خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام «مصطفی سلیمی» و «شورش مروتی» در زندان سقز

دو زندانی زندان سقز به نامهای «مصطفی سلیمی» و «شورش مروتی»  که هر دو محکوم به اعدام هستند، در تاریخ ٨ فروردین در جریان شورش زندانیان در زندان سقز موفق به فرار از این زندان شده بودند.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان، مصطفی سلیمی و شورش مروتی دو زندانی زندان سقز پس از آنکه روز ٨ فروردین موفق به فرار از زندان سقز شده بودند چند روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی زندان سقز منتقل شده‌اند.

یک منبع موثق به شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان گفته است، خانواده‌ی این دو زندانی به طور غیر منتظره برای انجام آخرین ملاقات با آنها فرا خوانده شده‌اند.

هرچند تاکنون به طور رسمی اعدام این دو زندانی به خانواده و وکلای آنها اعلام نشده است اما خانواده و اطرافیان آنها به شدت نگران اعدام قریب الوقوع آنها هستند.

همچنین گفته می‌شود این دو زندانی در امروز هنگام ملاقات با خانواده‌هایشان در وضعیت روحی بسیار بدی قرار داشته‌اند.

دادستانی عمومی و انقلاب استان سنه روز ۱٨ فروردین از بازداشت شورش مروتی در شهر بانه خبر داده بود. دادستانی از وی با عنوان "لیدر اصلی شورش در زندان سقز" نام برده بود. شورش مروتی از سال ٨٨ به جرم قتل عمد در زندان است و به قصاص محکوم شده است.

گزارشهای غیر رسمی نیز در مورد تحویل مصطفی سلیمی توسط نیروهای اقلیم کوردستان به ایران وجود دارد. گفته می‌شود مصطفی سلیمی پس از فرار از زندان موفق شده از ایران خارج شده و خود را به پینجوین در اقلیم کوردستان برساند اما در آنجا توسط نیروهای اقلیم دستگیر شده و به نیروهای امنیتی ایران تحویل داده شده است.

مصطفی سلیمی، (۵٢ ساله) اهل روستای ایلو در بخش تیلکو شهر سقز در ۱۶ فروردین‌ ماه ۱۳۸۲ در شهر نهاوند بازداشت و به اتهام عضویت در یکی از احزاب روژهلات و "سرقت مسلحانه و درگیری با نیروهای انتظامی" از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سقز به ریاست قاضی گودینی به ۱۵ سال حبس و اعدام محکوم شد. این حکم پس از آن در دیوان عالی کشور عینا تایید شد.

لازم به ذکر است طی ۱۷ سال گذشته تمام تلاش‌های وکیل، خانواده و فعالان حقوق بشر برای لغو این حکم بی‌نتیجه بوده است.