یکصد روز تحصن مادران برای تحویل جنازه جگرگوشه‌هایشان

خانواده شهیدان برای تحویل گرفتن پیکر فرزندانشان که از سوی مزدوران مسعود بارزانی به شهادت رسیدند، ١٠٠ روز است در دروازه مرزی سمالکا دست به تحصن زده‌اند.

شبه‌نظامیان پ.د.ک شامگاه ٢۶ ژوئیه در کمین برای نیروهای گریلا سه جوان انقلابی کورد که با فرماندهی سرور سرحد از منطقه خلیفان عبور می‌کرند ربودند. تاکنون از سرنوشت فرمانده سرور سرحد و دو گریلای دیگر همراه وی اطلاعی در دست نیست. پ.د.ک پس از آن در شامگاه ٢٨-٢٩ آگوست در کمین‌گذاری برای گروهی ٧ نفره از گریلاهای کوردستان که در حال بازگشت از قندیل بسوی بهدینان بودند ۶ گریلا را به شهادت رساندند و یک گریلا توانست از این معرکه جان سالم به در برده و پس از چند روز با رسیدن به کمپ گریلایی، شرح خیانت شبه‌نظامیان بارزانی را افشا کرد.

اعتراف سخنگوی پ.د.ک

ه.پ.گ پس از این خیانت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از پ.د.ک خواست تا در مورد حمله به نیروهای گریلا در خلیفان اطلاع‌رسانی کند. محمود محمد سخنگوی پ.د.ک چند روز بعد گفت:"نیروهای گریلا در این منطقه چه کاری داشتند؟" و به این شکل به قتل شش گریلا اذعان کرد.

پس از بیانیه محمود محمد سخنگوی پ.د.ک، خانواده‌های نیروهای گریلای اهل روژاوا به نام‌های تولهلدان رامان و سردم جودی برای تحویل گرفتن پیکر فرزندان شهید خود اقدام کردند. خانواده دو گریلای شهید از مجلس خانواده شهدای روژاوای کوردستان درخواست کمک کردند تا اجساد فرزندان خود را از باشور کوردستان بازگردانند.

برپایی خیمه اعتراضی

مجلس خناوداه شهیدان و خانواده گریلاهای شهید برای بازگرداندن پیکر گریلاهای شهید بیانیه‌ای را صادر کردند. اما پ.د.ک به هیچ کدام از بیانیه‌های آنان پاسخی نداد. پس از آن روز ۵ اکتبر ٢٠٢١ مجلس خانواده شهیدان برای تحویل گرفتن پیکر گریلاهای شهیدان در مقابل دروازه مرزی سمالکا خیمه‌ای برپا کردند.

از شهرها و مناطق مختلف شمال و شرق سوریه، از دیرالزور، شدادی، هول، کرامه، رقا، طبقا، عین‌عیسی، کوبانی، دربیسی، عاموده، تربسپی، قامشلو، چلاغا، دیرک، گرکه‌لگه ده‌ها هیئت در دیدار با تحصن‌کنندگان حمایت خود را از خواسته‌های آنان اعلام کردند. در این میان شمار زیادی از ریش‌سپیدان و روئسای عشایر عرب نیز همبستگی خود با خانواده شهدای دست خیانت پ.د.ک را اعلام کردند.

همچنین نمایندگان سازمان‌های مدنی و اداره خودمدیریتی دمکراتیک، نمایندگان نهادهای آیینی و باورمندی‌ها هم حمایت خود را از متحصنین سمالکا اعلام نمودند.

پ.د.ک نامه مادران را رد کرد و دروازه مرزی را مسدود نمود

از نخستین روز برپایی خیمه اعتراضی مادران شهدا و مادران آشتی از این تحصن دیدار کردند. در ١١، ٢١ اکتبر و ۴ نوامبر  مادران آشتی سه بار تلاش کردند تا نامه‌ای را در مرز سمالکا برای مسعود بارزانی ارسال کنند. مسئولین آسایش پ.د.ک هر بار با بهانه‌ای از پذیرش نامه مادران آشتی به مسعود بارزانی سر باز زدند.

گروهی از جنبش جوانان انقلابی در محکومیت عدم بازگرداندن پیکر شهدا فعالیتی را سازماندهی کردند که با واکنش خشن آسایش و اعضای استخبارات پ.د.ک مواجه شد، نظامیان پ.د.ک با سنگ و خودروی آب‌پاش به مادران شهدای کوردستان و جوانان در دروازه سمالکا حمله کردند. پ.د.ک روز ١۶ دسامبر این دروازه مرزی را مسدود کرد، روز ١٩ دسامبر نیز دروازه الولید را هم مسدود کرد.

عزم خانواده شهدا برای بازگرداندن پیکر فرزندانشان

پ.د.ک به جای بازگرداندن پیکر گریلاهای شهید خلیفان مادران را تهدید کرد. اما خانواده شهیدان برای تحویل گرفتن پیکر جگرگوشه‌های خود عزم خود را جزم کرد‌‌ه‌اند. خانواده‌ی شهدا می‌گویند؛ "تا زمانی که پیکر فرزندانمان را نگیریم به تحصن ادامه می‌دهیم."

امروز یکصد روز از تحصن در دروازه مرزی سمالکا سپری شده است. تحصنی که ده‌ها گروه طیف‌های مختلف شمال و شرق سوریه حمایت خود را از آن اعلام کرده‌اند. هر گروه دو شبانه روز به این تحصن می‌پیوندد. تحصن‌کنندگان یکصدمین روز اهل شهر عاموده بودند. گروه عاموده اعلام کردند که آنان حضور در تحصن مادران گریلاهای شهید را مایه افتخار خود می‌دانند.