احمد ترک: بارزانی نباید سخنان خود را فراموش کند

احمد ترک، سیاستمدار کورد گفت که عمر این سیاست ترکیه که به دنبال نابودی کوردهاست طولانی نیست و سخنان مسعود بارزانی "ما اجازه نمی‌دهیم کوردها خون همدیگر را بریزند" یادآوری کرد.

احمد ترک سیاستمدار باتجربه کورد در گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا مباحث روز را مورد ارزیابی قرار داد و توجه ویژه‌ای به سیاستی که برای نابودی کوردها، انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و تحولات جنوب کوردستان داشت.

وی گفت: "در دنیای امروز با گفتگو، همبستگی و ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک می‌توان مشکلات را حل کرد." وی گفت: "هیچ راه دیگری وجود ندارد." با وجود تمام نواقص حتی اگر مردم به چیزی اعتقاد داشته باشند و آنها تمایل داشته باشند و روی پاهای خود باشند. زیرا خواسته مشروع مردم کورد وجود دارد. حتی اگر چنین درخواستی مشروع باشد، آنها هرگز آن را از دست نخواهند داد."

«عمر این سیاست زیاد نخواهد بود»

وی با اشاره به فشارهای وارد شده به سیاست کورد گفت: "اکنون یک جبهه نژادپرستانه در ترکیه وجود دارد و ترکیه پیشگام است." بعد از تشکیل این جبهه نژادپرستانه به هر کاری دست زدند تا کوردها نفس نکشند. اما من اعتقاد ندارم که سن این سیاست خیلی طولانی شود. ترکیه تاب تحمل این وضعیت را ندارد. هیچ فرصتی برای کوردها باقی نگذاشته‌اند تا روی پای خود بایستند و دشمن را ببینند. آنها باید پاسخگو باشند.

وی گفت: دولت می‌خواست با چنین پروژه‌ای كوردها را به خود جلب كند." اما برعکس بود. کوردها بر روی کار آمدند. از ١٠ درصد به ١٣ درصد رسید. دیدن اینکه این پروژه به درد آنها نمی‌خورد، روی میز گذاشته نمی‌شود. موضوع بسیار ساده است. من از نظر راه حل چیز خیلی جدی پیدا نکردم.

ترک مسئله انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مورد توجه قرار داد و گفت: "برای سرکوب کوردها، برای از بین بردن سیاست کوردها، دادرسی علیه کوردها آغاز شده است. بدانید که پیام آقای اوجالان برای یک راه حل پایدار و صلح در کشور بود. به همین دلیل است که در روندی که هر روز فشار وارد می‌شود، از ملاقات خانواده و وکلا با اوجالان جلوگیری می‌شود. زیرا پیام‌های آقای اوجالان بسیار واضح است. من خودم با ایشان آشنا شدم، سیاست دمکراتیک در این کشور مسیری طولانی را طی کرده است. وی ابراز عقیده کرد که این مسئله می‌تواند از طریق مسالمت‌آمیز و جلسات وگفتگو حل شود. آقای اوجالان هنوز بر آن عقیده است. اما جامعه برای رسیدن به این پیام‌ها موانعی دارد و سیاست انزوا برخلاف پیام‌های اوجالان است. به همین دلیل چنین انزوایی بکار گرفته شده.

آنها می‌خواهند با سیاست‌های ظالمانه به کوردها ظلم کنند. اما چگونه آنها می‌توانند این سیاست را ادامه دهند. می‌توانید دو تا سه سال ادامه دهید. بعد از آن چه خواهی کرد؟ آیا شما می‌خواهید کل جهان را تسخیر کنید؟ شما تمام بخش‌های کوردستان را اشغال خواهید کرد اما آیا در آنجا خواهید ماند؟ نه "روزی خواسته‌های کوردها برآورده می‌شود."

وی گفت: "انجام عملیات مرزی یا حمله به جنوب كوردستان برای ترکیه غیرممكن است." کاملاً واضح است که در قرن بیست و یکم سیاست‌های ستم، تهدید به ظلم و تخریب کارایی نخواهد داشت. این دوران سیاه تا کی ادامه خواهد داشت؟ البته دوام نخواهد داشت. کارهای زیادی برای متحد کردن کوردها و ایجاد وحدت ملی کوردها انجام شده است. من هم در کار شرکت کردم. اما متأسفانه مشکلاتی وجود دارد. امروز حتی به دلیل عدم اتحاد، با چنین درد شدیدی روبرو هستیم. "اگر امروز سیاست کوردها، سازمان‌های جامعه مدنی کورد احساس وحدت داشتند، شاید امروز برخی نمی‌توانستند به این راحتی حمله کنند."

«سخنان بارزانی را به خاطر بسپارید»

ترک گفت:"آقای مسعود بارزانی در گذشته گفته است که "کوردها دیگر بر علیه یکدیگر اسلحه نخواهند گرفت، ما به کوردها اجازه نمی‌دهیم خون یکدیگر را بریزند." پ.د.ک و بارزانی نباید این را فراموش کنند. برای رسیدگی به تنش‌های موجود باید کمیسیون مشترکی ایجاد شود.

این تحولات و وقایع اخیر باید بررسی شود. در صورت لزوم، خطاها باید شناسایی و خطاها به وضوح رفع شوند. اگر اشتباهی رخ دهد ما باید از یکدیگر عذرخواهی کنیم. ما مجبور هستیم با مسئولیت‌پذیری عمل کنیم."