خبر فوری: استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

آکین بیردال: انزوا مسئله‌ای حقوق بشری است

آکین بیردال به مناسبت ۱۰ دسامبر، روز حقوق بشر با اشاره به این مناسبت به تحمیل و تشدید انزوای بر امرالی و مسئله حقوق بشر اشاره کرده و گفت: مسئله خلق کورد، مسئله دادگاه حقوق بشر اروپا، کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا و مسئله عدالت و حقوق است.

روز دهم دسامبر با روز جهانی حقوق بشر مصادف است. از ۷۲ سال قبل، سال ۱۹۴۸، به عنوان روز جهانی حقوق بشر شناخته شده است. از آن زمان تا کنون هر سال در این روز به مناسبت روز جهانی حقوق بشر فعالیتهایی برگزار می‌شود. در رابطه با این روز، آکین بیردال دبیرکل پیشین سازمان حقوق بشر و سیاستمدار کورد، در رابطه با وضعیت حقوق بشر در سطح جهان و ترکیه با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرد. اکین بیردال در این گفتگو اظهار داشت:

۷۲ سال قبل، سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفته و ما نیز به این مناسبت در ۱۰ دسامبر به مدت یک هفته بر مسئله حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی انسان بیش از پیش متمرکز می‌شویم. اما پیش از هر چیز لازم است اشاره کنیم که سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور تامین اهداف امنیتی، عدالت و صلح تاسیس شده‌اند، با این وجود برخی از آنها از معیارها و پیمانهای جهانی بدور افتاده‌اند. برای نمونه، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا و سازمان‌های دیگر نیز از اهداف تعیین شده خود عدول کرده‌اند. این سازمان‌های بین‌المللی، نقض حقوق بشر را نمی‌بینند. برای نمونه علیرغم آنکه در ترکیه حقوق بشر نقض می‌شود، هیچیک از سازمانهای بین‌المللی، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا صرفا به اعلام نگرانی خود درباره نقض حقوق اظهار نگرانی می‌کنند. غیر از اظهار نگرانی، اقدامی دیگری از آنها سر نمی‌زند. برای نمونه، در ۱۵ سال اخیر، در ترکیه نقض حقوق بشر بسیار افزایش یافته است. در مقابل نقض حقوق بشر هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا فقط نظاره‌گر نقض حقوق بشر در ترکیه است

بیردال موضع دادگاه حقوق بشر اروپا را نیز مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: دادگاه حقوق بشر اروپا در مقابل نقض فاحش حقوق بشر در ترکیه سکوت کرده و فقط ناظر است. ببینید در امرالی شاهد انزوا هستیم. مدت زمان زیادی است که کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا هیچ تحقیقی را در این رابطه صورت نداده است. وضعیت موجود در آنجا را گزارش نمی‌دهد. وضعیت امرالی را به افکار عمومی دمکراتیک در اروپا اطلاع نمی‌دهد. سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه اقدامی نکرده و مانع از تداوم انزوا نمی‌شوند. زیرا دولتها مسائل بازرگانی، تجارت، نظامی و سیاسی را در اولویت قرار می‌دهند و این در حالی است که لازم است مسئله حقوق بشر باید در اولویت قرار بگیرد. باید ارزش‌های حقوقی، حقوق بشر و دمکراسی مبنای عمل این دولت‌ها قرار بگیرند. برای مثال، ترکیه در رده ۲۴ کشوری است که در سطح جهان اسلحه می‌خرد. به جای اولویت بر آزادی، بر مسائل امنیتی متمرکز می‌شوند.

بعد از اعلام رفرم‌ها، نزدیک به یکهزار نفر بازداشت و دستگیر شدند

آکین بیردال در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا گفت: بنابه این دلایل ترکیه نیز نقض حقوق بشر را ادامه داده و در رابطه با حقوق بشر کورد در ترکیه نیز افزود: انجمن ما هر هفته و هر روز بولتن‌های خبری خود را آماده می‌کند. وضعیت کنونی مایه آزار و ناراحتی ما شده است. شاهد دستگیری گسترده کوردها در آمد، جولمرگ، سیرت، شرنخ و وان هستیم.  بعد از اعلام رفرم‌ها در مدت ۱۰-۱۵ روز بیش از هزار عضو و مسئول حزب دمکراتیک خلق‌ها در مناطق و شهرهای مختلف کوردستان بازداشت و دستگیر شده‌اند. اما با این وجود هنوز نتوانسته‌اند راه را بر مطالبات سیاستمداران ببندند. برای خاتمه دادن به دشمنی علیه کوردها باید همه کوردها به حزب دمکراتیک خلق‌ها پیوسته یا در زمینه مسائل کوردی فعالیت خود را گسترش دهند و به انسانهایی دمکراتیک تبدیل شوند. ۱۴ سال قبل زمانیکه آ.ک.پ به قدرت رسید، ۵۷ هزار زندانی در زندان‌ها وجود داشتند. امام اکنون ۲۸۷ هزار زندانی در ترکیه و شمال کوردستان وجود دارند. شاهد حضور بیش از یکهزار زندانی بیمار در زندان‌ها هستیم. هر ماه مشاهده می‌شود که جنازه یک یا دو زندانی از زندانها بیرون می‌آید. وزیر اعلام کرده است که ۱۱ نفر، اما طبق آمارهای سازمان حقوق بشر، ۴۱ زندانی به دلیل ابتلا به کرونا در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

انزوا مسئله‌ای حقوق بشری است

آکین بیردال وکیل و مدافع حقوق بشری در خاتمه گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که تحمیل و تشدید انزوا در جزیره امرالی که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی است همچنان ادامه دارد و سازمان حقوق بشر از همان ابتدا اعلام کرده است که مسئله انزوا و تشدید آن مسئله‌ای حقوق بشری است. مسئله عدالت و حقوق است. مسئله کورد است. در سال ۲۰۱۸ بعد از درخواست‌ها و اقدامات وکلای آقای اوجالان، توانستند با وی دیدار کنند. اما اکنون آقای اوجالان نمی‌تواند با وکلا و خانواده خود دیدار داشته باشد. آیا این مسئله، مسئله سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نیست؟ مگر کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا و مجلس ترکیه در این رابطه مسئولیتی ندارند؟ مگر این مسئله به تنهایی مسئله کورد است؟ خیر این مسئله، به همه ارتباط دارد، این مسئله، از مسائل مهم مرتبط به دمکراسی و صلح است. بنابه این دلالیل باید انزوا و حصر آقای اوجالان باید رفع شود.