محمدرضا شجریان درگذشت

محمدرضا شجریان، خواننده سرشناس فارس در سن ٨٠ سالگی درگذشت

محمدرضا شجریان که به عنوان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی فارسی شناخته می‌شد به دلیل بیماری عصر امروز (پنج‌شنبه ١٧ مهر /٨ اکتبر) در بیمارستان جم تهران درگذشت.

محمدرضا شجریان ١ مهر ١٣١٩ در شهر مشهد متولد شد، نزد پدرش تلاوت قرآن را یاد گرفت. در اواخر دهه ٣٠ به دانشسرای عالی مشهد رفت و به استخدام آموزش و پرورش درآمد. سال ١٣۴۶ به تهران آمد و موسیقی را پی گرفت. در سال ١٣۵۶ شرکت دل‌آواز را تأسیس کرد. وی پس از انقلاب ١٣۵٧ نه تنها تسلیم سیاست‌های رژیم جمهوری اسلامی نشد بلکه موسیقی را علی‌رغم کارشکنی‌ها ادامه داد و همراه با پرویز مشکاتیان چندین آلبوم را روانه بازار کرد.

شجریان موفق به دریافت جوایز ارزشمندی از جمله نشان شوالیه فرانسه، جایزه گرمی و جایزه هنر برای صلح شد. وی پس از انتخابات جنجالی ١٣٨٨ به منتقدان جدی رژیم ایران مبدل شد. وی در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد که با دستور علی خامنه‌ای برنده انتخابات معرفی شد و معترضان به نتیجه انتخابات را خس و خاشاک نامیده بود گفت که صدا و سیما حق استفاده از کارهایش را ندارد، زیرا صدای او متعلق به خس و خاشاک است و برای همیشه برای خس و خاشاک خواهد بود. وی سپس از صدا و سیمای رژیم خواست تا سرود «ایران ای سرای امید» او را هم پخش نکنند.

محمد رضا شجریان سال ١٣٩۵ از ابتلای خود به سرطان کلیه خبر داد و در اواخر ٩٨ در بیمارستان جم تهران بستری شد. وی پس از ترخیص از بیمارستان یکبار دیگر در ٢۵ مرداد سال جاری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم بستری شده و عصر امروز (پنج‌شنبه) ١٧ مهر درگذشت.