جمال شیخ باقی: توطئه‌هایی علیه کورد در جریان است و پارت دمکرات کوردستان نیز با توطئه‌گران همراه است

جمال شیخ بافی اعلام نمود که توطئه بسیار گسترده‌ای علیه دستاوردهای خلق کورد و خصوصا روژآوای کوردستان وجود داشته و در این باره نیز پارت دمکرات کوردستان همراه با توطئه‌گران است. تا جایی که برخی تلاش می‌کنند با دستاوردهای خلق کورد بازرگانی کنند

در  رابطه با تحولات اخیر در منطقه، جنوب و روژآوای کوردستان، خبرگزاری هاوار با جمال شیخ باقی دبیرکل حزب دمکراتیک کوردی سوریه PDK-S گفتگویی را انجام داده است. شیخ باقی در این گفتگو اظهار داشته است که توطئه بزرگی علیه روژآوای کوردستان شکل گرفته است، سر این توطئه در ترکیه و روسیه قرار دارد. آنها تلاش می‌کنند که بر خودمدیریتی شمال-شرق سوریه فشار وارد کنند تا این منطقه را به حکومت دمشق تحویل دهد. از طرف دیگر ایران نیز به منظور وارد کردن فشار بر آمریکا، با آنها همکاری می‌کند. همچنین پارت دمکرات کوردستان سوریه، به عامل دولت ترک تبدیل شده و ده‌ها مرکز اطلاعاتی و جاسوسی را در جنوب کوردستان تاسیس کرده است.

متن این گفتگو به شرح ذیل است:

تحولات سریع و مختلفی در منطقه در حال وقوع هستند. خصوصا که در روژآوا و جنوب کوردستان این تحولات قابل پیگیری هستند. از نظر شما اقدامات پارت دمکرات کوردستان در حمله نقاط استقرار گریلاها و قراردادی با حکومت عراق در رابطه با شنگال را بر چه اساسی باید ارزیابی کرد؟

جمال شیخ باقی: افرادی که وضعیت را بررسی می‌کنند لازم است بر این نکته واقف باشند که ما در مرحله گذار قرار داریم. از ابتدای انقلاب روژآوا در ۱۹ ژوئیه تا کنون، حتی یک روز نیز بدون توطئه دشمن نبوده است. این طرح‌ها و توطئه‌ها با هدف در هم شکستن آزادی خلق‌ها و پروؤه خودمدیریتی دمکراتیک و تلاش برای دمکراتیک شدن تمامی سوریه بوده است.

در ابتدا حملات شدید بودند. دشمن تمامی راه‌های موجود را برای درهم شکستن اراده خلق منطقه با حملات مستقیم و غیر مستقیم و جنگ ویژه آزمود. این حملات با یورش نیابتی‌هایی مانند جبهه النصره، تبهکاران داعش و به اصطلاح ارتش آزاد سوریه صورت گرفتند. اما زمانیکه گروه‌های نیابتی در این باره با شکست مواجه شدند و مقاومت ساکنان منطقه را علیه ترور مشاهده کردند، این مقاومت در سطح جهانی بازتاب پیدا کرد، نیروهای ائتلاف بین‌المللی از منطقه حمایت به عمل آورد و ترور در هم شکسته شد.

بعد از در هم شکستن ترور در منطقه، صحنه‌گردانان توطئه به شیوه مستقیم وارد منطقه شدند تا پروژه دمکراتیک شمال-شرق سوریه را از میان بردارند. نخست دولت اشغالگر ترک شهرهای جرابلس و باب را اشغال کرد و بعدا به عفرین حمله کرد تا مناطق روژآوای کوردستان را در جریان توطئه‌ای بین‌المللی از مناطق دیگر جدا کنند. از طرف دیگر حمله به عفرین و اشغال آن نیز بر اساس معامله دولت ترک و روسیه، سکوت امریکا و دولت‌های غربی و سکوت بین‌المللی آغاز شد.

بعد از آنکه دولت ترک عفرین را به اشغال در‌آورد، ساکنان منطقه با اصرار بر پروژه خودمدیریتی دمکراتیک تاکید کردند. اما توطئه‌گران نیز در مقابل اصرار داشتند که این پروژه را از میان بردارند. به همین دلیل با معاملاتی بسیار پلید و مشارکت امریکا، از طریق سیاستهای روسیه و ترامپ، دولت ترک به شهر گری سپی و سریکانی حمله کرده و این دو شهر نیز به اشغال درامد. از این طریق نیز اشغالگران به دروازه‌های عین عیسی و تل تمر رسیدند. اما با حمایت دولت ترک در حمله به این مناطق، توازن قوا در مناطق شمال-شرق سوریه نیز دچار تغییر شد. نیروهای ائتلاف بین‌المللی در منطقه حضور داشتند، اما بعد از پیشرفت در منطقه و اشغالگری‌های دولت ترک، بسیاری از مناطق شمال-شرق سوریه، نیروهای روسی و شماری از نیروهای حکومت دمشق وارد مناطق مرزی شدند. این تحولات تاثیری منفی علیه ما از خود برجا گذاشت. نیروهای ائتلاف بین‌المللی در منطقه حضور داشتند، اما بعد از این پیشرفتها در منطقه، به دلیل قدرت ما، اصرار و اراده قدرتمند ما در پیگیری پروژه دمکراتیکمان، گفتگوهایی مملو از عقلانیت صورت گرفتند. اما در نهایت به دلیل حملات دولت ترک علیه مناطق ما و پیش از آن، حمله به هفتانین و مناطق حفاظتی میدیا، روژآوا، مناطق شمال-شرق سوریه، وارد مرحله جدیدی شده است.

هاوار: شما اشاره کردید که بعد از اشغال گری‌سپی و سریکانی وارد مرحله جدیدی شده‌ایم، این مرحله جدید چه ویژگیهایی دارد؟

شیخ باقی: تا پیش از این وضعیت شمال-شرق سوریه در نشست‌های بین‌المللی مورد بحث و گفتگو واقع می‌شدند، در رابطه با آینده منطقه گفتگو انجام می‌شد. گفتگوها در رابطه با چگونگی تحقق ائتلاف نظامی، سیاسی، تلاش برای ایجاد زمینه‌ای برای تغییر سیاسی، اعتراف به موجودیت سیاسی خودمدیریتی دمکراتیک منطقه صورت می‌گرفت. در ان دوره با حکومت اقلیم کوردستان ارتباط برقرار بود تا روابط تنش آلود به سوی بهبودی برود. در روژآوا نزدیک شاهد نزدیک شدن نیروهای کوردی بودیم که مدت ۸ سال بود در میان خلق مشغول فعالیت بودند. همچنین ارتباط با نیروهای خارجی نیز برقرار شد. از این طریق بود که فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک، مظلوم عبدی با ابتکار عمل شخصی خود با گروه‌های دیگر مذاکراتی را آغاز نمود. همه می‌دانند که این مذاکرات باعث خوشحالی بین آحاد و گروه‌های خلق شد. می‌توان گفت که این مذاکرات تا مرحله بسیار خوبی پیشرفت کردند.

اما این پیشرفتها به نفع دولت ترک، برخی از دولت‌ها و گروه‌های منطقه‌ای نبودند، به همین علت بود که شاهد تحولات سریعی در منطقه بودیم که تمامی این رویدادها با هم در ارتباط بودند، که در کل تمامی این رویدادها در مخالفت با نگاه ما و پروژه دمکراتیک ما بودند. در ابتدا مذاکرات کوردی-کوردی را با مانع مواجه کردند، نخستین اقدام در این باره حملات گسترده به مناطق حفاظتی میدیا بود، توطئه‌ای علیه شنگال را توسط سازمان اطلاعات میت از طریق قرارداد هولیر-بغداد شکل دادند. ودر خطرناکترین اقدام، پارت دمکرات کوردستان پیشمرگه‌های روژ را به مناطق حفاظتی مدیا اعزام نمود. می‌توان از ذهنیت پ.د.ک سوال کرد، پ.د.ک چه نیازی به این افراد با ۲-۳ هزار نفر داشته و چرا این افراد را به این مناطق اعزام می‌کند؟

هاوار: از نظر شما هدف پ.د.ک از اعزام پیشمرگه‌های روژ به مناطق حفاظتی مدیا چیست؟

جمال شیخ باقی: اعزام پیشمرگه‌های روژ به مناطق حفاظت شده مدیا از سوی پ.د.ک، طرحی برای تخریب پروژه روژآوا بوده و بسیار خطرناک است. همه می‌دانند که جوانانی از روژآوا چند ده سال است که در صفوف حزب کارگران کوردستان هستند، در صورت روی دادن هر گونه برخوردی، برادر به دست برادر خود کشته می‌شود. پ.د.ک از طریق این طرح تلاش می‌کند تا تنشی را در روژآوا ایجاد کند. یکی دیگر از اهداف اعزام پارت دمکرات کوردستان در رابطه با اعزام نیرو به مناطق حفاظتی مدیا محاصره جنبش آزادیخواهی کوردستان است که عمق مبارزه انقلابی در کوردستان و روژآوا است. ما انتظار که پ.د.ک از ما حمایت کند. اما این رویدادها دور از انتظار ما هستند. آغوش ما برای همکاری با تمامی نیروهای کوردستانی که از مبارزه ما حمایت کنند، باز است. همچنین اتحادیه میهنی کوردستان پیش از این از ما حمایت کرده بود، خصوصا در جریان نبرد کوبانی. اما نباید فراموش کرد که جنبش آزادیخواهی کردستان در مبارزات خود به هیچ نیرویی تکیه نکرده است و تنها بر نیروی خود حساب باز کرده است.

هاوار: شما اظهارات اخیر برخی از فرماندهان پارت دمکرات کوردستان را در باره یگانهای مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمال شیخ باقی: لازم است در این باره عاقلانه سخن گفت؛ آیا ۵۰ تا ۶۰ رزمنده یگانهای مدافع خلق در جنوب کوردستان چه می‌توانند بکنند؟ این اظهارات بسیار مایه شرم است و نشانه‌ای برای زمینه‌سازی برای توطئه‌ای بزرگ است. نشانه‌های ان مسئله را نیز باید از اظهارات نخست وزیر جنوب کوردستان، مسرور بارزانی دریافت. زیرا مسرور بارزانی از آمریکا درخواست کرده بود که از نیروهای سوریه دمکراتیک حمایتی به عمل نیاورند. این چه ذهنیتی است؟ مگر می‌توان این گفته را عاقلانه ارزیابی کرد که یک کورد بخواهد و تمایل داشته باشد که از برادران خود حمایتی به عمل آورده نشود، آنهم کوردی که برای دفاع از خود می‌جنگد؟ از این طریق کاملا مشخص می‌شود که توطئه‌ای بسیار عظیم علیه روژآوا در جریان است و دولت‌های ترکیه و روسیه در این توطئه دخیل هستند تا علیه خودمدیریتی فشار آورده و این منطقه را در اختیار حکومت دمشق قرار دهند. از طرف دیگر، ایران نیز در این مسئله دخالت دارد تا از این طریق بر آمریکا فشار وارد کند. همچنین پارت دمکرات کوردستان نیز از دولت ترک حمایت می‌کند و تا کنون اجازه داده است که دولت ترک دهها پایگاه اطلاعاتی و نظامی خود را در جنوب کوردستان ایجاد کند.

هاوار: شما گفتید که توطئه‌ای علیه خلق کورد در جریان است و پارت دمکرات کوردستان نیز با توطئه‌گران همراه است، از نظر شما خلق کورد اکنون با چه خطراتی مواجه است؟

جمال شیخ باقی: موضع پ.د.ک و همکاری این حزب با دشمن، خطر بزرگی علیه خلق کورد است. این انحرافی تاریخی است که پ.د.ک انجام می‌دهد. خلق کورد به خوبی می‌داند که برخی شخصیتها در پارت دمکرات کوردستان وجود دارند که چنین اقداماتی را قبول نمی‌کنند و من هم امیدوارم که عاقلانی که در پ.د.ک حضور دارند، مانع از تداوام حمایتهای این حزب از این توطئه شوند. از عقلای پ.د.ک می‌خواهیم و امیدواریم که به صدای خلق کورد گوش دهند که بدون وقفه خواهان ایجاد زمینه‌ای برای دیالوگ و حل مسائل و اختلافات هستند.

لازم است که عقلای پارت دمکرات کوردستان به خوبی بدانند که موضع این حزب در همراهی با توطئه‌گران، دستاوردهای کورد را در جنوب و روژآوای کوردستان و در تمامی کوردستان به خطر می‌اندازد.

هاوار: شما اشاره کردید که لازم است اختلافات از طریق گفتگو حل شوند، مدتی است که گنگره ملی کوردستان تلاش می‌کند تا زمینه‌ای را برای گفتگو بین پ.د.ک و جنبش آزادیخواهی خلق کورد ایجاد کند، همچنین گفتگوهای فراوانی را با احزاب جنوب کوردستانی آغاز کرده است و پیامهای فراوانی را برای پ.د.ک ارسال کرده است، اما این حزب هیچگونه پاسخی به این پیامها نداده است، شما این نوع برخورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمال شیخ باقی: متاسفانه این نوع برخورد منفی است، بر اساس اطلاعات من، از سه طرف به پارت دمکرات کوردستان پیامهایی را ارسال کرده است، اما تا کنون هیچ پاسخی به کنگره ملی کوردستان داده نشده است. این هم نشانه اصرار پارت دمکرات کوردستان در تداوم توطئه‌های خود است. اما چیزی که اکنون از احزاب جنوب کوردستان می‌خواهیم اینست که احزاب جنوب کوردستان مانند اتحادیه میهنی کوردستان و گوران، خصوصا احزاب حاضر در پارلمان جنوب کوردستان، از پ.د.ک بخواهند که این وضعیت را متوقف کرده و تمامی جنوب کوردستان و تمامی احزاب جنوب کوردستان در این باره مسئولیت داشته و چرا باید یک حزب تصمیمات یکطرفه خود را بر همه تحمیل کند؟ اکنون غیر از مقاومت و عصیان، خلق کورد راه دیگری در مقابل سیاستهای پارت دمکرات کوردستان ندارد. اکنون در برخی از شهرهای جنوب کوردستان، شاهد مقاومت در مقابل این سیاستها هستیم. به همین دلیل ساکنان جنوب کوردستان علنا اظهار می‌دارند که در نتیجه سیاستهای این حزب است که ما دچار مشکلات اقتصادی شده‌ایم.

هاوار: همانگونه که شما نیز گفتید خلق در جنوب کوردستان علیه سیاستهای پ.د.ک قرار گرفته است، می‌خواهم نظر شما را جویا شوم که برخی از مسئولان پ.د.ک اعلام کرده بودند که شهروندان روژآوا جزو عوامل پشت پرده این تظاهرات و راهپیمایی‌ها بوده‌اند، شما این نظرات را چگونه می‌بینید؟

جمال شیخ باقی: این ادعاها واهی هستند، همه می‌دانند که این بار نخست نیست که خلق در جنوب کورستان در اعتراض به وضعیت خود دست به راهپیمایی و اعتراضات می‌زنند. در مراحل پیشین نیز مشاهده شده بود که خلق به خیابانها آمده و در همان زمان نیز عده‌ای جان خود را از دست داده بودند. البته این خلق در اصل علیه نیرویی اعتراض کرده است که تمامی تصمیم‌گیری‌های کلیدی در جنوب کوردستان را تحت کنترل خود قرار داده است.

هاوار: در رابطه با وجود توطئه‌ای گسترده علیه خلق سخن گفتید، شما جزئیات ان را نیز فاش کردید، به نظر شما، نیروها، احزاب و خلق کورد برای از میان برداشتن این توطئه چه باید بکنند؟

جمال شیخ باقی: لازم است که تمامی نیروهای کورد و کوردستانی، روشنفکران، نویسندگان و شخصیتهای میهن‌دوست صدای خود را طنین‌انداز نموده و علیه جنگ داخلی به هر دلیلی موضع بگیرند. لازم است که تمامی نیروهای کوردی و کوردستانی بدانند که دستاوردهای کوردی در هر جایی که باشد، جزو دستاوردهای تمامی خلق کورد بوده و متعلق به یک حزب و نیرو نیست، حراست و حفاظت از این دستاوردها در روژآوا، وضیفه اصلی تمامی کوردستانیان بوده و دستاوردهای جنوب کوردستان جزو دستاوردهای ما هم محسوب می‌شود. هیچ کس حق ندارد که با آینده و سرنوشت خلق کورد معامله کند، اکنون تلاش‌هایی در جریان است تا دستاوردهای خلق کورد را معامله کنند، گویا که این دستاوردها ملک شخصی عده‌ای به شمار می‌رود.

هاوار: در پایان این گفتگو مایل هستیم تا اگر مسئله‌ای ناگفته مانده باشد با مخاطبان خود مطرح کنید.

جمال شیخ باقی: می‌خواهم بگویم که همانگونه که ما در مقابل تبهکاران جبهه النصره و طرفداران آن در سریکانی مقاومت کردیم، همانگونه که در مقابل داعش در کوبانی ایستادگی کردیم و انها را در هم شکستیم، مناطق خود را آزاد کردیم و پروژه دمکراتیک خودمان را تاسیس کردیم، علیرغم وجود تمامی نواقص و کاستی‌ها، کاری کردیم که توجه تمامی جهان به شمال-شرق سوریه معطوف شود، از این به بعد نیز در مقابل حملات دولت ترک مقاومت می‌کنیم، در مقابل تمامی طرح‌ها و توطئه‌های آن که تلاش می‌کنند دستاوردهای ما را از میان بردارند تا اخرین نفس مقاومت می‌کنیم.