'عراق و باشور کوردستان با مخاطرات بزرگی روبرو هستند'

دکتر کامران برواری اظهار کرد که در صورتیکه وضع بر همین منوال در عراق ادامه یابد مخاطرات بزرگی را برای کشور عراق و باشور کوردستان به همراه خواهد داشت.

پس از سه ماه اعتراضات سراسری در عراق سرانجام در ١٠ اکتبر ٢٠٢١ انتخابات پیش وقت برگزار شد. روز ٩ ژانویه ٢٠٢٢ مجلس نمایندگان عراق گردهم آمد و رئیس مجلس و معاونان وی انتخاب شدند. محمد حلبوسی از سنی‌ها یکبار دیگر به ریاست مجلس رسید، حاکم زاملی از شیعه‌ها و شاخوان عبدالله به نمایندگی از پ.د.ک به عنوان معاونان مجلس انتخاب شدند.

تنها چهار روز پس از این جلسه، دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که فعالیت‌های دیوان ریاست مجلس عراق را معلق کرده است.

دکتر کامران برواری، استاد دانشگاه دهوک در مصاحبه با خبرگزاری فرات وضعیت عراق پس از انتخابات را مورد ارزیابی قرار داد.

دکتر کامران برواری در آغاز خاطرنشان کرد که تحولات کنونی در عراق نتیجه توافق میان سال ٢٠٢١ میان اردن، امارت و قطر و کوردها، اعراب سنی و نیروهای دیگر است. دکتر برواری گفت که این توافق بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشت و اگر مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات مد نظر قرار داده شود می‌توان گفت که نتیجه این انتخابات نمی‌تواند بیانگر اراده مردم عراق باشد.

دکتر برواری در مورد توافقات روزهای اخیر و عواقب این توافق‌ها چنین گفت:"توافقات علیه مردم کوردستان و مردمان عراق است. با توافق برخی از نیروهای داخلی با صدر توافقی را امضا کردند. مسئله اصلی توافق نیروهای مذکور این است که می‌تواند جنگ داخلی تازه‌ای را به همراه داشته باشد. در این سطح پتانسیل خطرناکی را به همراه دارد. این رویه از سیاست‌ورزی و توافق، کوردها را به دو -سه بخش تجزیه کرد، سنی‌ها و شیعه‌ها را هم به دو-سه بخش تجزیه کرده است. بیش از همه به کوردها لطمه وارد کرده است. زیرا کوردها در خلال ٢٠ سال اخیر (از ٢٠٢٣) گامی برای منافع خود برنداشته‌اند.

مشکل است ١٧٠ نماینده به توافق دست یابند

دکتر برواری خاطرنشان کرد که خشم و نارضایتی دوره تازه مجلس از هم اکنون آشکار است، زیرا در مجلس اتحادی وجود ندارد و گفت:"برخی از طیف‌ها خواستار تداوم چنین وضعیتی هستند. برخی هم به شیوه‌ای علنی در مقابل آن می‌ایستند. برای نیل به اكثریت پارلمانی نیاز به موافقت ١٧٠ نماینده وجود دارد. یعنی اینکه حکومت با حمایت ١٧٠ نماینده می‌تواند تعیین شده و زمام امور کشور عراق را بدست گیرد. اما مشکل است این تعداد از نمایندگان در مورد حکومت تازه به توافق دست یابند."

اختلافات میان نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی

دکتر برواری خاطرنشان کرد که درصورت تشکیل حکومت تازه و همچنین تداوم فعالیت‌های مجلس نیازمند موافقت آمریکا، اروپا و نیروهای منطقه است و در این رابطه گفت:"اخیرا میان نیروهای منطقه همچون ایران و ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا تنش‌ها افزایش یافته‌اند. البته ریشه این اختلاف‌ها به گذشته برمی‌گردد، اما اخیرا بر شدت آنها افزوده شده است. تنش‌های مذکور طی هفته‌های اخیر به شیوه حمله به اماکن متعلق به آمریکا و نیروهای بین‌المللی، همچنین حمله به منافع احزاب سیاسی کورد و عرب دیده شد، این وضعیت می‌تواند تشدید شده و همین امر مخاطره آمیز است."

خروج از این وضعیت مشکل است

دکتر برواری با اشاره به پیام‌های اولین جلسه مجلس نمایندگان عراق، آنرا جالب توجه خواند و گفت:"برخی با لباس ملی خود در جلسه حاضر شدند، شعارهایی هم سر دادند. برخی هم کفن بر تن کرده بودند، یعنی خواستند بگویند آماده جنگ و کشته شدن هستند. در این وضعیت مشکل است که در عراق یک حکومت تازه بتواند زمام امور را بدست گرفت و آنرا مدیریت کند."

احتمالا هر سه مقام تغییر نخواهند کرد

دکتر برواری در مورد عملکرد پ.د.ک در خصوص تعیین نامزد برای ریاست جمهوری عراق گفت:"جریان صدر از نامزد پ.د.ک یعنی هشیار زیباری حمایت نمی‌کند. در اعتراض به نامزدی زیباری، ٣۶ نماینده بیانیه‌ای صادر کردند. اما در پایان احتمالا هر سه مقام در حکومت عراق یعنی ریاست مجلس، نخست‌وزیر و رئیس جمهور تغییر نخواهند کرد. در وضعیت کنونی تغییر هر کدام از آن‌ها مشکل به نظر می‌رسد."

کائوس، جنگ به درب خانه رسیده است

دکتر برواری خاطرنشان کرد که با خروج نظامیان آمریکا مسائل سنگینی را با خود به همراه می‌آورد و گفت:"آیا پس از خروج آمریکا نیروهایی که حکومت عراق را در دست گرفتند خواهند توانست به اداره امور ادامه دهند؟ آیا می‌توانند برای صلح، آزادی و دمکراسی گامی بردارند؟ تحقق این موارد بعید می‌نماید. به همین دلیل بحران، کائوس همچنین خطر جنگ داخلی از هم اکنون آشکار است. مردم باشور و مردم عراق نمی‌توانند خود را از این بحران‌ها نجات دهند. با این همه حکومت باشور کوردستان به هیچ عنوانی به خواسته‌های مردم گوش فرا نمی‌دهند."

پروژه ترکیه و روسیه

دکتر کامران برواری با تأکید بر مشروع بودن مطالبات مردم، به همکاری ترکیه و روسیه در خصوص شمال-شرق سوریه و باشور کوردستان اشاره کرده و گفت:"ترکیه و روسیه در مورد پروژه احداث راه‌ آهن که از سوریه-عراق به امارات متحده عربی می‌رسد فعالیت می‌کنند. آمریکا و ائتلاف بین‌المللی هم مخالف این پروژه هستند. بسیاری از نیروهای عراقی این پروژه را نمی‌پذیرند. ائتلاف نمایندگاه مجلس علیه شیعه‌ها هم نتیجه توافق میان بعثی‌ها و نیروهای نزدیک به ترکیه است."