"اگر جنگی آغاز شود، در سرتاسر کوردستان گسترش پیدا می‌کند"

محمد امین پنجوینی سیاستمدار با تجربه جنوب کوردستان اعلام نمود که در صورتیکه جنگی در جنوب کوردستان روی دهد، این جنگ در سراسر کوردستان گسترش پیدا می‌کند. نیروهای خارجی نیز در این میان تلاش می‌کنند که جنگ داخلی در میان کوردستان را دامن بزنند.

رژیم ترکیه حمله به جنوب کوردستان را ادامه می‌دهد. سکوت پارت دمکرات کوردستان در مقابل این حملات هم باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه شده و هم واکنشهایی را به دنبال داشته است. خصوصا بعد از توافق بین حکومت مرکزی عراق و حکومت هولیر، نقل و انتقالات نظامی در منطقه افزایش یافته است، و این موضوع نیز بر بی‌ثباتیهای سیاسی دامن زده است. به منظور ممانعت از تبدیل این تنشها به جنگی گسترده میان حزب کارگران کوردستان و پارت دمکرات کوردستان، شخصیتهای کورد از افکار عمومی کوردستان خواسته‌اند که در مقابل تهدیدهای این جنگ محتمل داخلی واکنش نشان دهند.

محمد امین پنجوینی سیاستمدار با تجربه جنوب کوردستان فراخوانی کتبی را در این باره منتشر کرد. محمد امین پنجوینی در این رابطه با هشدار نسبت به وقوع جنگ بین نیروهای کورد، از افکار عمومی کوردستان خواست نسبت به این مسئله حساسیت لازم را داشته باشند. متن فراخوان محمد امین پنجوینی بدینقرار است:

فراخوانی برای تمامی روشنفکران، هنرمندان، سیاستمداران، نیروهای سیاسی جنوب کوردستان، تمامی میهن دوستان.

چند روز است که زنگهای خطر جنگ کورد-کورد به صدا درآمده‌اند، خصوصا بعد از آنکه انجمن آسیاش (سازمان اطلاعات) اقلیم کوردستان بیانیه‌ای را مبنی بر دستگیری یک باند سه نفره منتشر کرد که در آن اشاره شده بود این عده تلاش داشته‌اند دست به اقدامات تروریستی بزنند، این افراد به ارتباط با پ.ک.ک متهم شده بودند. همچنین، اتحادیه میهنی کوردستان نیز اعلام نموده است که سه نفر از اعضای این حزب که در هیئت ریاست انجمن آسایش اقلیم کوردستان حضور دارند، از این اتهام اطلاعاتی نداشته و این بیانیه را قبول نمی‌کنند. چنین وضعیتی نا امیدی و تنش‌ها را در میان جامعه افزایش داده است.

حزب کارگران کوردستان از طریق آقای مراد کاراییلان اطلاع داده است که این اتهامات صحت نداشته و از این آمادگی برخوردارند که بدون جنگ، از طریق دیالوگ تمامی مسائل را حل کنند. این برخورد، برخوردی مثبت قلمداد می‌شود.

آقایان، اگر جنگی روی دهد این جنگ صرفا جنگ بین پ.ک.ک و پ.د.ک نخواهد بود، بلکه این جنگ به جنگ تمامی کوردها بدل می‌شود، به جنگ شمال و جنوب کوردستان بدل می‌شود، باعث تضعیف و بی‌اهمیت قلمداد شدن مسئله کورد در تمامی جهان می‌شود. روند سیاسی جنوب نیز به سوی بی‌ثباتی پیش رفته و مسئله کورد نیم قرن به قهقرا خواهد رفت و دو دولت اشغالگر تیر خلاص را بر قلب کوردها شلیک می‌کنند.

آقایان، با شناسنامه‌ای که در میانجیگری جنگ سال ۱۹۹۲ بین پ.ک.ک و جبهه کوردستانی، جنگ پ.ک.ک و پ.د.ک و ی.ن.ک دارم، بسیاری از ابعاد ناشناخته این جنگها برای من آشنا هستند و نیک بر این نکته واقفم که برای نابودی و تضعیف مسئله کورد روی می‌دهد.

آقای مسعود بارزانی، ریاست پارت دمکرات کوردستان، آقای نجیروان بارزانی ریاست حکومت اقلیم کوردستان، آقای مسرور بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم جنوب کوردستان، خانم ریواس فایق ریاست مجلس جنوب کوردستان، آقای کسرت رسول، آقایان شیخ لاهور، پاول طالبانی، آقای قباد طالبانی؛ رفقای گرانقدر آقایان جمیل باییک، مراد کاراییلان و رفیق صبری اوک، از شما تقاضا می‌کنم که تمامی شما با هم تلاش کنید از این طرح دشمنان کورد ممانعت به عمل آورید. همانگونه که اطلاع دارید من در تمامی شرایط با هریک از شما این خواسته‌ام را تکرار کرده‌ام که نیروهای اصلی و تاثیرگذاری در کوردستان حضور دارند و می‌توانند در تمامی رویدادها ایفای نقش کنند. اگر پ.د.ک و پ.ک.ک متفق و متحد باشند، مسئله کورد پیشرفت پیدا کرده و به اهداف اصلی ما نزدیک خواهد شد. اگر این دو نیروی مخالف در جنگ با یکدیگر باشند، نیروهای دیگر نیز دچار مشکل شده مسئله کورد به سوی نابودی گام برخواهد داشت. همه شما باید با یکدیگر تلاش کنید و جنگ کورد با کورد را بایکوت کنید.