ترکیه صنایع حلب، زیتون عفرین و راه آهن ادلب را به سرقت برده است

بدران چیا‌کورد معاون ریاست مشترک خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه اظهار داشت که دولت ترکیه هزاران کارخانه در حلب، صدها هزار درخت زیتون در عفرین را به سرقت برده و سالانه حداقل ۸۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

بدران چیا کورد معاون ریاست مشترک خودمدیریتی دموکراتیک شمال-شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت که اسناد زیادی از این دزدی‌ها را در دست دارند.

مزدورانی که دولت ترکیه سازماندهی کرده است

چیاکورد با یادآوری اینکه، بحرانی که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، به دلیل سیاست‌های رژیم بعث بود، در مورد چگونگی ورود ترکیه و نحوه سازماندهی آن به این بحران، گفت:

در آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به دلیل سیاست‌های رژیم بعث، جامعه سوریه علیه سیاست‌های رژیم بعث قیام کرد و به دلیل خواسته‌های مشروع خود وارد مبارزه شد. به ویژه در روزهای آغازین بحران سوریه، دولت ترکیه بسیار محتاطانه عمل کرد. آنها در امور سوریه مداخله کردند و می‌خواستند بر روند اوضاع در سوریه تأثیر بگذارند. دولت ترکیه این کار را از طریق گروه‌های سیاسی اسلامگرا انجام داد و همه این گرو‌ه‌ها را دور خود جمع کرد.

ترکیه همچنین تمام درها و فرودگاه‌های خود را به روی افرادی از سراسر جهان که به این گروه‌های اسلام گرای سیاسی می‌پیوستند، گشود. این گروه‌ها از طریق ترکیه سازماندهی شده بودند. به این ترتیب، این گروه‌های افراطی در سوریه (القاعده، النصره و داعش ... و غیره) سازمان یافتند. این افراد از طریق ترکیه وارد سوریه شدند.

می‌توان گفت که هدف ترکیه در این زمینه تأثیرگذاری بر ایدئولوژی اسلام سیاسی در سوریه علیه رژیم بعث، بر اساس ایده، ایدئولوژی و هوشمندی خود بود. جالب اینجاست که تا سال ۲۰۱۱ رژیم ترکیه و بعثی‌ها با هم روابط دوستانه بسیار خوبی داشتند. اما پس از آغاز بحران سوریه، ترکیه به بدترین دشمن رژیم بعث تبدیل شد. یعنی، دوست دیروز سوریه، دشمن امروز آن شد. ترکیه سپس از طریق این گروه‌های اسلامگرا خواست که از روند پروژه‌های دمکراتیک جلوگیری کند و اجازه ندهد که کوردها از این شرایط استفاده کنند. از طرف دیگر، ترکیه می‌خواست از فرصت‌های اقتصادی سوریه به نفع خود بهره‌برداری کند.

رژیم دزد و غارت

چیاکورد خاطر نشان ساخت که دولت ترکیه، رژیم دزدی و چپاول ایجاد کرده است و همه چیز را از سوریه سرقت کرده و به بازار روانه کرده است.

چیا‌کورد گفت:"رژیم مذهب گرا و نژادپرست ترکیه می‌خواست، خاک سوریه را به محل پروژه‌های خود تبدیل کند. می‌خواست از نظر سیاسی تأثیرگذار باشد. ترکیه همچنین می‌خواست خود را از نظر اقتصادی تقویت کند. زیرا در واقع دولت ترکیه در بحران اقتصادی به سر می‌برد و مشکلات اقتصادی زیادی را داشت. بنابراین ترکیه می‌خواست از فرصت‌های اقتصادی سوریه برای ادامه حیات خود استفاده کند.

رژیم ترکیه چنین هویتی دارد. نهایتا مشخص خواهد شد که چگونه دولت ترکیه می‌خواهد در سیاست داخلی خود ثروت منطقه را بدست آورد. همچنین تهدیدی برای منابع گاز طبیعی در دریای سیاه در قبرس و یونان است. به خاطر نفت به لیبی رفت. در عراق و سوریه نیز هدف اصلی رژیم ترکیه اشغال ثروت منطقه است. ترکیه همه چیز را در سوریه دزدیده و به بازار عرضه کرده است. همه را برای این کار سازماندهی کرده است. ترکیه عملیات خود را در منطقه از طریق گروه‌هایی مانند جبهه النصره، داعش و حزب اسلامی ترکستان انجام داده است. این گروه‌ها وقتی با کمک نیروهای ترکیه وارد منطقه شدند، دست به سرقت و غارت زدند."

هزار کارخانه حلب غارت شد

همانطور که مشخص است، قبل از بحران سوریه، دولت ترکیه از نظر صنعت و تجارت اقدامات زیادی را در سوریه انجام داد. به ویژه در حلب. حلب از نظر صنعت و اقتصاد شهر بزرگی است. رژیم ترکیه پس از آغاز بحران سوریه چشم خود را به حلب دوخت. سعی در سرقت صنایع آن داشت. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، بیش از ۱۰۰۰ کارخانه بزرگ از حلب دزدیده شده و به ترکیه منتقل شده‌اند. بیش از ۷۵۰ کارگاه را بسته و خراب کردند. گفته می‌شود با ورود مزدوران دولت ترکیه به منطقه حلب، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به منطقه خسارت وارد کردند. این اقدامات بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ انجام شده است.

مکانهایی که دستشان نرسید، ۸۰ درصد آن را از بین بردند

رژیم ترکیه، حلب را یک رقیب برای خود می‌دانست. برای همین ترکیه می‌خواست منطقه را غارت و نابود کند. همچنین مکان‌هایی که نتوانستند به آنها دسترسی پیدا کنند، ۸۰ درصد آن را ویران کردند.

آهن خطوط قطار ادلب را دزدیدند و فروختند

ریل‌‌های خطوط قطار در ادلب را کنده و در ترکیه به فروش رساندند. به عبارت دیگر، تمام مناطقی که ارتش ترک و مزدورانش به آن پا گذاشت، به مناطق غارت و سرقت تبدیل شدند. به طور مرتب، سرقت و غارت در این مناطق انجام می‌شد. بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال از طریق این سرقت که در سوریه انجام شده و به صورت قاچاق وارد ترکیه شده، به خزانه دولت ترکیه رفت. از این دزدی بهره‌مند شدند.

هنگامی که چیزی برای سرقت باقی نماند، دست به اخاذی زدند

رژیم ترکیه و مزدوران آن پس از غارت تمام کارخانه‌های حلب و باقی نماندن چیزی برای سرقت، این بار چشم خود را به روی افراد دارا و ثروتمند دوختند تا آنها را ربوده و اخاذی کنند. این شیوه‌ای برای جمع‌آوری پول توسط مزدوران ترکیه شد. مستقیماً توسط دولت ترکیه تشویق می‌شد. با این اوصاف می‌توان گفت که طی ۴ سالی که دولت ترکیه در حلب باقی ماند، ویرانی بزرگی رخ داد.

صدها هزار درخت در عفرین بریده شدند

چیا کورد با بیان اینکه از مارس ۲۰۱۸ به بعد، سرقت و غارت توسط رژیم ترکیه ادامه داشته است، در مورد ویرانی در این منطقه گفت: "از زمان اشغال عفرین، سرقت و غارت منطقه متوقف نشده است. همه می‌دانند که سرقت و غارت عفرین بر اساس تخریب، غارت و تغییرات اقتصادی، فرهنگی و دموگرافی منطقه صورت می‌گیرد. دولت ترکیه دست به قتل‌عام می‌زند. همه اینها در چارچوب سیاست قتل‌عام در عفرین انجام می‌شود.

همانطور که روشن است، صدها هزار درخت زیتون قطع شده است. دولت ترکیه همچنین زیتون و روغن آن در عفرین را تصرف کرده است."

سالانه ۸۰ میلیون دلار از محصولات زیتون دزدیدند

زیتون و روغن زیتون را به ترکیه منتقل کردند و از آنجا به کشورهای اروپایی صادر و فروختند. به همین دلیل سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلار به خزانه ترکیه می‌رود.

آثار تاریخی به سرقت رفته و فروخته شد

بیش از ۲۵ مرکز محلی غارت و به سرقت برده شد. این غارت و سرقت هنوز هم به طور مستقیم توسط نیروهای ارتش و دستگاه اطلاعاتی ترکیه به دست گروه‌های مزدور انجام می‌شود. این نشان می‌دهد که ترکیه در عفرین یک قتل‌عام تاریخی انجام می‌دهد. ترکیه بازار بزرگی را برای سرقت آثار تاریخی هم در عراق و هم در سوریه ایجاد کرده است. از نظر آثار تاریخی در عفرین، سری‌کانی، گری سپی، ادلب و هرجایی که ترکیه عبور می‌کند، ویران شده است. همه این کارها از طریق داعش و النصره انجام می‌شود. به این ترتیب کلیه آثار تاریخی را به ترکیه منتقل کردند. بازار دیلوک یک بازار شناخته شده برای فروش آثار تاریخی دزدیده شده از سوریه و عراق است. فروش آثار تاریخی تحت مسئولیت رژیم ترکیه، به ویژه تحت مسئولیت پسر اردوغان صورت می‌گیرد. میلیون ها دلار از این طریق به دست آورده‌اند.

ترکیه از تجارت نفت پول زیادی را به جیب زد

چیا کورد در مورد درآمد نفتی که به تاراج رفته است، اظهار داشت: "از طرف دیگر، دولت ترکیه تجارت نفت سوریه را انجام داد. نفت را از طریق داعش و النصره به ترکیه منتقل می‌کرد. مناطقی مانند دیرالزور و رقا در زمانی که تحت کنترل داعش بود، نفت منطقه را از طریق ادلب به ترکیه منتقل می‌کردند. ترکیه در این بازار نفت سود هنگفتی به جیب زد.

حدود ۷۰ درصد از نیازهای نفتی ترکیه از خارج تامین می‌شود. بنابراین ترکیه بر این مسئله متمرکز شده است که چگونه می‌تواند نفت سوریه را بدزدد و از آن برای منافع خود استفاده کند. می‌خواست این کار را با نام دیگری انجام دهد. اردوغان در سال ۲۰۱۹ در یک نشست بین‌المللی برای پناهندگان گفت، باید یک منطقه امن ایجاد شود که ۳ میلیون پناهنده از سوریه را در خود جای دهد. اردوغان گفت که باید نفت و مشتقات آن را به دست بگیرد تا درآمد را برای پناهندگان سوری خرج کند. البته اردوغان آشکارا و رسماً نفت سوریه را می‌دزدد. ترکیه از لحاظ سیاسی با سوء استفاده از پناهندگان سوری، از کشورهای اروپایی بهره‌مند می‌شود و سالانه هزاران دلار به خاطر پناهندگان از اروپا دریافت می‌کند و از این طریق سلطه‌گری خود را تعمیق می‌بخشد. این یک مشکل جدی است که آ.ک.پ/م.ه.پ در ترکیه ایجاد کرده است."

اهداف و برنامه‌های آنها روشن است: ابتدا اشغالگری و سپس غارت

چیا کورد گفت که هدف دولت ترک روشن است، هدف اول اشغالگری و چپاول و ایجاد سیستم غارت و سرقت است.

کورد در ادامه گفت:"اهداف و برنامه‌های سلطه‌گران ترکیه روشن است: هدف آن اشغالگری و اشغال کشورها است. آنجا دزدی می‌کنند و غارت می‌کنند. همچنین غارت تاریخی انجام می‌دهند. این رژیم همه را به طرق مختلف بخصوص مردم و جامعه ترکیه را فریب می‌دهد. به جامعه ترکیه می‌گوید که برای حفاظت و امنیت خود به سوریه و عراق می‌روند. برای پشتیبانی از مخالفان سوریه به سوریه می‌رود. گروه‌های مزدور را دور خود جمع می‌کند. از این طریق مرتکب سرقت و غارت می‌شود. کسی که این کار را بیشتر انجام می‌دهد اردوغان و خانواده و اطرافیانش است. اردوغان مافیای خود را رسما در ترکیه تاسیس کرده است. برنامه‌های خود را به این طریق به پیش می‌برد."

به اردوغان می‌گویند، دزد حلب

در حلب، اردوغان "دزد حلب" نامیده می‌شود. اردوغان را اینگونه می‌نامند. واقعاً هم همین طور است و اینگونه هم رفتار می‌کند.

اردوغان، برای غارت و دزدی بیشتر، برای غارت همه چیز، جنگ، بحران و هرج و مرج درست می‌کند.

استفاده از سلاح‌های ممنوعه

چیا کورد اطلاعات جالبی در مورد سلاح‌های ممنوعه مورد استفاده دولت ترکیه ارائه داد:

ترکیه این مزدوران را مسلح کرده و سلاح ها را به نام کمک‌های بشردوستانه با کامیون به سوریه منتقل کرده است. سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه در دست این گروه‌ها دیده می‌شد. اینها علیه مردم حلب و عفرین استفاده شد.

در حلب، در محله شیخ مقصود، از سلاح شیمیایی سارین استفاده شد. این تایید شده است. تاکنون برخی از افراد تحت تأثیر این سلاح‌های شیمیایی قرار دارند. بسیاری از روزنامه‌نگاران، بسیاری از مقامات فاش کرده‌اند که این سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای ایجاد ناآرامی به طور قاچاق وارد سوریه شده است. تصاویر اخیر سدات پکر این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد. بنابراین، آنچه آ.ک.پ/م.ه.پ در سوریه انجام داد، مشابه آنچه که داعش انجام داده است، بود. آنها به هر طریقی تجهیزات و سلاح را به داعش، النصره و گروه‌های فعلی داده‌اند. بدین ترتیب قتل‌عام بزرگی علیه مردم منطقه انجام دادند. اقداماتی که این گروه‌ها در این مناطق انجام دادند، عاملان این گروه‌ها باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند. از سرقت گرفته تا قتل‌عام، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت انجام شده است.

ما اسناد این جنایات را تحویل داده‌ایم

ما گزارش‌ها، پرونده‌ها و اسناد زیادی را در مورد سرقت و غارت اردوغان در حلب و همچنین قتل‌عام و تغییر بافت جمعیتی در عفرین تحت عنوان اداره خودمدیریتی در اختیار سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مربوطه قرار داده‌ایم. ما درخواست کرده‌ایم که عاملین، به ویژه اردوغان و مزدوران وی، به طور عادلانه محاکمه شوند. همچنین، تمام مناطق اشغالی (عفرین، گری‌سپی و سری‌کانی) در دستور کار ما هستند. ما برنامه‌های گسترده‌ای برای این مناطق داریم. این اقدامات باید از هر طرف مورد توجه قرار گیرد.

این وظیفه همه است، نه فقط وظیفه مردم منطقه که بیشتر از این سیاست ترکیه رنج می‌برند. کشورهای بزرگ، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل متحد باید در برابر این سیاست ترکیه موضع بگیرند. با این سیاست، ترکیه صلح، امنیت و حضور همه در منطقه را تهدید می‌کند. از گفتگوها برای چاره‌یابی مسائل جلوگیری می‌کند. ترکیه باید پاسخگو باشد."