ی.‌پ.‌ژ دومین زن ایزدی اسیر را از اردوگاه محبوسین داعش نجات داد

یکی از دستاوردهای عملیات بیست روزه در اردوگاه نگهداری زندانیان داعش در کانتون حسکه فدراسیون شمال و شرق سوریه، یافتن دو زن ایزدی بود که سال‌ها پیش داعش آنها را از شنگال ربوده بود. وفا عباس (۱۸ ساله) یکی از نجات‌یافتگان، به میان بستگانش در شنگال بازگشته است

سوم آگوست ۲۰۱۴ برابر با دوازدهم مردادماه ۱۳۹۳ یک لکه ننگ در تاریخ بشریت است. در آن روز گروه تبهکار داعش با حمله به شنگال اقدام به قتل‌عام مردان ایزدی و ربودن زنان و کودکان کرد. این اقدام با فرار خیانت‌آمیز نیروهای حزب دمکرات کوردستان و جلوی چشم قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی رخ داد که هیچ اقدامی برای جلوگیری از این فاجعه بشری انجام ندادند.

بجز یگان‌های مدافع خلق و پ‌.ک.‌ک هیچکس از کوردهای ایزدی دفاع نکرد. مبارزان ی.‌پ.‌ژ و ی.‌پ.‌ژ و نیروهای سوریه دمکراتیك در جریان عملیات علیه داعش موفق به آزادسازی تعداد زیادی از گروگان‌ها شده اند.

منابع بومی امروز گزارش دادند که یک زن ایزدی دیگر در جریان جستجوی در اردوگاه هول محل نگهداری زندانیان داعش پیدا شده است.

او دومین زن ایزدی است که طی ۲۰ روز گذشته از این کمپ نجات پیدا می‌کند. چند روز پیش یک زن جوان ایزدی که در ۹ سالگی ربوده شده بود در ۱۸ سالگی پیدا شد. او سال‌ها اسیر داعش بود و بخاطر تهدیدهای این گروه از بیان هویت واقعی خود باک داشت.

وفا عباس که مانند سایر زنان ایزدی شاهد اقدامات وحشیانه داعش بود، با کمک مبارزان ی.‌پ‌.ژ اکنون به میان بستگان خود بازگردانده شده است. از سرنوشت خواهر سیزده ساله ناشنوای او که بهمراه هم در روستای کوچوی شنگال ربوده شده بودند همچنان خبری در دست نیست.

نیروهای روژاوا وفا را از دروازه مرزی ربیعه به فعالین جنبش آزادی جامعه کوردستان تحویل دادند. جنبش آزادی زنان ایزدی نیز وفا را با خواست خودش به بخش خانه‌سور شنگال و به میان بستگانش برد.

شمی رمو یک فعال جنبش آزادی زنان ایزدی در مراسم استقبال از وفا عباس طی اظهاراتی از پیدا شدن او ابراز خرسندی کرد و گفت از مبارزانی که دختران و زنان ما را نجات می‌دهند و به خانه هایشان بازمی‌گردادند سپاسگذاریم.

یک عضو خانواده عباس نیز در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از آزادی وفا گفت هنوز بسیاری از عزیزان ما در چنگ داعش اسیرند که خواستار تداوم تلاش برای یافتن آنان هستیم تا همەی گمشدگان به خانواده های خود برسند.

وفا عباس ۱۸ ساله که با وجود سن کمش توفان ناملایمات زندگی را پشت سر گذاشته است نیز در این تجمع از یگان‌های مدافع زنان قدردانی کرد.