زلال جگر: توافق دمشق با دولت ترکیه به نفع سوریه نخواهد بود

عضو شورای هماهنگی جنبش جامعه دمکراتیك دولت سوریه را به طرح درخواست خروج نظامی ترکیه از کشور فراخواند و گفت دولت ترکیه فرزندان سوریه را در راستای منافعش به تبهکار بدل کرد.

زلال جگر، عضو شورای هماهنگی جنبش جامعه دمکراتیك، (تو-دم) در گفتگویی با خبرگزاری هاوار خاطرنشان کرد قبول طرح ترکیه علیه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه برای دمشق به معنای شکستن درختی خواهد بود که به آن تکیه کرده است. او امسال را سالی حیاتی برای جنبش آزادیخواهی دانست.

عضو شورای هماهنگی جنبش جامعه دمکراتیك، تو- دم با اشاره به جلسات اردوغان در تهران و سوچی تصریح کرد نمی‌توان گفت که ترکیه به هیچ نتیجه‌ مهمی در آن دیدارها دست پیدا نکرد اما به نتیجه کاملا مطلوب نرسید زیرا منافع روسیه و امریکا و ایران با منافع ترکیه منطبق نیستند و هر یک اهدافی متفاوت دارند.

زلال جگر از ترکیه به عنوان اسب تروآ که به دنبال فتح مناطق اشغالی است نام برد و گفت دولت ترکیه به این فکر می‌کند که اگر بتواند پ.‌ک‌.ک را پاکسازی کند و پروژه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را شکست دهد، در انتخابات سال آینده خواهد توانست عمر زمامداری خود را تمدید کند.

او در واکنش به توافق احتمالی دولت دمشق با آنکارا گفت: "توافق ترکیه و سوریه علیه خودمدیریتی دمکراتیک، برای دمشق به این معناست که درختی که به آن تکیه داده را بشکند. ترکیه حکومتی اشغالگر است که شمال غربی سوریه را اشغال کرده و قصد ندارد از آن خارج شود. گفته می‌شود دو دولت بنا دارند توافقنامه آدانا را بازسازی کنند که معنای آن این است که دولت دمشق خاکش را به آک‌پ تحویل ‌دهد. این اتفاق در واقع از ابتدای انعقاد پیمان آدانا در سال ١٩٩٨ رخ داد."

عضو هماهنگی تو- دم با بیان آنکه اگر دمشق با اداره خودگردان به توافق می‌رسید مردم سوریه گرفتار چنین وضع اندوهباری نمی‌شدند، گفت: پروژەی -ملت دمکراتیك- برای سوریه که تابلوی بزرگتری از مناطق خودمدیریتی و صحنه همزیستی خلق‌های متنوع است می‌تواند کارساز باشد.

زلال جگر دولت سوریه را به طرح درخواست خروج نظامی ترکیه از کشور فراخواند و گفت دولت ترکیه فرزندان سوریه را در راستای منافعش به تبهکار بدل کرد.

او به حملات پهبادی و توپخانه‌ای ترکیه علیه مناطق شمال و شرق سوریه جلب نظر کرد و گفت ترکیه با کشتار غیرنظامیان به دنبال کسب توفیق است در حالی که خشم مردم ما را بیشتر می‌کند. در میان ۴ چهارجانباخته تل‌رفعت جوانی وجود داشت که آن روز عروسی او بود. در حسکه هم دانش‌آموزان هدف قرار گرفتند. ترکیه فرقی بین کودکان و زنان نمی‌گذارد. هدفش ترساندن ساکنین بومی برای کوچاندن از منطقه است و این کار در میانه سکوت روسیه، آمریکا و ایران انجام می‌دهد.