"ترکیه در حمله به حسکه دست داشت"

سردسته تبهکاران داعش با نام «رشید» اعتراف کرده است که در آوریل ۲۰۲۱ یعنی ۸ ماه قبل از حمله به زندان الصناعی شهر حسکه، در مناطق تحت اشغال دولت ترکیه، گردهم آمده و مسئولین ارشد ترک نیز در جلسه آن‌ها شرکت کرده‌اند.

تبهکاران داعش در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ با پشتیبانی دستگاه اطلاعات ترکیه میت حمله گسترد‌ای به زندان الصناعی شهر حسکه که تبهکاران داعش در آن‌جا زندانی هستند، انجام دادند. هدف این حمله آن بود تا زندانیان داعشی را ربوده و شهر را اشغال نمایند. پاسخ برق‌آسای مبارزان ق.س.د، ی.پ.گ و ی.پ.ژ و نیروهای امنیت داخلی و مردم منطقه نقشه تبهکاران دربند داعش و رژیم ترکیه با شکست مواجه شد.

خبرگزاری فرات با یکی از سردسته‌های داعش به نام رشید که اعترافات بسیاری را بر زبان می‌راند مصاحبه کرده است؛

"گویا والی داعش است"

محمد عبد عواد رییس تبهکاران داعش که به نام رشید شناخته شده ‌است، در سال ۱۹۸۷ در تل تمر متولد شده و سال ۲۰۱۳ به تبهکاران داعش پیوسته ‌است.

براساس اطلاعاتی که خبرگزاری فرات از نیروهای امنیت داخلی کسب کرده است، رشید مسئول بسیاری از حملات وحشیانه در منطقه است. رشید مسئول حمله ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۶ به قامشلو است که با ۱ خودروی باری حمله انجام شد و ۶۲ تن در آن شهید شدند. رشید نزد تبهکاران داعش به‌عنوان والی حسکه و سریکانی شناخته ‌شده است.

رشید در مورد حمله به حسکه صحبت کرد و گفت:"آوریل ۲۰۲۱ نقشه حمله به زندان حسکه طراحی شد. در زمینه عملی، من این حمله را رهبری کردم. ناصر دین الله در ماه آوریل مسئولیت حمله را به من سپرد. در آن زمان من در رقا بودم. ناصر دین الله به ما دستور می‌داد. ناصر رهبر دیوان امنیتی است و در الباب ساکن است. باب برای داعش امن‌ترین مکان است."

"جلسه برای انجام این حمله در منطقه‌ی تحت اشغال دولت ترکیه انجام شد"

رییس تبهکاران داعش در ادامه اعترافات خود گفت" تبهکاران داعش در مناطق تحت کنترل اداره خود مدیریتی گردهمایی انجام ندادند. جلسات در مناطق تحت اشغال دولت ترکیه برگزار می‌شد".

رییس تبهکاران در مورد سازماندهی داخل زندان صحبت کرد و گفت:"ابتدا با زندان تماسی نداشتم. ناصر ارتباطی را برایمان برقرار نمود. ناصر تصویر زندانیان و زندان را برای من فرستاد. او تصویری برایمان فرستاد که هر کدام از زندانیان در کدام بخش زندان زندانی می‌باشند. ۱۰ روز قبل ‌از آغاز حمله ارتباط مستقیمی با زندان ایجاد نمودم."

"نقشه برای اشغال حسکه بود"

سردسته تبهکاران داعش این‌گونه به نقشه حمله اشاره کرد و گفت:"بر اساس نقشه غیر از ۱ حمله‌کننده انتحاری، ۳۰ تن نیز حمله را انجام می‌دادند. برای انجام حمله، ۱ خودروی بمب‌گذاری شده آماده ‌شده بود. یک خودرو در دوراهی پانوراما و ۱ خودرو نیز در مقابل درب اصلی زندان منفجر شدند. حمله عصر انجام شد. ۲ تویوتا و ۱ اتومبیل اچ وان برای مهمات آماده ‌شده بودند. ۲ تن نیز تحرکات منطقه را نظارت می‌گردد. براساس این نقشه لازم بود حمله در ماه اکتبر انجام شود، اما به دلیل وضعیت امنیتی شدید در منطقه به دلیل بیماری کوید ۱۹ و مستقر نمودن چندین زره‌پوش، حمله در آن زمان انجام نشد و تصمیم گرفتیم در ماه نوامبر آن را انجام بدهیم. فشار بسیاری بر روی ما وجود داشت تا حمله قبل ‌از انتقال زندانیان به زندان جدید انجام بگیرد."

رییس تبهکاران همچنین اعلام نمود که پس ‌از حمله، زندانیان داعش مسلح شده و منطقه‌ای مانند خویران مشفا در حسکه را اشغال می‌نمودند. اگر آن محل اشغال می‌شد، تبهکاری با نام ا. ا مسئولیت آن را به‌عهده می‌گرفت. اگر ناصر دین الله کشته می‌شد از راه والی داعش در رقا و دیرالزور خود را به کسی که جانشین او بود می‌رساندیم. برای آنکه ارتباط میان هسته‌های حمله درست شود فردی وجود داشت."

"دولت ترکیه مستقیما در این حمله دست داشت"

رشید سردسته تبهکاران داعش همچنین گفت:"دستگاه‌ اطلاعاتی دولت ترکیه (میت) به‌طور مستقیم از هسته‌های مخفی داعش در مناطق تحت کنترل اداره خودمدیریتی حمایت می‌کند."

او چنین به نقش دولت اشغالگر ترکیه اشاره کرد:"برخی افراد وجود دارند که در همکاری با هسته‌های مخفی داعش در مناطق اداره خودمدیریتی مسئول هستند. این افراد با ترکیه ارتباط دارند. مسئولین عالی ترک هم سرپرستی حملات و هم سرپرستی امور همکاری‌های داعش در منطقه را به‌عهده دارند."