انتشار جدیدترین شماره هفته‌نامه خوه‌بون با تیتر "ما از بین نمی‌رویم"

روزنامه خوه‌بون که به صورت هفتگی در شمال کوردستان و ترکیه منتشر می‌شود، با تیتر "ما از بین نمی‌رویم" به دست مخاطبان خود رسید.

هشتادمین شماره روزنامه خوه‌بون نیز این هفته با تیتر و عنوانی جالب منتشر شد. این هفته، این روزنامه حمله به ساختمان ه.د.پ در ازمیر، مبارزه فهیمه پویراز، مادر دنیز پویراز و زنان کورد را تیتر کرد. روزنامه‌نگار، دورکت سوران از ازمیر مشاهدات خود را برای خوانندگان روزنامه نوشت.

دون کیشوت کوردها

"فرهاد فقی" کارگردان تئاتر در مصاحبه این هفته به سوالات روزنامه‌نگار، "بریوان کای" درباره تئاتر و نمایش نامه دون کیشوت پاسخ داد. اولین اجرای این نمایش در تاریخ ۲۹ ژوئن در آمد برگزار می‌شود و کارگردان در مصاحبه خود درباره نمایش نامه دون کیشوت کوردها گفته است.

نویسندگان شماره تازه هفته‌نامه خوه‌بون عبارتند از منور عزیزاوغلو بازان، ریحان ایکه، دورکت سوران، فرات دنگیز، خالد آلاچاتی، کاکشار اورمار، وار بوتان، محمد دویرن و عگید یازار.

منور عزیزاوغلو بازان، قسمت دوم کتاب خود را با عنوان "اتوپیای عینی؛ اکنون و اینجا" [‌Utopyaya berbiçav: Li vir û niha] نوشته است. بازان با اشاره به اتوپیا و سوسیالیسم، می‌گوید: "فعالیت صحیح نیازمند عمل صحیح و ذهنیت صحیح می‌باشد". به عبارت دیگر، از طریق این شیوه عمل، یک میکرو اتوپیا ایجاد می‌شود، اهداف و نتایج به طور یک صدا و همزمان بیان می‌شوند."

ریحان ایکه نیز، حمله ترکیه به مخمور و داستان یک کودک پناهنده یا به عبارتی دیگر داستان آسمین را این هفته تحت عنوان "گریه کن آسه" نوشت. محتوای متن حرف‌های مادر آسمین است که ایکه به زبان ادبی نوشته است.

فرات دنگیز رابطه بین «راه و ریشه» را نوشته است. نویسنده، سروده‌های برخی از شاعران را در متن آورده و در مورد آنها نظر داده است.

خالد آلاچاتی در مورد عملیات‌های برون مرزی رژیم ترک و مواضع پ.د.ک نوشته است. آلاچاتی با یادداشتی تحت عنوان "آیا موضع پ.د.ک به وحدت کوردها منجر می‌شود!" نوشته و می‌گوید که همکاری پ.د.ک با اشغالگران مانع دستیابی کوردها به اتحاد می‌شود.

کاکشار اورمار با عنوان؛ "یک روز تاریخی و پیام‌های بعد انتخابات" درباره انتخابات در روژهلات کوردستان و ایران و همچنین روز شهادت سمکو شکاک نوشته است. اورمار می‌گوید که در این انتخابات نیز، به طور کلی جامعه کوردستان بار دیگر پیام‌های سیاسی و اجتماعی پنج استان بزرگ را به حکومت ایران ارسال کردند.

وار بوتان و محمد دویرن برای اولین بار است که برای روزنامه خوه‌بون می‌نویسند. دویرن مقاله طنزی با عنوان "زمان سفر است" و وار بوتان مقاله تأمل برانگیزی تحت عنوان "شناخت فرهنگ و فناوری" نوشتند.

هوگر آر در مورد "تاریخچه مجسمه‌ها" نوشته است. هوگر با ارائه تاریخچه مجسمه از نخستین زمانها تا امروز، می‌گوید؛ "در اکتشافات باستان شناسی، در غارها آثاری از هنر مجسمه‌سازی یافت می‌شود."

زاگروس

عگید یازار در این شماره درباره کوه‌های زاگروس مطالبی نوشته است. یازار می‌گوید؛ "این کوه، پوشیده از اسرار الهی است. بسیاری از افسانه‌های اسطوره‌ای باستان نام خود را بر روی صخره‌های زاگروس تراشیده و همچنین نقوش خود را بر روی آن برجسته کرده‌اند."