کاراییلان: هدف ما درهم شکستن اشغالگری ترکیه است

مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک ویدیویی برای کنفرانس «موضع‌گیری ملی» فرستاد و گفت؛"هدف ما شکست اشغالگری ترکیه است. اگر کوردها بخواهند به جایگاه شایسته خود دست یابند، باید علیه اشغالگری ترکیه بایستند."

 

کنگره‌ی ملی کوردستان با هدف نشان دادن موضع‌گیری علیه حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه، امروز ساعت ۱۰ کنفرانسی را برگزار کرد. این کنفرانس به صورت آنلاین برگزار شده و از هر چهار بخش کوردستان بیشتر از ۲۰۰ نفر در آن شرکت نمودند.

مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) پیامی ویدیویی برای این کنفرانس فرستاد.

کاراییلان در آغاز سخنان خود برای دادن این فرصت تشکر کرد و گفت؛"از ک.ن.ک که این فرصت را برای ما ایجاد نمود تا در این کنفرانس شرکت کنیم، تشکر می‌کنم. به همه‌ی شرکت‌کنندگان نیز سلام و درود می‌فرستم."

پیام مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک به شرح زیر می‌باشد:

"دوستان عزیز

همانطور که می‌دانید امروز در خاورمیانه جنگی در جریان است. اینجا با روش‌های دیگری جنگ سوم جهانی در جریان است. همه می‌دانند که پس از این جنگ منطقه دوباره دیزاین و طراحی می‌شود. ما اکنون می‌بینیم که دولت‌های اشغالگر کوردستان تلاش تازه‌ای را آغاز کرده‌اند تا کوردها در این دیزاین و طرح جدید جایگاهی نداشته باشند. یک بار دیگر پیمان لوزان در ۱۰۰ سالگی خود پایان می‌یابد. دو سال باقی مانده است و این پیمان در سال ۲۰۲۳ پایان خواهد یافت. دولت اشغالگر ترکیه می‌گوید؛'در لوزان علیه ما ناحقی انجام شد'. اردوغان آشکارا این حرف را زده است و اکنون آنها می‌خواهند زمانی که پیمان لوزان پایان یافت، مسئله‌ی میثاق ملی را از لحاظ سیاسی، قانونی و نظامی زنده کنند. اکنون در حال تدارک هستند. استراتژی ترکیه بر این اساس بنیاد نهاده شده است. به همین دلیل از عفرین تا سیدکان و خاکورک می‌خواهند منطقه‌ای حائل ایجاد کنند. هم در روژاوا و هم در جنوب کوردستان می‌خواهند خاک بیشتری را اشغال کنند و بیشتر پیشروی نمایند. همه این‌ها بر اساس استراتژی میثاق ملی است. می‌خواهند خاک بیشتری را به ترکیه ضمیمه کنند. ما کوردها نیز باید در مقابل اعمال دولتهای اشغالگر دارای استراتژی مشترک و ملی باشیم. این موضوعی بسیار مهم است. اگر این دوره را به خوبی نبینیم و تفسیر نکنیم و با هم سیاست ملی را پیش نبریم، برای آینده‌ی کوردها، برای دستاوردهای کوردها خطر جدی ایجاد خواهد شد. به همین دلیل ما این کنفرانس‌ها و تلاش‌های ملی را بسیار مهم می‌دانیم.

اکنون علیه منطقه‌ی بهدینان حملاتی وجود دارد. بدون شک بدون پشتیبانی نیروهای بین‌المللی این حملات ممکن نیست. چون ما می‌دانیم بدون آمریکا جنگنده‌ها نمی‌توانند بر آسمان این خاک پرواز کنند. حکومت اقلیم کوردستان نیز مانند دیگران تاکنون سکوت کرده است و موضع‌گیری شفافی ندارد. اکنون سکوت کرده است و این سکوت به حملات دولت ترکیه مشروعیت می‌بخشد و یا حتی از آنها پشتیبانی می‌کند. چون دولت ترکیه به خاک کوردستان تجاوز می‌کند. با توپ و تانک حمله می‌کند و هر جایی را نه برای مدتی کوتاه و موقت بلکه برای همیشه اشغال می‌نماید. دولت ترکیه اینگونه جای خود را باز می‌کند و نه تنها برای یک سال بعد که برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند. به همین دلیل مشخص است که حکومت اقلیم کوردستان با موضع‌گیری خود در حقیقت به سخنان دولت ترکیه اعتماد می‌کند. چون دولت ترکیه می‌گوید؛'ما به کوردها حمله نمی‌کنیم، بلکه ما به خاطر پ.ک.ک در اینجا هستیم". از موضع‌گیری آنها مشخص است که آن‌ها به ترک‌ها اعتماد می‌کنند. این در حقیقت یک موضوع بسیار مهم است.

ببینید اکنون نهصد و پنجاه سال است که دولت ترکیه در این منطقه حضور دارد. از آن زمان تاکنون دولت ترکیه هر چند بار که به خلق کورد و میرهای آنها وعده‌هایی داده باشد، هرگز وعده‌های خود را عملی نکرده است. از زمان عثمانیها و دوره‌ی جمهوری ترکیه، هر زمانی که کوردها دست به قیام زده‌اند، دولت ترکیه برخی کوردها را به طرف خود کشیده است و با هم به قیام مردم حمله کرده‌اند. زمانی که آن‌ها قیام را نابود کرده‌اند، همکاران خود را نیز از میان برداشته‌اند. زمانی که من کودک بودم سالمندان روستای ما همیشه می‌گفتند؛ 'اگر دولت ترکیه به الاغ تبدیل شود، نباید سوار آن شد'، چون هرچقدر هم که خود را خوب نشان دهد، در نهایت بازی در آورده و تو را به زمین می‌اندازد. ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید؛'بازیهای دولت عثمانی پایانی ندارند'. اعتماد به سخنان دولت ترکیه و وعده‌هایشان اشتباهی بزرگ است. باید به آنها اعتماد نکرد. در حال حاضر مسئولین حکومت اقلیم به آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا پشت بسته‌اند. از یک لحاظ این امر هم کار درستی نیست. ببینید دولت ترکیه در سال ۱۹۷۴ علیرغم آنکه آمریکا مخالف آنها بود، علی رغم آن که اتحادیه اروپا مخالف آنها بود، قبرس را اشغال کرد و از آن خارج نشد و حتی تا کنون هم در آن جا مانده است. یک بار دیگر در مقابل چشمان آمریکا در مقابل چشمان اروپا و جهان در سال ۱۹۵۷ علیه رومی‌ها دست به حمله زدند و در استانبول و مناطق دیگر به آنها حمله کرده و همه‌ی اموال و املاک آنها را اشغال کرده و تصاحب نمود. آنها را قتل‌عام کرد و آنها را به یونان فراری داد. این نیروها در مقابل ترکیه چه کار کردند؟ در آن زمان آمریکا ترکیه را تحریم کرد، چند سالی این تحریم‌ها ادامه داشت اما پس از آن ارتباطات آنها دوباره عادی شد. یعنی ترکیه در مورد تصمیمات استراتژیک خود به حرف هیچ کسی گوش نمی‌دهد. این حکومت‌ها نیز منافع خود را در نظر می‌گیرند. اشتباه است اگر فکر کنیم آنها به خاطر کوردها علیه ترکیه می‌جنگند. ممکن است که ترکیه را محکوم کنند و آنها را تحریم نمایند. ترکیه هم اینها را در نظر گرفته است، ترکیه هرگز به آنها گوش نخواهد داد. ترکیه دستاوردهای خلق کورد را علیه خود خطری جدی می‌بیند. این را تهدیدی جدی می‌داند که کوردها در خاورمیانه مستقل باشند و جایگاه خود را داشته باشند. این را به عنوان یک تهدید واقعی می‌بیند. به همین دلیل به هیچ‌کس گوش نخواهد داد. در همین چهارچوب باید ما نیز به هیچ کس گوش ندهیم. خود اتحاد خود را ایجاد کرده و اینگونه کار کنیم.

اکنون که ما این چیزها را می‌گوییم برادران ما می‌گویند، 'پ.ک.ک خود با ترکیه در حال جنگ است. آنها می‌خواهند همه ما را در این جنگ شرکت دهند، تا با آنها همکاری کنیم. پ.ک.ک این‌ها را به نفع خود می‌گوید'. به همین دلیل چون اینگونه فکر می‌کنند، سخنان ما در مورد ترکیه را در نظر نمی‌گیرند و به ما گوش نمی‌دهند. آنها به حرف‌های ترکیه گوش می‌دهند. اما دولت ترکیه ده‌ها بار کوردها را فریب داده است. نمی‌شود به آنها اعتماد کرد. حقایقی وجود دارد. این حقایق چیست؟ باید حقیقت‌ها را درک کنیم. ایدئولوژی و استراتژی دولت ترکیه چیست و در مورد چه چیزی فکر می‌کنند؟ باید این را خوب بدانیم. اما برادران ما عمیق فکر نمی‌کنند، به همین دلیل دولت ترکیه در مقابل کوردها در حال حمله‌ی بزرگی است. آنها بازی بزرگی را آغاز کرده‌اند. باید ما این خطر را ببینیم.

رفقای عزیز

اعضای کنگره ی ملی کوردستان

ما تلاش‌های شما و مبارزات شما را بسیار با اهمیت می‌دانیم و در حقیقت مبارزات شما برای اتحاد ملی بسیار مهم است. ما برای شما احترام بسیار زیادی قائل هستیم. ما معتقد هستیم که شما به نتیجه دست خواهید یافت. اما باید حقایق را به همه گفت. باید تلاش بسیار کرد. در حقیقت ما باید به تاریخ رجوع کنیم و بگوییم امروز در تاریخ ما وجود دارد. برای آنکه امروز را شناخت، باید به تاریخ رجوع کرد و باید تاریخ را شناخت. به همین دلیل در همین چهارچوب تلاش‌های کنگره‌ی ملی بسیار مهم هستند. معتقدم کاک مسعود نیز این شرایط را می‌بیند. اگر تلاش‌ها به پیش بروند، حتماً تهدید علیه آینده کوردها را خواهد دید. معتقدم روئسای مشترک ی.ن.ک و مسئولین ی.ن.ک و گوران این شرایط را با شک و گمان می‌نگرند و نگران هستند و حقایق را بیشتر می‌بینند و  شرایط را نظاره می‌کنند. طیف‌هایی هم که در حکومت سهیم نیستند، موضع خود را نشان دادند، مانند حزب کمونیست، زحمتکشان و سازمان‌های خارج از حکومت. معتقدم دیگران نیز موضع خود را نشان خواهند داد. مسئله در اینجا فقط جنوب کوردستان نیست، باید هر چهار بخش کوردستان، احزاب سیاسی، روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان در این زمان استراتژیک برای ایجاد اتحاد ملی تلاش کنند. باید در این چهارچوب تلاش شود. ما به عنوان پ.ک.ک با هر روشی و برای هر فداکاری آماده هستیم. هر وظیفه و مسئولیتی که به ما سپرده شود، آن را انجام خواهیم داد.

رفقای عزیز

بر اساس پیام‌هایی که برای ما فرستاده‌اید اعلام کرده‌اید که شرایط کوهستان را برای جامعه شفاف‌سازی کنیم. بر این اساس می‌خواهم برخی مسائل را بیان کنم.

این حمله‌ی اشغالگرانه‌ی ترکیه مانند یک عملیات عادی نیست. با تعداد زیادی سرباز که در میان آنها تبهکاران سوریه هم حضور دارند، با تکنیک و تکنولوژی مدرن به طور مداوم در حال بمباران است، مثل آنکه در حال جنگ با یک دولت است. دولت ترکیه شب ۲۳ آوریل حمله‌ی خود را آغاز کرد. این امر بسیار قابل توجه است و در مورد آن تفسیرهای بسیاری انجام شد. ۲۴ آوریل روز قتل‌عام ارمنی‌ها بود. مانند آنکه بخواهند بگویند همان بلایی را که به سر ارمنی‌ها آوردیم، بر سر شما هم خواهیم آورد. دولت ترکیه این گونه چیزها را بسیار با اهمیت می‌داند. در روز مشخص به طرف مقابل خود پیام می‌دهد. این عملیات نیز اینگونه تدارک دیده شد و اینچنین مشخص شد و حمله کردند. اما ما تدارک لازم را دیده بودیم. این حملات در زمانی انجام شد که ما با عنوان نیروی مدافع در حال نوسازی بودیم و پروسه‌ی نوسازی را آغاز کرده بودیم. ما مشغول این هستیم تا نیروی دانا، با تکنیک قوی، با اراده و شجاع ایجاد کنیم که تکنیک‌های دشمن را خنثی کند و عمق و گستردگی منطقه را به خوبی به کار بگیرد، تا بتوانیم دشمن را شکست دهیم. در این رابطه ما در حال تلاش هستیم. در همین چهارچوب ۲۰ روز است که مقاومت ادامه دارد. در حقیقت مقاومتی بزرگ در حال انجام است. در بسیاری نقاط دشمن در همان جایی که حمله را آغاز کرده است، باقی مانده است. در برخی مکان‌ها هم چند کیلومتر پیشروی کرده است، اما جنگ ادامه دارد. روی نقشه می‌توانم بیشتر مسئله را روشن کنم تا بیشتر آن را درک کنید.

اکنون مناطقی که جنگ در آنها جریان دارد، اینجا متینا است، اینجا منطقه زاپ است، این هم منطقه آواشین است. آن جاهایی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند دولت ترکیه در آن جا حضور دارند. مناطق زرد رنگ نیز مناطقی هستند که نیروهای گریلا در آنجا هستند. ما نقشه را اینگونه آماده کرده‌ایم.

اکنون به متینا می‌رویم. در متینا دشمن به تپه زندوره آمده است. در آنجا چندین نقطه را اشغال کرده است. اینگونه گسترش یافته‌اند. در اینجا جنگ جریان دارد. در این خط جنگ وجود دارد و رفقای ما هنوز در تمام تپه‌ی زندوره حضور دارند. آنها نمی‌توانند به راحتی رفقای ما را بیرون کنند. رفقای ما هنوز در آنجا هستند. شرایط متینا اکنون اینگونه است. زمان زیادی نداریم.

اکنون به منطقه‌ی زاپ می‌رویم. اکنون در زاپ دشمن می‌خواهد از دو جهت به ما حمله کند. یکی از خط جیلوی کوچک، دیگری نیز از طرف قلعه بیدوه. تا اکنون، تا اینجا آمده‌اند. در اینجا چند جنگ جریان دارد. می‌خواهند پیشروی کنند، اما به دلیل مقاومت رفقای ما تا کنون موفق به پیشروی نشده‌اند.

به آواشین برویم. اکنون در آواشین جنگ سنگینی در جریان است. چون دشمن از طرف شمزینان و رودخانه آمده است. آنها نیروی بسیاری با خود آورده‌اند و از اینجا به مام رشو حمله کرده‌اند. اینجا تپه‌ی مام رشو است. از طرف گَوَر نیز حمله علیه مروانوس انجام شده است. از دو طرف آمده‌اند. آواشین اینجاست و تا اورامار ادامه دارد. اینجا یک مثلث آبی وجود دارد. رود باسیا وجود دارد. دشمن می‌خواهد در آن جا رفقای ما را محاصره کند. به همین دلیل جنگی بسیار سنگین در مام رشو در جریان است. در آن جا دولت ترکیه از اسلحه شیمیایی استفاده کرد. با پیش آهنگی رفیق سرحد گرافی، رفقای ما در اینجا داستانی افسانه‌ای نگاشتند.

در اینجا شجاعت و فداکاری که گریلا‌های آزادی از خود نشان می‌دهند، در حقیقت بسیار بزرگ است و ما نیز آن را با احترام می‌نگریم. در سطحی بزرگ مقاومت وجود دارد. اکنون دشمن در مام رشو است، اما هنوز جنگ ادامه دارد. دشمن در آرس فارس و مروانوس نیز حضور دارد، اما در آنجا نیز جنگ ادامه دارد. می‌خواهند مروانوس و ارس فارس را کنترل کنند تا بتوانند رفقای ما را محاصره کنند. در این مثلث جنگ بزرگ و سنگینی رخ خواهد داد. چون رفقای ما مقاومت می‌کنند و باز نخواهند گشت. اکنون در سرتاسر جبهه‌های جنگ شرایط اینگونه است. ۲۰ روز گذشته است. این برای گریلا دستاورد و نتیجه‌ی خوبی است. ما در این رابطه به خود اعتماد داریم. اگر با گریلا همکاری شود، به تاکید اشغالگری ترکیه شکست خواهد خورد. اگر همکاری نیز وجود نداشته باشد، ممکن است مدتی طول بکشد اما اشغالگری بازهم شکست خواهد خورد.

مقاومت گریلا بر این اساس است. که به همین دلیل ما می‌گوییم، اگر ما به عنوان کورد بخواهیم در زمین خود مستقر شویم و جایگاه شایسته خود را به دست بیاوریم، باید در مقابل اشغالگری ترکیه دارای اراده باشیم. تا اراده‌ی خود را نشان ندهیم، اشغالگری ترکیه ادامه خواهد یافت. همه‌ی دستاوردهای کوردها را هدف قرار خواهند داد. ما این مسئله را به عنوان بودن و نبودن خلق کورد می‌بینیم.

ما در این چهارچوب تلاش‌ها برای ایجاد استراتژی مشترک را بسیار مهم می‌دانیم. در همین چهارچوب برای همه‌ی حاضرین در کنفرانس و مسئولین ک.ن.ک آرزوی موفقیت داریم. با احترام، سلام و درود خود را تقدیم می‌کنیم و از همه تشکر می‌نماییم."