امروز چهارمین سالروز شهادت شریف باجور و یارانش است

امروز سالگرد شهادت فعالان محیط زیست شریف باجور و یارانش در مریوان است. چهار سال پیش در چنین روزی شریف باجور، امید کهنه پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی برای حفاظت از میهنشان زندگیشان را فدا کردند.

سوم شهریور سال ١٣٩٧ بخش زیادی از جنگل‌های شهرستان مریوان طعمه حریق شد. در آن زمان چهار فعال محیط زیست و میهن دوست به نام‌های شریف باجور، امید کهنه پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی برای اطفای حریق وارد عمل شدند و در حادثه‌ای مشکوک، جانشان را در میان شعلەهای آتش از دست دادند.

به دنبال این واقعه، مردم مریوان به خیابان‌ها آمدند و  شعار «شهید نامرن» سر دادند و پیکر شهیدان محیط زیست را با ادای احترام به خاک سپردند.

شریف باجور و امید کهنه پوشی علاوه بر آنکه فعالان محیط زیست بودند، کنشگران مدنی و اجتماعی بودند که علیرغم موانع امنیتی لحظه‌ای از تلاش‌ برای حفاظت از محیط زیست غافل نشدند.

هرچند که جانباختن این شهیدان محیط زیستی خسارتی بزرگ بود اما موجب ایجاد انگیزه‌های فراوانی برای فعالان زیست محیطی در راستای حفاظت از زیست‌بوم کوردستان شد.

ساعت هفده امروز به وقت محلی، مراسم یادبود شریف باجور و امید کهنه‌پوشی در مزار شهدای آرامستان دارسیران مریوان برگزار می‌شود. انتظار می‌رود جمعیت زیادی در این مراسم شرکت کنند.

بسیاری در شبکەهای اجتماعی نوشتەهایی در یادبود آنها به نگارش درآوردند. همچنین دو نفر از همنوردان کانون کوه‌نوردان کوردستان مسیر سنه- کامیاران را به یاد شهدای محیط زیست رکاب زدند.

رحمت حکیمی نیا و محمد پژوهی نیز در یک آرامگاه دیگر شهر به خاک سپرده شده‌اند. صبح امروز گروهی از اعزای انجمن سبز چیا بر سر مزار این عزیزان گردهم آمدند و از فداکاری آنها هنگام اتش سوزی جنگل‌های روستای سلسی تقدیر کردند.