آلدار خلیل؛ باید هیئت‌های بی‌طرف بین‌المللی در عفرین تحقیق کنند

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک پ.ی.د با یاداوری اینکه آرامگاه عفرین نشانه جنایت جنگی است خواستار تحقیق هیئت‌های بی‌طرف بین‌المللی در این زمینه شد.

جنازه‌های مبارزان ی.پ.گ-ی.پ.ژ و غیرنظامیانی که در حملات اشغالگرانه ترکیه در ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ علیه عفرین به شهادت رسیده بودند در آرامگاه شهید آوستا بخاک سپرده شدند. ترکیه ٣ سال پس از اشغال عفرین به نبش قبر جانباختگان حملات اشغالگرانه زمستان ٢٠١٨ دست زد و هنوز معلوم نیست که دولت ترکیه بقایای اجساد جانباختگان را به کجا منتقل کرده‌ است. پس از تخریب آرامگاه شهید آوستا در عفرین، گروه‌های تبهکار وابسته به آنکارا اقدام به تخریب آرامگاه‌های جانباختگان راه آزادی در شهرهای دیگر کردند، سنگ‌های قبر را فروختند و یا از این سنگ‌ها در باغچه‌های منازل مورد استفاده قرار دادند.

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) خواستار تحقیق بین‌المللی از سوی هیئت‌های بی‌طرف در مورد آرامگاه‌ها شد. خلیل در گفتگو با خبرگزاری هاوار در رابطه با تخریب آرامگاه شهیدان کورد از سوی رژیم ترکیه در عفرین و دیگر مناطق اشغالی گفت:" اولین هدف از تأسیس دولت ترکیه نابودی کوردها بود. در این چارچوب به قتل‌عام‌های بسیاری نیز علیه کوردها دست زدند. سیاست رژیم ترک این است که هیچ خلق دیگری بجز ترک نباید باقی بماند. آنان نه تنها درصدد اشغال جغرافی بلکه همگون سازی و نابودی دیگر خلق‌هاست. بویژه پس از آغاز بهار عربی درصدد برآمدند تا قبل از پایان دوره توافقنامه صد ساله لوزان از تنش‌های موجود در منطقه استفاده کنند و یکبار دیگر جمهوری ترکیه را بر مبنای نقشه سابق عثمانی باز تأسیس کنند."

'ترکیه مردم عفرین را هدف قرار داد'

خلیل خاطرنشان کرد که علی‌رغم اشغال بخش‌هایی از شمال و شرق سوریه از سوی رژیم ترکیه و مزدوران اجیر شده آنکارا اما اراده خلق‌های این منطقه همچنان به قوت خود باقیست و در ادامه افزود:"اردوغان شکستن روحیه مقاومت خلق عفرین را هدف خود قرار داده است. خلق عفرین خلقی مقاومتگر است. خلق عفرین در شرایط اشغالگری نیز این وضعیت را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. مقاومت خلق عفرین و آوارگان آن در خیمه‌ها نیز اثباتگر این واقعیت است. اردوغان بشدت از این وضعیت خشمگین است و نمی‌خواهد به هیچ عنوانی شاهد بازگشت خلق عفرین به زادگاهشان باشد. به همین دلیل هر شیوه‌ای از جنایت همچون شکنجه، ربودن و نسل‌کشی را به مزدورانش آموزش داده است. همچنین سیستم آموزشی ترک‌ها را بر کودکان در مناطق اشغالی تحمیل می‌کند و منابع اقتصادی این مناطق را به تاراج می‌برد، طبیعت آنرا تاراج و تخریب می‌کند. به تغییر دمگرافیک در مناطق اشغالی می‌پردازد. اردوغان نمی‌تواند بیش از این به پنهان‌کاری در خصوص مقاومت خلق عفرین ادامه دهد. اکنون راه دیگری را در پیش گرفته است و آن خشک کردن روحیه مقاومت است. سمبل مقاومت شهیدانی هستند که جان خود را فدای خلقشان کرده‌اند. به شکلی وحشیانه به قبرهای شهیدان حمله‌ور شده‌اند و نمی‌پذیرند که اجساد شهیدان در مناطق اشغالی باقی بماند."

'پیام‌های دیدار از قبرس و عفرین'

آلدار خلیل به دیدار اردوگان از قبرس و سلیمان سویلو از عفرین اشاره کرده و افزود که زمان این دیدارها تصادفی نیست. خلیل این دیدارها را با هدف تداوم اشغالگری مرتبط دانست و افزود:"اردوغان در دیدار از قبرس این پیام را داد که 'یک گام دیگر به پیش برمی‌دارم و کنترل آنرا بدست می‌گیرم'، سویلو هم پیام داد، هر جایی که اشغال کرده باشیم مال ماست و از آن خارج نمی‌شویم، ما بر اساس منافع خود به آن شکل می‌دهیم، ما اجازه نمی‌دهیم مردم اینجا به زادگاه خود بازگردند.' می‌خواهند این پیام را به جهانیان بدهند که 'هیچ کسی حق ندارد به ما بگوید از این مناطق خارج شوید. همچنانکه پیش از این به قبرس رفتیم و تا امروز در آن باقی مانده‌ایم به همین شیوه وارد عفرین شده‌ایم و خارج نمی‌شویم'. به این شکل از جنایت‌های مزدورانشان هم حمایت می‌کنند."

'سکوت مجامع بین‌المللی تنها به دلیل منافع آنهاست'

آلدار خلیل در مورد سکوت افکار عمومی در قبال وحشیگری دولت ترک در مناطق اشغالی اظهار کرد:"افکار عمومی جهان تحت تأثیر سیستم حاکم قرار دارد. این سیستم جهانی تنها منافع سیستم مدرنیته کاپیتالیستی را مد نظر قرار می‌دهد. ما هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که روزی در مورد پایان دادن به بحران‌های خاورمیانه گام مثبتی بردارند. در تمامی جهان به بحران‌آفرینی دست می‌زنند و هیچ بحرانی را هم حل نمی‌کنند. نیروهای دخیل در بحران سوریه پروژه‌ای ملموس را برای چاره‌یابی بحران سوریه ارائه نکرده‌اند. حتی قطعنامه شماره ٢٢۵۴ شورای امنیت در مورد سوریه نیز تنها در حد سخن باقی ماند. معلوم است که هیچ نیرویی نمی‌خواهد بحران‌ها حل شوند. رویدادهایی که در شمال و شرق سوریه و در عفرین روی می‌دهند بخشی از مسائل سوریه هستند. هیچ کسی به وحشیگری دولت ترکیه توجه نمی‌کند و همه در فکر منافع خود هستند. افکار عمومی هم آنچنان فعالانه موضع خود را در قبال اشغالگری و جنایت‌های ترکیه نشان نمی‌دهند. به همین دلیل لازم است که ما و دوستانمان مبارزات خود را بیشتر گسترش دهیم."

'اردوغان دومین هیتلر این سده است'

آلدار خلیل خاطرنشان کرد که اردوغان با اعمال خود به دومین هیتلر مبدل شده است و در این مورد گفت:"وقتی هیتلر به اعمال ضدبشری دست می‌زد هیچ کس اقدامی علیه او نکرد. پس از آنکه شکست خورد همه جرایم هیتلر را بر زبان آوردند. اکنون اردوغان هم در وضعیتی مشابه هیتلر است. اردوغان دومین هیتلر این سده است. نگاه کنید هیچ کسی موضعی تند علیه اردوغان نشان نمی‌دهد. اما چندی بعد که اردوغان با شکست روبرو شد همه به سیاست‌ورزی در خصوص او می‌پردازند. ما نمی‌توانیم منتظر آمدن این روز باشیم. ما لازم است که سازماندهی خود را تقویت کنیم، نیروی خود را گرد آوریم و علیه اشغالگری گام برداریم. باید در تمامی حوزه‌ها فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم تا همه به واقعیت‌ اشغالگری ترکیه پی ببرند. با همدیگر مبارزه‌ای همه‌جانبه علیه اشغالگری را به پیش بریم. تا زمانیکه اشغالگری وجود دارد اعمال آن نیز ادامه خواهند داشت."

'باید هیئت بی‌طرف به منطقه اعزام شود'

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک پ.ی.د درخواست کرد هیئتی بی‌طرف برای مستند کردن جنایت‌های دولت ترکیه در مناطق اشغالی اعزام شود و افزود:"احترام به قبرستان و مزار جان‌باختگان در هر صورت قانونی بین‌المللی است. کسی که زندگی خود را از دست داده است، همه باید به محل دفن و قبر وی احترام بگذارند. اما دولت ترکیه با وحشیگری تمام به انحای مختلف به این آرامگاه‌ها بی‌احترامی می‌کند. افکار عمومی هم سکوت اختیار کرده است. اگر جهانیان بخواهند حقیقت رفتار و وحشی‌گری دولت ترکیه را بدانند، باید یک هیئت تحقیقاتی به منطقه بفرستند. دولت ترکیه با نبش این قبرها وحشیگری و درنده‌خویی خود را به طور آشکارا به جهانیان نشان داد. ما درخواست می‌کنیم تا هیئت‌های بی‌طرف به عفرین رفته و در این رابطه تحقیق کرده و جنایات دولت ترکیه را ثبت کنند."