کمیته نگارش قانون اساسی پیمان آدانا را مورد بررسی قرار می‌دهد

​​​​​​​یک منبع خبری موثق به خبرگزاری هاوار اطلاع داده است که در دور پنجم نشست‌های به اصطلاح کمیته نگارش قانون اساس، پیمان آدانا بین حکومت دمشق و دولت ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

روز گذشته در مرکز سازمان ملل متحد در ژنو، همزمان با دور کردن نمایندگان واقعی خلق‌های سوریه، پنجمین دور نشست‌های مذاکرات کمیته قانون اساسی بین نمایندگان حکومت دمشق و کمیته وابسته به دولت ترک آغاز شد.

هیات مذاکره کننده خاطرنشان ساخت که احتمال داده می‌شود این نشست تا ۲۹ ژانویه ادامه یافته و هر روز دو دور مذاکره و گفتگو آغاز شود. این نشست‌ها از سوی گیر پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه صورت می‌گیرند.

یک منبع خبری ویژه با شرکت کنندگان در این نشست ارتباط دارد به خبرگزاری هاوار اظهار داشته است که شرکت کنندگان نشست دوم در جلسه روز اول پیمان آدانا را که در سال ۱۹۹۸ بین حکومت دمشق و دولت اشغالگر ترک امضا شده بود مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. این منبع اظهار داشت که در ابتدا هیات مذاکره کننده که بیشتر اعضای آن وابسته به دولت ترک هستند و براساس منافع این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند، این موضوع را مطرح کرده‌اند. همچنین این منبع اعلام کرد که بعد از بحث و بررسی در رابطه با پیمان آدانا، که خارج از چارچوب تلاش‌های کمیته نگارش قانون اساسی به شمار می‌رود، به خلق سوریه اعلام می‌کنند که نشست‌های آنان در رابطه با قانون اساسی، آزادی و حقوق شهروندی بوده است. این منبع که تاکید داشته است نام وی منتشر نشود همچنین اعلام نمود که در این نشست هیات جامعه مدنی در میانه سخنان خود از تعریب منطقه سخن گفته است، و این گفته به معنای اخراج خلق‌های غیر عرب سوریه است.

پیمان آدانا در سال ۱۹۹۸ بین حکومت شام و آنکارا علیه خلق کورد در سوریه که به عنوان تروریست شناخته می‌شدند منعقد شد این پیمان با تهدیدهای دولت اشغالگر ترک علیه سوریه منعقد شده بود.