"لباس مورچه کردی نباشد"؛ عدم صدور مجوز انتشار یک کتاب کودکان در ایلام

کتاب کودک "مورچه و زنبور" که یک اثر کردی از یک نویسنده‌ی کرد ایلامیست به دلیل آنکه شخصیت مورچه‌ی داستان لباس کردی بر تن دارد، از بخش صدور مجوز وزارت ارشاد، مجوز انتشار دریافت نکرد.

   محمد مرادی نصاری مدیر انتشارات باشور در ایلام اعلام کرد، به دلیل استفاده از اِلِمان لباس کردی در این کتاب کودکان، مجوز انتشار آن صادر نشده است.

   وی گفت، ممیز وزارت ارشاد در یک جمله به ما اعلام کرد، "لباس مورچه کردی نباشد".

   مرادی نصاری در ادامه گفت، بارها وبارها در کتاب کودکان سایر استانها به ویژه استان سنه از کارکترهای لباس کردی برای شخصیتها استفاده شده و هرگز ایرادی وارد نشده اما مشخص نیست چرا برای یک کتاب کودک کردی در استان ایلام اینگونه سختگیری و مخالفت می‌کنند.

   وی اعلام کرد، ما در گذشته برای نشر کتابهای کردی مشکل چندانی نداشتم اما اخیرا با مشکلات بسیار مواجه هستیم و در انتشار کتب کردی دریافت مجوز بسیار دشوار شده است. ما نمیدانیم آیا در جای مشخصی کتابهای تخصصی کردی را ممیزی میکنند و یا به استان مبدا آن بازگردانده میشود، در حقیقت ما نمیدانیم با چه کسانی روبه رو هستیم.

​​​​​​​   وی با اعلام اینکه نویسنده ، تصویر‌گر و ناشر این کتاب همگی کرد زبان هستند و این کتاب برای کودکان کرد نوشته شده است، از وزارت ارشاد خواست در این زمینه پاسخگو باشد و شفاف‌سازی کند.

​​​​​​​   رژیم جمهوری اسلامی در راستای آسمیله کردن خلق کرد بویژه در استانهای ایلام و کرماشان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و سختگیریها در نشر کتب کودکان نیز در همین راستا انجام می‌گیرد.

​​​​​​​   بدیهی است رژیم نژادپرست جمهوری اسلامی ایران قصد دارد فرهنگ کردی را از اذهان کودکان این مناطق پاک کرده و آنها را بی‌ریشه و بدون اصالت و وابسته بار آورد.