علیرغم نارضایتی‌های رژیم فاشیست ترک، نمایش آثار گلاویژ ولیدخانی در اسلو ادامه دارد

​​​​​​​گلاویژ ولیدخانی هنرمند کورد در شهر اسلوی نروژ نمایشگاهی تحت عنوان "روژاوا؛ انقلاب روژاوا" برپا کرده بود، اما حکومت ترکیه درخواست نموده بود این نمایشگاه سانسور شود، اما درخواست این دولت رد شده و وزارت امور خارجه ترکیه دست به تهدید نروژ زده بود.

 در ابتدای ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در مسیر رسینکراتز گاتی نمایشگاهی با یکی از گفته‌های عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در مورد نقش زنان برگزار شده بود و صدها تن از این نمایشگاه دیدار کردند و این نمایشگاه در سطح ملی و بین‌المللی بسیار شهرت یافت.

 گروه‌های تندرو ترک در مخالفت با علاقه و جلب توجه بسیار زیاد مبارزان زن کورد و عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد به شهرداری این شهر رفته بودند و شکایتی تنظیم کرده و درخواست نمودند که این نمایشگاه بسته شود. اما درخواست آنها رد شده و به نتیجه دست نیافته بودند. این گروه‌های تندرو ترک پس از آن کمپینی را آغاز کرده و دست به جمع‌آوری امضا داده بودند، اما با این کار نیز به نتیجه‌ای دست نیافتند.

 پس از آنکه گروه‌های تندروی ترک در نروژ نتیجه‌ای به دست نیاوردند، وزارت امور خارجه‌ی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای دولت نروژ را تهدید کرده بود، اما تهدیدهای دولت ترکیه به جایی نرسیده و این تهدیدات سبب ایجاد نارضایتی بسیاری شده بود.

راوند اسماعیل از طرف کمیته روشنفکری و آموزش شهرداری اسلو اعلام کرده بود، این تلاش‌ها برای سانسور قابل قبول نیستند، وی گفت، "ما به دفتر روشنفکری شهرداری اعتماد داریم، ما در نروژ هنر را آسانسور نمی‌کنیم."

گلاویژ ولیدخانی در این رابطه اعلام کرد، "بسیار دشوار است که در مورد انقلاب روژاوا صحبت کرد اما چیزی از عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد نگفت، همانطور که تا زمانی که در مورد ماندلا صحبت نشود، نمی‌توان در مورد مبارزات علیه فاشیسم و نژادپرستی در آفریقای جنوبی چیزی گفت."

وی در ادامه گفت، "علت آن هم این است که مبارزات اوجالان، مانند یک ایدئولوژی با این هدف آغاز شده تا ژنئولوژی به همراه دمکراسی را بنیاد نهد و آنها را ایجاد کند."

جمعیت هنرمندان دیده شده، جمعیت هنرمندان جوان و جمعیت نقاشان با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، باید محصولات و کارهای هنری آزاد باشند و این همه یکی از شروط دمکراسی است.