امروز ٢٩مین سالگرد ترور ابو نصیر، از پیشاهنگان حزب کمونیست از سوی بارزانی‌هاست

۲۹ سال از ترور یکی از پیشمرگه‌ها و سرکرده‌های حزب کمونیست با نام ابو نصیر در منطقه بهدینان توسط مسعود بارزانی می‌گذرد، اما پرونده وی بسته شده و قاتل او تا جایگاه فرماندهی ضد ترور در پ.د.ک ترفیع یافته ‌است.

پس ‌از قیام بهار سال ۱۹۹۱ خلق باشور کوردستان علیه رژیم بعث، پ.د.ک به ادامه ‌دهنده میراث ظلم و ستم بعث علیه خلق کورد برای سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در جامعه تبدیل شد و در منطقه‌ی هولیر و بهدینان زنجیره ترورهای سیاسی را آغاز کرد.

در میان ترورها و قتل‌عام‌هایی که پ.د.ک آغاز کرده بود، در آن زمان ترور ۵ شخصیت سرشناس سیاسی و آزادیخواه بیشتر از همه سر و صدا به پا کرده بود، آن‌ها نیز شهدا رئوف کامل آکره‌ای روزنامه‌نگار مستقل، یوسف توما شابو عضو حزب آشوری و عضو پارلمان اقلیم، نصیر لازار میخو مشهور به ابو نصیر، نظیر عمر کادر سرشناس جنبش کمونیستی و شهید رِناس مسئول دفتر بهدینان حزب زحمتکشان کوردستان.

زندگی ابونصیر

نصیر لازار میخو در سال ۱۹۳۳ در روستای مانگیشک از توابع شهرک سیمیل استان دهوک متولد شد. در سنین کم به شهر کرکوک رفته و پیش برادرش در یک کارگاه مشغول کار و ادامه تحصیل شده ‌است. به دلیل شرکت در یک تظاهرات در شهر کرکوک به‌همراه چند تن از دوستانش دستگیر شده و ۳ سال زندانی شد، درحالی ‌که سن وی فقط ۱۶ سال بود.

پس ‌از آزادی به شهر بغداد می‌رود. در بغداد نیز به دلیل موضع‌گیری‌هایش با فشار و سرکوب مواجه شده و سپس توسط رژیم بعث به شهر بصره به مدت ۵ سال تبعید می‌شود.

ابو نصیر در سال ۱۹۶۳ به عضویت حزب کمونیست عراق درمی‌آید. وی به صفوف پیشمرگ پیوست و در این مدت در شهرهای بغداد، شقلاوه و دهوک به کار حزبی می‌پردازد و هم‌زمان در کوهستان نیز به پیشمرگه‌ای مشغول بوده ‌است. در پایان دهه‌ی ۸۰ وی به‌همراه خانواده‌اش به سوریه پناهنده شده و سپس در زمان قیام خلق باشور کوردستان علیه رژیم بعث به کوردستان بازمی‌گردد و سرپرستی دفتر بهدینان حزب کمونیست عراق را برعهده گرفت.

ترور ابونصیر

براساس گزارش کوردستان پرس و همچنین به گفته‌ی شاهدان و اطرافیان وی، ابونصیر با فرمان دستگاه اطلاعاتی پ.د.ک پاراستن و شخص مسعود بارزانی رئیس پ.د.ک در نزدیک خانه‌ی خودش در بهدینان ترور شد. وی توسط یگان تحت فرماندهی وحید گوفلی که یکی از فرماندهان هسته‌های ترور پ.د.ک بود، به قتل رسید.

روزنامه‌نگار قادر نادر که در مورد این ترور تحقیقاتی انجام داده‌است، به خبرگزاری روژ نیوز گفته است: از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۰ در منطقه بهدینان توسط پ.د.ک حدود ۴۰۰ شخصیت سرشناس ترور شده‌اند که در میان آن‌ها زن نیز وجود دارد. زنانی که از خانواده‌های میهن‌دوست بودند، مورد تجاوز قرار گرفته و سپس کشته می‌شدند. ترورهایی که در بهدینان انجام ‌شده و قاتلین آن‌ها پیدا نشده‌اند، بدون‌ شک کار پ.د.ک بوده ‌است. چون هر نیروی دیگری این کار را انجام می‌داد بدون‌شک عاملین آن دستگیر می‌شد. ابونصیر نیز یکی از این قربانیان است.

قادر نادر همچنین گفت: بر اساس تحقیقات ما وحید گوفلی همان کسی است که یوسف توما شابو نماینده پارلمان آشوری‌ها را نیز ترور کرد. وی متهم به ترور ابو نصیر نیز می‌باشد و نه‌تنها برای ترور ابو نصیر بلکه برای همه ترورهای دیگر شک و گمان علیه پ.د.ک وجود دارد. بهترین مدرک نیز این است که هیچ پیگیری و تحقیقی در مورد این پرونده‌ها انجام‌ نشده است.

پرونده ترور ابو نصیر بسته شد و تا امروز نیز هیچ‌کس به دلیل این ترور مجازات نشده‌ است. همچنین حزب کمونیست تاکنون این ترور را به‌ پ.د.ک نسبت نداده و به‌هیچ‌وجه در مورد آن صحبت نمی‌کند.