آخرین وضعیت فعالین بازداشت شده روژهلات کوردستان

 با آغاز موج جدید بازداشت فعالین کورد در روژهلات کوردستان از دی ماه تا کنون دستکم ۱۰۰ فعال کورد بازداشت شده‌اند. برخی منابع شمار بازداشت شدگان را تا ١۴٠ نفر اعلام کرد‌‌ه‌اند.

 به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان از آغاز بازداشت این فعالین تاکنون ۲۹ تن از آنها با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. همچنین طی این مدت ۱۰ فعال بازداشت شده، از بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه اورمیه به زندان‌های اورمیه و مهاباد منتقل شده‌اند.

 همچنین بر اساس گزارش منتشر شده توسط شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان طی چند روزه گذشته چهار فعال مدنی اهل مریوان که توسط نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شده بودند، پس از اتمام دوران بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات شهر سنه با قرار وثیقه آزاد شدند. اسامی این فعالین دانا صمدی، زانیار معتمدی، کاروان مینویی و سیروان کریم‌زاده می‌باشد.

 تعدادی از خانواده‌های فعالان بازداشت شده در شهرهای مهاباد، بوکان، سنه، سولاوا و مریوان در تماس با شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان ضمن ابراز نگرانی در خصوص ادامه‌ی بی‌اطلاعی از سرنوشت فرزندانشان، خواستار فشار نهادهای بین‌المللی و جامعه‌ی جهانی بر رژیم ایران برای آزادی فرزندانشان شدند.

این خانواده‌ها اعلام کردند، فرزندان آنها همچنان در بازداشتگاه‌های اداره‌ی اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در شهرهای اورمیه، سنه و مریوان نگهداری می‌شود و تاکنون اطلاعات دقیقی از سرنوشت فرزندانشان و اتهامات مطرح شده علیه آنها به دست نیامده است.

در چند هفته‌ی گذشته عظیمه ناصری، حسین گردشی، سوران حسین‌زاده، سیروان نوری، ایمان عبدی، افشین مام‌احمدی، فرهاد موسی‌پور، فریدون موسی‌پور، بهمن یوسف‌زاده و شپول خضری از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه به زندان مرکزی اورمیه منتقل شده‌اند.

 خانواده‌ی فعالینی که به زندان مرکزی اورمیه منتقل شده‌اند در گفتگو با شبکه حقوق بشر کوردستان اعلام کردند که اتهام مطرح شده علیه این افراد عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کورد اعلام شده و دادگاه اورمیه با آزادی آنها به قید وثیقه مخالفت کرده است.

در حال حاضر دست‌کم ۵۳ فعال بازداشتی کورد در بازداشتگاه‌های اداره‌ی اطلاعات و سازمان اطلاعات شهرهای اورمیه، سنه و مریوان کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند.