آخرین آمار اعتراضات جنوب کوردستان؛ ٩ کشته، ١٢٠ زخمی و صدها بازداشتی

در ٨ روز اعتراض به احزاب حاکم ٩ شهروند به قتل رسیده‌اند، این آمار تنها متعلق به دو استان سلیمانی و هلبجه است، آنسوتر اما پارت دمکرات کوردستان استان‌های هولیر و دهوک را یا به ترکیه سپرده یا به زندانی بزرگ برای ساکنان آن‌ها مبدل کرده است.

از روز ٣ دسامبر در اعتراض به فساد، فقدان خدمات، بحران اقتصادی و عدم پرداخت حقوق کارمندان شهروندان جنوب کوردستان به خیابان‌ها سرازیر شدند. تا صبح امروز (شنبه ١٢ دسامبر/ ٢٢ آذر) در این اعتراضات ٧ معترض و دو نفر از نظامیان احزاب حاکم کشته شده‌اند و ١٢٠ نفر زخمی گشته‌اند. شمار بازداشتی‌ها بنابر برخی گزارش‌ها از ٣٠٠ نفر بیشتر است.

تظاهرات ضد حکومتی در جنوب کوردستان از روز ٣ دسامبر به دیگر شهرها و مناطق استان‌های سلیمانی و هلبجه گسترش یافت.

جوانان معترض به فساد اداری، عدم مسئولیت‌ پذیری احزاب حاکم و پرداخت نکردن حقوق کارمندان در شهرها و بخش‌های سلیمانی، سید صادق، هلبجه، پنجوین، خورمال، رانیه، قلادزه، چمچمال، کلار، کفری، تکیه و پیره‌مگرون به میدان‌ها سرازیر شدند، با نیروهای امنیتی درگیر شده و بیشتر از ١۵٠ ساختمان اداری و دفاتر احزاب حاکم و احزاب اپوزیسیون وابسته به حکومت را به آتش کشیدند.

اسامی جانباختگان به این شرح است:

ادهم یحیی در چمچمال، آکو سلمان در کفری، سربست عثمان در دربندیخان، آکو سلیمان در کفری، هیوا فواد در تکیه، هریم علی در سید‌صادق، آوات غالب در پنجوین، حمزه محمد در دوکان و میران محمد در کفری جانباختند.

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در سلیمانی
    ♦ نظامیان پ.د.ک یک جوان معترض دیگر کورد را به قتل رساندند 
    ♦ تحصن نمایندگان پارلمان اقلیم کوردستان در حمایت از معترضان
    ♦ بازداشت زخمی‌ها و فعالان مدنی از سوی پ.د.ک

در دو استان دیگر اقلیم کوردستان یعنی در هولیر و دهوک وضعیت به گونه‌ای دیگر است، با اینکه ساکنان آن مناطق نیز با بحران‌های مردم سلیمانی و هلبجه دست‌وپنچه نرم می‌کنند اما حزب حاکم آنجا که حزب بارزانی‌ها باشد یا منطقه را به شیوه‌ای غیررسمی به رژیم ترکیه واگذار کرده یا اینکه در عمل فضای شهرها را به زندان‌های رو باز برای مردم مبدل کرده است.