جنبش فرهنگ و هنر دمکراتیک مزوپوتامیا: زبان فرهنگ و هویت خلق‌هاست

جنبش فرهنگ و هنر دمکراتیک مزوپوتامیا در پیامی با گرامیداشت روز جهانی زبان مادری، بر ارتباط میان زبان فرهنگ و هویت جامعه تأکید کرده است.

جنبش فرهنگ و هنر دمکراتیک مزوپوتامیا (tev-çand) به مناسبت ٢١ فوریه، روز جهانی زبان مادری بیانیه‌ای منتشر کرد. در بیانیه تَو-چاند آمده است: میان زبان و فرهنگ ارتباطی قدرتمند وجود دارد. به همین دلیل، جدایی انسان‌ها از زبان خود سبب جدایی از هویت، فرهنگ و موجودیت اجتماعی آن‌هاست.

تو-چاند همچنین به ارتباط میان فرهنگ و زبان اشاره کرده و اعلام نمود:"در میهن کوردها که یکی از خلق‌های بسیار قدیمی مزوپوتامیا هستند، در میان دجله و فرات شالوده تمدن شکل گرفته است. نوشتن، فرهنگ و کشاورزی ابتدا در این منطقه بوجود آمده است.

فرهنگ این منطقه که ده‌هزار قبل از میلاد در این جغرافیا به‌ وجود آمده است، قبل ‌از هر چیز زبان کوردی آریایی‌ها بر همه زبان‌های جهان تأثیر گذاشته ‌است."

تو-چاند همچنین اعلام نمود، برای ذوب زبان کوردی و از بین بردن آن در هر دوره‌ای از سیاست ممنوعیت و فشار پیروی شده‌ است و گفت:"بر اساس گزارش یونسکو، اگر جنگ، قتل‌عام، ذوب و ممنوعیت ادامه پیدا کند، احتمال دارد ۳ هزار زبان از بین بروند."

در ادامه بیانیه آمده‌است:"بدون شکل زبان کوردی یکی از زبان‌هایی است که در خطر است، اما به دلیل آنکه خلق کورد دست از صحبت کردن به زبان کوردی برنداشته است، هویت کوردها تاکنون حفظ ‌شده است.

با آغاز انقلاب روژآوا فرصتی مهم ایجاد شد تا همه بتوانند به زبان خود آموزش پیدا کنند. پارادایم ملت دمکراتیک به سپری بزرگ تبدیل شده است که زبان، فرهنگ و هویت همه خلق‌ها را حفظ می‌کند.

ما از طرف تو-چاند، ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری را ابتدا به خلق کورد و سپس به همه خلق‌های جهان تبریک می‌گوییم.

بذر زبان در خاک مزوپتامیا همیشه رشد خواهد کرد.

زبان فرهنگ و هویت خلق‌هاست، زبان زندگی است."