آلتون: آیا اشغال عفرین و گری سپی نقض موازین و قوانین بین‌المللی نیست؟

آلتون اظهار کرد که مرزها برای ترکیه دارای چه اهمیتی باشند برای کوردها نیز به همان اندازه مهم هستند و افزود:"وقتی روژاوا اشغال شد، حساسیتی به مرزها وجود نداشت، چرا به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترکیه افرادی که از مرزها عبور می‌کنند، حساسیت نشان می‌دهند."

خیرالدین آلتون، رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) شعبه آمَد به سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم اشغالگر ترک در خارج از مرزها و بیانیه‌ حزب جمهوریخواه خلق (ج.ه.پ) مبنی بر اینکه «مرز ناموس است» اشاره کرده و گفت:"مرزها برای ترکیه دارای چه جایگاهی باشند برای کوردها هم به همان اندازه مهم هستند."

هیچ مرزی باقی نمانده است که ترکیه آنرا زیرپا نگذاشته باشد

آلتون با اشاره به اینکه در ۶ ماه اخیر در ترکیه سخنان نژادپرستانه و حملات افزایش یافته‌اند خاطرنشان کرد که از روی عدم چاره‌یابی حزب ج.ه.پ شکل گرفت. آلتون به سخنان تانژو اوزجان، شهردار شهر بولو در مورد پناهجویان اشاره کرد و گفت:"سیاست‌های اخیر ج.ه.پ مرزهای نژادپرستی را پشت‌سر گذاشته‌اند و به حد فاشیسم رسیده‌اند."

آلتون افزود:"از برهه یکپارچگی دولت ترک تا به امروز همیشه در ژرفای آن جریان ج.ه.پ حضور داشته است. رژیم ترک مرزهای کشورهای لیبی، سوریه و کشورهای دیگر عربی را زیر پا گذاشته است. ج.ه.پ با بلند کردن پلاکارد 'مرز ناموس است' چنان وانمود می‌کند که برخی دیگر مرزهای آنان را زیر پا گذاشته‌اند. در واقع امر هیچ گاه مرزها-ی ترکیه نقض نشده‌اند. به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت ترکیه و کشورهای شریک آن، قربانیان جنگ مجبور شده‌اند از زادگاهشان دست بکشند. آنانیکه برای رفتن به اروپا از مسیر ترکیه استفاده می‌کنند، از سوی دولت ترک به عنوان ابزار شانتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند."

آیا اشغال روژاوا نقض مرز نیست؟

خیرالدین آلتون رئیس مشترک د.ب.پ به حملات دولت ترک به کوردها و بویژه به حملات به روژاوا و شمال -شرق سوریه اشاره کرده و افزود:"وقتی انسان به تاریخ این حملات و اهداف این حملات علیه کوردها توجه کند، به موضوع حساس نقض مرزها پی می‌برد. امروز ترکیه درصدد ایجاد یک ائتلاف داخلیست. با ج.ه.پ می‌خواهد به این خواسته دست یابد، وقتی موضوع مسائل خارجی ترکیه باشد مواضع مشترک این نیروها بوضوح خود را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه در مورد کوردها شاهد این موضوع هستیم. به همین دلیل حساسیت نشان دادن به مرزها به تمامی یک حیله است. به عنوان مثال به آنچه که در عفرین روی می‌دهد نگاه کنید. آنجا جغرافیای کوردستان است و به شیوه‌ای رسمی بخشی از جغرافیای کشور سوریه است.

با اشغال عفرین منابع زیرزمینی و روی زمین آنرا به تاراج می‌برند و از سوی دولت ترک در بازارهای جهانی حراج می‌شود. همین وضعیت را در گری سپی و سریکانی نیز شاهد هستیم. ج.ه.پ با این اشغالگری موافقت کرده است. به لایحه مجلس [ترک] برای حملات برون مرزی رأی موافق داده است. ج.ه.پ همیشه در ترکیه از ائتلاف فاشیستی حمایت کرده است. تمامی آنچه که در عفرین، گری سپی و تمام سوریه روی داد با موافقت ج.ه.پ بوده است."

اشغالگری قیم‌ها نیز نقض مرز است

آلتون با اشاره به اینکه نارضایتی به رویدادهای اجتماعی کاهش یافته است افزود:"جامعه کورد دیگر خوب می‌داند چه چیزی روی می‌دهد. خلق کورد مواضع نژادپرستانه و سیاست‌های ج.ه.پ را هیچگاه فراموش نخواهد کرد. به همین دلیل باید این سیاست‌های مکارانه بیش از همیشه رسوا شوند. وقتی در این كشور قیم‌‌ها [گماشتگان دولتی بر شهرداری‌های کوردستان] تعیین شدند صدای کسی درنیامد. صداهایی هم که بلند شدند نتیجه‌بخش نبودند. آیا انتصاب قیم‌ها هم نقض مرزها نیست؟ غصب حقوق کسب شده نقض مرز نیست؟ آیا اشغالگری قیم‌ها نقض مرزها نیست؟ آنانیکه ذهنیت قیم‌ها را در ترکیه به اجرا گذاشتند و از آن حمایت کردند در واقع آنان به اشغالگری وسیع در مرزها دست می‌زنند. وقتی داعش با فراغ خاطر در سوریه در حال جولاندهی بود، آیا هر روز وارد ترکیه نمی‌شدند و مرزها را نقض نمی‌کردند؟ آیا امروز از این مناطق اشغالی مرزها را نقض نمی‌کنند. بجز کوردها امروز در مرزهای ترکیه همه در آمد و رفت هستند."