اداره خودگردان شنگال: شنگال بی‌صاحب نیست

اداره خودگردان شنگال در بیانیه‌ای اعلام کرد که پ.د.ک تلاش کرد روز گذشته در لوای "انتخابات" نظامیان خود را وارد شنگال کند و خاطرنشان کرد که شنگال بی‌صاحب نیست.

پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) روز گذشته به بهانه "تبلیغ انتخابات" درصدد وارد کردن شمار زیادی از نظامیان خود به مرکز شنگال برآمد. مردم شنگال در اعتراض به سیاست‌‌های اخلالگرانه پ.د.ک بپاخواستند و سرانجام پ.د.ک مجبور شد نیروهای را از اطراف شنگال عقب‌ بکشد.

اداره خودگردان شنگال در این رابطه بیانیه‌ای منتشر کرد. در نشستی مطبوعاتی که در شهرک سنونه برپا شد مسئولین اداره خودگردان و اعضای شورای روئسای عشایر شنگال بیانیه‌ای را قرائت کرد.

مروان بدل، رئیس مشترک شورای خودگردان دمکراتیک شنگال بیانیه را قرائت کرد. در بیانیه آمده است:

"پ.د.ک مدتی طولانیست درصدد استقرار نظامیانش در شنگال است. این اقدامات بویژه پس از توافقنامه ٩ اکتبر (٢٠٢٠) افزایش یافته است. در برحه انتخابات بسر می‌بریم. فعالیت‌ تبلیغات نامزدهای انتخابات به شیوه دمکراتیک در شنگال ادامه دارند. هیچ کدام از نامزدها صرف‌نظر از وابستگی حزبی و محل تبلیغات وی با هیچگونه محدودیتی روبرو نشده است.

'هدف انتقال نظامیان پ.د.ک به شنگال برهم زدن امنیت و استقرار شنگال بود'

آنچه که روز گذشته در شنگال روی داد رویدادی تصادفی نیست. بیش از ٢٠ روز است درصدد ورود به شنگال هستند. هدف از انتقال این نیروها نیز بازگشت وضعیت به قبل از فرمان و ضمیمه کردن آن به شعبه ١٧ پ.د.ک و بازسازی سازمان‌های پ.د.ک در شنگال است. این موارد بخشی از توافقنامه ٩ اکتبر است. ما به عنوان ایزدی‌های عراق این سیاست تحمیلی پ.د.ک را نمی‌پذیریم. ما نیز همچون اداره خودگردان این سیاست را نپذیرفته و هرگونه تصمیم‌گیری بدون حضور نمایندگان جامعه شنگال را مردود می‌دانیم.

ما در این راستا تلاش بسیار نموده و هشدار داده بودیم که شعبه ١٧ پ.د.ک هیچ ربطی با شنگال و ایزدیان ندارد. آنها هیچ رابطه‌ای با شنگال ندارند. زیرا هدف آمدن آنان از میان بردن امنیت شنگال است. از اینرو ما هشدار داده‌ بودیم که آنان نباید به شنگال بیایند. اما علی‌رغم این همه آنان راه خود را برگزیده بودند. نخست کسی در مورد ویان دخیل و محمد سخنی نگفته است. اما پ.د.ک از آنان برای مقاصد خود بهره برد، همزمان امکان مقدس ایزدی را برای منافع خود مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. ما هیچ زمانی نمی‌پذیریم که امکان مقدسمان در سایه احزاب باقی بمانند.

'چرا نامزدهای ایزدی نمی‌توانند در باشور کوردستان به تبلیغات بپردازند؟'

چندی پیش بابا شیخ از شنگال دیدار کرد، پ.د.ک از دیدار وی از مرقد شرف‌الدین ممانعت به عمل آورد. اما به فردی همچون آشتی کوچر اجازه داده می‌شود که به شرف‌الدین رفته و آنرا همچون مقر پ.د.ک مورد استفاده قرار دهند. ما این وضعیت را نمی‌پذیریم. ما به افکار عمومی اعلام کردیم که اجازه ورود به هیچ نیروی نظامی به شنگال نمی‌دهیم. پ.د.ک ممنوعیت‌هایی را بر جامعه ایزدی ما تحمیل کرده و در مقابل برای خود مشروع می‌داند. چرا نامزدهای ایزدی نمی‌توانند به باشور کوردستان رفته و به تبلیغ انتخابات بپردازند؟

'صاحبان شنگال اینجا هستند'

اگر می‌گویند انتخابات نشانه دمکراسی است، در آنصورت کسی بهتر از ما معنی دمکراسی را درک نکرده است. تلاش‌های روز گذشته پ.د.ک به انتخابات ربطی ندارند. هدف اساسی آنان ایجاد پایگاه‌های حزبیشان است و تحرکات نظامیان آنان نیز با هدف استقرار در مرکز شنگال بود. افرادی که درصدد ورود به شنگال بودند با هدف کسب رأی با راهکار فشار بر جامعه ایزدی و ایجاد رعب و وحشت بود. واقعیت اقدامات روز گذشته پ.د.ک بر این اساس است. علی‌رغم آنکه نامزدهای پ.د.ک هیچ ربطی به ایزدی‌ها ندارند اما واقعیت این است که هیچ کسی مانع تبلیغات انتخاباتی آنان نشده است. اما ما یک شرط داریم و آن اینکه به نامزد ما اجازه داده شود به باشور کوردستان رفته و به فعالیت انتخاباتی بپردازد. در آنصورت ما نیز به نامزد آنان اجازه می‌دهیم در اینجا تبلیغ کنند. اما اگر شنگال را بی‌صاحب می‌دانند و اجازه نمی‌دهند یک خانواده مقیم اینجا از ایزدی‌های باشور کوردستان دیدار کرده و برخوردی همچون اسرا با ایزدی‌های ساکن در کمپ‌های باشور می‌کنند. باید نیک بدانند که صاحبان شنگال اینجا هستند. صاحبان شنگال شناخته شده‌ هستند. آنها صاحب شنگال نیستند."