سیزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان پایان یافت

سیزدهمین جشنواره‌ی تئاتر خیابانی مریوان روز شنبه ۱۰ شهریور آغاز شد و روز چهارشنبه ۱۴ شهریور به کار خود پایان داد

سیزدهمین جشنواره‌ی تئاتر خیابانی مریوان روز شنبه ۱۰ شهریور آغاز شد و روز چهارشنبه ۱۴ شهریور به کار خود پایان داد

 

در جشنواره‌ی امسال ۵۰۰ هنرمند از داخل ایران و همچنین ۵ کشور خارجی حضور داشتند که چهار روز در نقاط مختلف شهر به نمایش آثارشان پرداختند.

 

اختتامیه‌ی این جشنواره چهارشنبه برگزار شد و اثرات و نفرات برتر معرفی شدند همچنین ده اثر برای شرکت در جشنواره‌ی تئاتر فجر معرفی شدند.

 

آثار معرفی شده به دبیرخانه جشنواره‌ی فجر به شرح زیر می‌باشند:

در بخش آیینی نمایش "داول کشی" به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرماشان، "دعای آفتاب" به کارگردانی علی صادق حسنی از لاهیجان.

 

 در بخش آزاد نمایش‌های "صعود به ارتفاعات بالا" به کارگردانی غنچه شکوهیان از آمل، "سال به سال" به کارگردانی سوران حسینی، "یخچال" به کارگردانی سعید خیراللهی، "مستطیل، دایره، مربع" به کارگردانی افشین خدری، "درباره یک توپ" به کارگردانی موسی هدایتی از قروه، "چمدان" به کارگردانی مختار محمدی از مریوان، "تیک تاک" به کارگردانی نازیلا امینی از بوکان، "صعود به ارتفاعات" به کارگردانی نرگس خاک کار از تهران.

 

برترین‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هم به ترتیب زیر معرفی شدند:

در بخش موسیقی نمایش های آیینی سنتی با رای هیئت داوران از آهنگساز نمایش "شاختا بابا از آذربایجان" تقدیر و مهدی محمد‌نژاد و نوید لاهیجی آهنگ ساز و نوازنده نمایش "دعای آفتاب" از لاهیجان به عنوان اثر برگزیده تجلیل شد. همچنین نمایش "دعای آفتاب" از لاهیجان و "داول کشی" از کرماشان در طرح فضای برتر برگزیده شدند.

 

در بخش تحقیق و پژوهش نمایش‌های آیینی سنتی پژوهشگر نمایش "داول کشی" از کرماشان برگزیده شد و در بخش کارگردانی نمایش‌های آیینی سنتی هیئت داوران از علی صادق حسنی کارگردان نمایش "دعای افتاب" تقدیر و مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش "دال کشی" از کرماشان به عنوان اثر برگزیده تجلیل شد.

 

در بخش آزاد پوستر و بروشور هومن رحیمی از رشت با نمایش "دروازه های جهنم"، سامان رستمی پور از قروه نمایش "درباره توپ" و نمایش "بیگانگی" از آمل رتبه‌های اول تا سوم طرح پوستر را به خود اختصاص دادند.

 

در بخش موسیقی آهنگساز نمایش "بیگانگی" از آمل تقدیر به عمل آمد. رتبه نخست این بخش را به احمد الفتی آهنگساز و نوازنده نمایش "اگر در بند درمانی" از آستان اشرفیه، رتبه دوم فرید امام جمعه آهنگساز و نوازنده نمایش "تیک تاک" از بوکان و رتبه سوم مهرداد موسویان  آهنگساز نمایش "زلزله" از کرشان رسید.

 

در طراحی لباس نمایش "مربع، دایره، مستطیل" ا‌ژین عبدالله زاده و افشین خدری" از سنه، ساریه امینی از بوکان نمایش "تیک تاک" و نمایش "یخچال" سعید خیراللهی از ایلام رتبه‌های اول تا سوم طراحان لباس نمایش‌ها را به خود اختصاص دادند.

 

در طراحی فضا هیئت داوران از طرح نمایش "درباره توپ" از قروه  تقدیر کرد و نمایش‌های "چمدان" مختار محمدی از مریوان، "صعود به ارتفاعات" مهدی حبیبی و "دایره،مربع، مستطیل"  اژین عبدالله‌زاده و افشین خدری از سنه رتبه‌های اول تا سوم طراحی فضا را کسب کردند.

 

السا کلهر بازیگر نمایش "خون" از الوند، بیتا شهبازیان "درباره توپ" از قروه‌، الین محمدی بازیگر نمایش "چمدان" از مریوان و آرتین امجدی برای بازی در نمایش "مستطیل، مربع، دایره" از سنه به عنوان بازیگران کودک و خردسال مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

نازیلا امینی برای نمایش "تیک تاک" از بوکان، نرگس خاک‌کار برای بازی در نمایش "صعود به ارتفاعات بالا" از تهران رتبه‌های اول و دوم و دو برگزیده رتبه سوم هم مرجان قاسمی برای نمایش "یخچال" از ایلام و مرجان آقا نوری برای نمایش "سال به سال" به عنوان بازیگران برگزیده زن در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند. از تمام بازیگران گروه نمایش‌های "بیگانگی" و نمایش "مستطیل، مربع، دایره" تقدیر شدند.

 

در بخش بازیگری مردان مختار محمدی از مریوان بازیگر نمایش "چمدان" با رأی هیئت داوران برنده جایزه ویژه شد و رتبه‌ اول به بازیگران مرد هم به مصطفی کولیوندی در نمایش‌‌های "صعود به ارتفاعات" و "چهار دیواری اختیاری"، رتبه دوم به طور جداگانه به هاوری رضایی بازیگر نمایش "تیک تاک" از بوکان، احمد جعفری "تیک تاک" از دهلران و رتبه سوم هم به طور جداگانه مالک آبسالان بازیگر نمایش "چهار دیواری اختیاری" از دهلران، سیوان فتاحی بازیگر نمایش "سال به سال" از مریوان رسید.

 

در طرح و ایده رتبه اول را موسی هدایتی فرد با نمایش "درباره یک توپ"  از قروه، رتبه دوم به طور جداگانه افشین خدری برای نمایش "دایره، مربع ،مستطیل" از سنه و "چمدان" مختار محمدی از مریوان و رتبه سوم جداگانه به  نرگس خاک‌کار طراح نمایش "صعود به ارتفاعات" از تهران و سوران حسینی طراح نمایش "سال به سال" از مریوان از آن خود کردند.

 

در بخش کارگردانی از نرگس خاک‌کار برای کارگردانی نمایش "صعود به ارتفاعات بالا" تقدیر به عمل آمد و رتبه اول این بخش به افشین خدری کارگردان "نمایش مستطیل، دایره، مربع" از سنه رسید. رتبه دوم کارگردانی جداگانه به غنچه شکوهیان از آمل با نمایش "بیگانگی" و سعید خیراللهی از دهلران با نمایش "یخچال" رسید. هیئت داوران هر کدام از سوران حسینی از مریوان کارگردان "سال به سال" و نازیلا امینی از بوکان کارگردان "تیک تاک" را جداگانه به عنوان رتبه سوم برگزید‌.

 

شعار نژادپرستانه در حاشیه‌ی اختتامیه جشنواره فرهنگی

مهمترین حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره امسال سخنان معاون سیاسی امنیتی استانداری سنه بود. حسین خوش اقبال طی سخنانی ملت کُرد را مورد تحقیر قرار داد و مدعی شد "کردها در طول تاریخ همیشه مرزبانان خوبی بوده‌اند و در روزهای سخت از کشور دفاع کرده‌اند".

 

نامبرده نتوانست از بیان رویکرد نژادپرستانه خودداری کند و کردها را "قوم" خواند و مدعی شد که "همیشه به ایرانی بودنشان افتخار می‌کنند".