ابرو گونای: تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا تایید نمود که سیاستمداران کورد در اسارت هستند

ابرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره صلاح‌الدین دمیرتاش گفت: سیاستمداران در جریان بازیهای قصر دستگیر می‌شوند. با تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا تایید شده است که همه، تمامی آحاد خلق اسرای سیاسی هستند.

ابرو گونای در این نشست خبری با اشاره به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش اظهار داشت: دادگاه حقوق بشر اروپا با تصمیم خود در رابطه با دستگیری سیاستمداران کورد این موضوع را در سراسر جهان علنی کرده است. این تصمیم باید به عنوان اقدامی که مایه شرم ترکیه باشد در آرشیو دادگاه حقوق بشر اروپا باقی بماند. این تصمیم فاش کرد که دمیرتاش با تصمیمی سیاسی دستگیر شده است و خود دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود صراحتا اعلام کرده است که در این باره دست به اقدامات پلیدی زده‌اند. دستگیری صلاح‌الدین دمیرتاش خود علیه قانون اساسی ترکیه است. دادگاه حقوق بشراروپا اظهار می‌دارد که در ترکیه آزادی بیانی وجود ندارد. سیاستمداران با بازی‌های قصر سلطنتی دستگیر می‌شوند. با این تصمیم کاملا تایید شد که تمامی زندانیان، کسانی هستند که اسرای سیاسی بیش نیستند. همچنین دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرده است که کنگره جامعه دمکراتیک نیز نهادی قانونی بوده و نباید قانونی بودن این سازمان متوقف شود. لازم است حاکمیت فورا این اقدامات شرم آمیز را خاتمه دهد. لازم است که رای دادگاه حقوق بشر اروپا وارد مرحله اجرایی و عملی شده و دمیرتاش و تمامی زندانیان سیاسی آزاد شوند. ما خواستار آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، فیگن یوکسکداغ، لیلا گووَن و تمامی زندانیان سیاسی هستیم. بیایید همه با هم راهپیمایی عدالت و آزادی را گسترش دهیم.

لیلا گووَن نماد مقاومت و صدای اتحاد است

گونای بخش دیگری از سخنان خود را با زبان کوردی به دستگیری ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک، لیلا گوون اختصاص داد. در این باره نیز ابرو گونای اظهار داشت که: تلاش می‌کنند که پیشاهنگان آزادی را تهدید کنند. سه روز پیش از این پارلمانتاریست ما از حوزه انتخابیه جولمرگ، لیلا گوون را دستگیر کردند. ما به خوبی می‌دانیم که با اسیر کردن خانم لیلا گوون، تلاش می‌کنند خلق کورد را تهدید کنند. تلاش می‌کنند زنان مبارزه را از میان بردارند. تلاش می‌کنند پیشاهنگان آزادی را تهدید کنند. ما به خوبی می‌دانیم که نام لیلا به اسم رمز مبارزه، مقاومت تبدیل شده است. لیلا گووَن همیشه با خلق خود و در کنار آنها بود، صدای او تجسم اتحاد کورد بود لیلا سرزمین خود را ترک نگرد، ما می‌دانیم که در زندان نیز مبارزات وی ادامه خواهد یافت و در مبارزه ما همواره همراه وی خواهیم بود. فشار و محدودیتهای ایجاد شده بر کنگره جامعه دمکراتیک روز بروز افزایش یافته‌اند و پرونده‌هایی در رابطه با کنگره جامعه دمکراتیک گشوده شده‌اند.

به هیچ جایی نمی‌رویم، ما اینجا هستیم

ابرو گونای در این رابطه اظهار داشت که کنگره جامعه دمکراتیک برای مسئله کورد نقشی اساسی داشته و این سازمان، سازمانی قانونی است. به منظور حل مسئله کورد کنگره جامعه دمکراتیک از نقشی تاریخی برخوردار است. کنگره جامعه دمکراتیک از زمان تاسیس خود تا کنون برای ارامش و صلح دست به تلاش زده است. نشست‌های خود را به صورت عمومی برگزار کرده است. از روز نخست تا کنون تلاش‌های کنگره جامعه دمکراتیک دچار هیچ تغییری نشده است اما به دلیل دشمنی حاکمیت با خلق کورد،  پنج سال است که فشار و سرکوب علیه کنگره جامعه دمکراتیک ادامه دارد. این فاشیسم سرانجام به پایان می‌رسد، ظلم وستم بر خلق کورد نیز خاتمه می‌باید. در هر عصری، سرانجام دیکتاتوری خاتمه پیدا می‌کند. امیدهای ما بزرگ هستند و مقاومت ما نیز روز بروز گسترش می‌یابد و قدرتمند می‌شود. با اراده‌ای مصمم اعلام می‌کنیم که در مقابل این حملات، در مقابل انزوا و در مقابل حملات، مبارزه خود را برای دمکراسی، ازادی، برابری، عدالت و صلح ادامه می‌دهیم. مانند لیلا گووَن اعلام می‌کنیم: ما به هیچ جا نمی‌رویم، اینجا هستیم و سیاست دمکراتیزاسیون خود را ادامه می‌دهیم.

حملات با دستور حاکمیت صورت گرفتند

گونای در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که در استانبول نیروهای پلیس به  تظاهرکنندگانی حمله کرده‌اند که بر ای اعتراض به دستگیری لیلا گووَن به خیابانها آمده بودند. پلیسهای کوشک به موسی پیرواوغلو نماینده حزب ما در پارلمان نیز حمله کردند، او را که دارای معلولیت است از ویلچر بر زمین انداختند، او را بر زمین کشاندند، این پلیسها با فرمان حاکمیت به چنین حملاتی دست زده‌اند. ما دلیل این حملات را می‌دانیم زیرا از مبارزه خلق کورد با پیشاهنگی حزب دمکراتیک در هراس هستند.