چیا فرات: ترکیه عامدانه غیرنظامیان را در شمال سوریه بمباران می‌کند

حکومت ترکیه که بنام خودش یا بنام داعش و گروه‌های القاعده طی سال‌های گذشته حملات متعددی علیه مناطق خودمدیریتی شمال و شرق سوریه انجام داده است، دوباره تهدید کرده که دست به عملیات می‌زند.

گرچه ترکیه تاکنون نتوانسته عملیاتی که از آن حرف می‌زند را عملی کند اما هرچند وقت یکبار اقدام به بمباران هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین خود می‌کند. دیروز هم یک خودروی سواری در قامشلو بمباران شد و سه غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

چیا فرات، فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیك به خبرگزاری فرات گفت، بستن آسمان منطقه مسئولیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است، اما حتی اگر آسمان منطقه بسته نشود نیز ق.س.د هیچ گزینه‌ای بجز دفاع ندارد.

چیا فرات از فرماندهان نیروهای سوریه دمکراتیك با تأکید بر آنکه حکومت ترکیه عامدانه و بطور مکرر غیر نظامیان را هدف حملات خود قرار داده است می‌گوید: "آنچه که ترکیه در مناطق اشغالی انجام می‌دهد را براحتی می‌توان دید. هزاران غیرنظامی با بمباران هوایی و شلیک تانک از محل زندگی خود آواره شده و هزاران تن دیگر به قتل رسیده، زخمی شده و یا ربوده شده‌اند. حکومت ترکیه به نیروهای ما حمله می‌کند تا این مردم بی‌دفاع بمانند."

این فرمانده ق.س.د در پاسخ به سئوالی که استراتژی آنها در مقابل حملات ترکیه چیست، می‌گوید تجاربی از وقایع اشغال گری‌سپی و سرکانی گرفته و به رایزنی مستمر با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش ادامه می‌دهند.

چیا فرات می‌افزاید: "اگر قدرت‌های بین‌المللی جلوی هجوم حکومت ترکیه را بگیرند و مرزهایی برای آن ترسیم کنند اقدامی مثبت خواهد بود که نشان می‌دهد این طرف‌ها به مسئولیت‌های خود عمل می‌کنند."

او با بیان اینکه نیروهای سوریه دمکراتیك یک نیروی مورد حمایت مردم است، می‌گوید: 'جالب آنکه در مقابل اشغالگری ترکیه، مردم و ق.س.د جدای از هم نیستند. نگاه کنید در مناطقی که ق.س.د و اکثر مردم آن را ترک کرده‌اند نیز، نیروهای اشغالگر در حال ظلم و ستم به معدود افراد باقی‌ مانده هستند. هر روز شاهد ربودن غیرنظامیان، شکنجه و قتل آنها هستیم. مردم اکنون به این واقعیت واقف شده و خانه‌های خود را ترک نخواهند کرد. آنها مثل سابق در کنار نیروهای ما باقی مانده و نقش خود را بازی می‌کنند."

چیا فرات می‌گوید به مبارزان خود اعتماد دارند چون آنها به نحوه دفاع در برابر تسلیحات پیشرفته دشمن آگاه هستند و آموزش‌های لازم نظامی و ایدئولوژیک را دیده‌اند.

فرمانده ق.س.د در این مورد که آیا اگر ترکیه دست به عملیات نظامی بزند آیا آسمان منطقه روی آن بسته خواهد شد یا خیر، می‌گوید: "تاکنون آسمان مناطق شمال و شرق سوریه روی هواپیماهای جنگی باز بوده‌اند و ما نمی‌دانیم که آیا آسمان بر ترکیه بسته می‌شود یا نه. آنچه ما می‌دانیم این است که این حملات به داعش انگیزه و نیرو می‌بخشد تا خود را احیا کند و به حملاتش بیافزاید. گشودن آسمان بر جنگدە‌های ترکیه به معنای قبول حمله و انجام قتل‌عام است."

چیا فرات البته تأکید می کند حتی اگر ترکیه حمله کند و آسمان بر آن بسته نشده باشد، نیروهای سوریه دمکراتیك دست به دفاع خواهند زد.