان اولین خواننده کورد یاد می‌شود. توضیح داده شد که زنان کورد تا چه حد در خوانندگی موفق هستند و انگیزه‌های آنها چگونه است.

"اودال زینکه" که به هومر کوردها شهرت دارد یکی از مهم‌ترین خواننده‌های کورد است که با کلامش تبدیل به اسطوره شده است. فیرات نیز سخنان خود را با این جملات آغاز کرد و سپس آهنگ "امرو" از شاکیرو را خواند.