ابرو گونای: مکانیزم کودتا از طریق اعمال انزوا بر اوجالان تداوم دارد

سخنگوی ه.د.پ اعلام نمود که آ.ک.پ/م.ه.پ به منظور حفظ و تداوم خود در مسند قدرت، به خلق کورد حمله کرده و با اشاره به انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد اعلام نمود که به بهانه نقشه راهی که یازده سال پیش منتشر شده است، آقای اوجالان را مشمول مجازات دانسته‌اند.

ابرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در دفتر ارتباطات حزب مناطق دمکراتیک در آمد، نشستی خبری را برگزار کرد. گونای در ابتدای سخنان خود در رابطه با سوم دسامبر، روز جهانی معلولان سخن گفته و اعلام نمود که آنها برای حیاتی بدون منع و معلولیت و ایجاد میهنی آزاد همواره مبارزه را ادامه می‌دهند.

رسانه آزاد فراموش نمی‌شود

گونای در رابطه با سالگرد انفجار دفتر مرکزی روزنامه اوزگور اولگه در استانبول نیز اظهار داشت: در سوم دسامبر سال ۱۹۹۴، در دفتر این روزنامه بمبگذاری کردند. ما بار دیگر تنفر خود را از این حملات اعلام می‌کنیم.  عاملان حملات به رسانه‌های آزاد مشخص و شناخته شده هستند. تصمیم به این حمله در نشست شورای امنیت ملی گرفته شد. ۲۶ سال است که عاملان این حملات مورد حمایت قرار گرفته‌اند. ما بار دیگر از شهدای رسانه آزاد یاد کرده و از مبارزان رسانه آزاد سپاسگذاری می‌کنیم.

تداوم دشمنی علیه خلق کورد

گونای در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سیاست دشمنی علیه خلق کورد، در تمامی زمینه‌ها ادامه دارد. در ۳۰ نوامبر، جوانی ۱۶ ساله با نام اوزجان ارباش، در نتیجه گلوله‌باران نیروهای نظامی جان خود را از دست داد. قتلهایی مانند کشته شدن جیلان اونکول، اغور کایماز، برکین الوان، علی اسماعیل کورکماز، روبوسکی، کمال کورکوت و بسیاری از قتل‌عام‌های دیگر توسط نیروهای نظامی همچنان ادامه دارد. بدلیل عدم پیگیری روز به روز بر شمار قتل‌ها افزوده می‌شود. ما قتل اوزجان ارباش را محکوم می‌کنیم. ما علیه این قتل‌عام‌ها سکوت نمی‌کنیم، باید روزی نزدیک قاتلان، در محضر دادگاه برای اقدامات خود در این رابطه، حساب بازپس بدهند.

اعتصابات غذا

همان سیاستهای تجاوزکارانه در زندان‌ها نیز ادامه دارند. زندانیان سیاسی در ۲۷ نوامبر به منظور خاتمه دادن به انزوا و نقض فاحش حقوق خود در زندان‌ها دست به اعتصاب غذا زدند. لازم است که حاکمیت مطالبات زندانیان سیاسی را مورد توجه قرار بدهد. زندانیان در همه زندان‌ها در مقابل حملات و در مقابل تمامی موراد نقض حقوق بشر به مقاومت دست می‌زنند و باید در این راستا مبارزه مشروع خود را گسترش بدهند. حاکمیت برای تداوم بقای خود، به حمله به خلق کورد دست می‌زند. اما باید حاکمیت به خوبی بر این نکته واقف باشد که با خشونت هیچگاه نمی‌تواند بر روی پاهای خود بایستد.

کودتا ادامه دارد

گونای در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که حاکمیت و افرادی در حاکمیت اینگونه فکر میهکنند که  با گسترش انزوا و عدم حل مسئله کورد، همه مشکلات خاتمه پیدا می‌کنند. به این مناسبت ما می‌خواهیم بگوییم که علت تمامی بحران‌های موجود، انزوا علیه امرالی و تداوم ان است. به بهانه نقشه راهی که ۱۱ سال پیش نوشته شده است، مجازات انضباطی دیگری را علیه آقای اوجالان تحمیل کردههاند. در واقع، کودتا از طریق انزوا ادامه یافته است. مدت بیست سال است که اوجالان با تمامی مشکلات و دشواری‌های خود، برای صلح، دست‌یابی به راه حل و برقرای دیالوگ، اراده‌ای عمیق و بزرگ از خود نشان داده است. او برای دست‌یابی به صلح، عشق دست‌یابی به راه حل مسئله را نشان داده است. اکنون دو سال و نیم قبل در امرالی با وی دیدار به عمل آمده است. او همان رهبری است که گفته است در طول یک یا دو هفته مسئله کورد را می‌تواند حل کند و اکنون انزوای شدیدی را بر وی تحمیل کرده‌اند. ما همواره بازگوکننده حقیقت هستیم. ما از مبارزه خود قدمی عقب نمی‌نشینیم. با هر ضربه و حمله آن‌ها به ما، ما به همان اندازه بزرگتر خواهیم شد و بیش از پیش گسترش پیدا می‌کنیم.

اوجالان آدرس راه حل است

راه رهایی ترکیه و برقراری سیاست دمکراتیک از طرق شنیدن و عملی کردن گفته‌های اوجالان می‌گذرد. با سخن گفتن اوجالان مرگ متوقف می‌شود و با وجود انزوا، جنگ ادامه پیدا می‌کند. به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها، پیشنهاداتمان را مبنی بر پیگیری سیاست دمکراتیک و حقوق جهانی ادامه می‌دهیم. از این طریق صراحتا اعلام می‌کنیم که لازم است که صلحی شرافتمندانه و سیاستی دمکراتیک در این کشور تحقق پیدا کند. آدرس حل تمامی این مشکلات نیز آقای اوجالان است. باید انزوای غیر قانونی و ضد اخلاقی از میان رفته و راه گفتگو باز شود.