امروز روز جهانی پشتیبانی از مقاومت کوبانیست

امروز روز جهانی کوبانی است. یعنی روز پشتیبانی جهان از مقاومت کوبانی و خلق کورد.

سال ۲۰۱۴ تبهکاران داعش با پشتیبانی رژیم ترک و نیروهای منطقه بخش وسیعی از خاک سوریه و عراق را اشغال کردند. پس از اشغال بخش زیادی از خاک کشورهای عراق و سوریه، این گروه در ١۵ سپتامبر ٢٠١۴ به کانتون کوبانی روی آورده و اشغال روستاهای اطراف این کانتون را آغاز نمود.

روز ۶ اکتبر ۲۰۱۴ هزاران تبهکار که خود را به اطراف شهر کوبانی رسانده و شهر را محاصره کرده بودند، توانستند از طرف شرق شهر داخل کوبانی شوند. داعش تلاش نمود تا ۴ نقطه‌ی مهم که شامل «تپه مشته نور»، «مرکز فرهنگ و هنر»، «مربع امنیتی» و گذرگاه «مرشد پنار» بودند را اشغال نمایند. تبهکاران توانستند ۳ نقطه از این نقاط مهم را اشغال کنند، اما نقطه‌ی چهارم که گذرگاه مرشد پنار بود را نتوانستند اشغال کنند و به قلعه‌ی مقاومت‌گران تبدیل شد.

در حالی که همه‌ی جهانیان فکر می‌کردند که کوبانی اشغال شده و سقوط خواهد کرد، آزادی‌خواهان جهان که امید به مقاومت مبارزان داشتند، از همه‌ی شهرهای کوردستان و جهان به میدان‌ها رفته و از مقاومت کوبانی پشتیبانی کردند. به همین دلیل با ابتکار عمل آزادیخواهان جهان روز اول نوامبر به عنوان روز جهانی پشتیبانی از کوبانی اعلام شد تا در این روز در سرتاسر جهان راهپیمایی و تجمعاتی برای حمایت از کوبانی انجام شود.

روز اول نوامبر سال ۲۰۱۴ تعداد کثیری از آزادی‌خواهان جهان در کوردستان و سایر نقاط جهان به خیابان‌ها و میادین آمده و از مبارزان کوردستان و کوبانی پشتیبانی کردند.

پشتیبانی از کوبانی و مقاومت مبارزان کورد در سطح جهانی سبب ایجاد واکنش‌های بسیاری شده و دیگر نیروهای سیاسی و دولت‌ها نیز نتوانستند در مقابل وحشیگری تبهکاران داعش سکوت کنند. در زمانی که مقاومتگران تصمیم گرفته بودند، تا آخرین قطره‌ی خون خود از کوبانی دفاع کنند، اردوغان رئیس جمهور دولت ترکیه در حمایت و پشتیبانی از تبهکاران داعش با صدها تانک و هزاران سرباز، شمال شهر را محاصره کرده بود. چندین بار نیز اعلام کرد که کوبانی سقوط می‌کند.

اما مقاومت و فداکاری مبارزان کورد داستانی قهرمانانه آفرید که شهر کوبانی را به عنوان ستالینگراد قرن نامید.

در زمان مقاومت، رهبر اوجالان توسط هیئت ه.د.پ خواستار بسیج عمومی برای کوبانی شد. این فراخوان مقاومت کوبانی را وارد مرحله‌ی جدیدی کرد و صدها جوان داوطلب از باکور کوردستان مرزها را پشت سر گذاشته و خود را به روژاوای کوردستان رساندند. نیروهای پیشمرگ نیز از باشور کوردستان با تصمیم پارلمان وارد کوبانی شدند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی نیز که تا آن زمان در مقابل حملات داعش سکوت کرده بودند، با حملات هوایی جنگنده‌هایشان، از این مقاومت پشتیبانی کردند.

سرانجام در روز ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ پس از ۱۳۴ روز مقاومت بی‌مانند مبارزان زن و مرد کورد و تعداد بسیاری از داوطلبان از هر ۴ بخش کوردستان و کشورهای خارجی که از سرتاسر جهان به مقاومت کوبانی پیوسته بودند، شهر کوبانی از دست وحشی‌ترین و درنده‌ترین نیروی تاریک زمانه، یعنی تبهکاران داعش نجات یافت و این امر به طور رسمی توسط یگان‌های مدافع خلق و مسئولین کانتون کوبانی اعلام شد.

شش سال پس از شکست تاریخی توحش داعش در کوبانی، رژیم ترک به عنوان حامی اصلی این گروه امروز بر حجم تهدیدهای خود بر کوبانی افزوده است. خلق کورد و آزادیخواهان جهان همچنانکه طعم تلخ شکست را برای اولین بار بر ابوبکر البغدادی معدوم چشاندند اینبار پوزه طیب اردوغان، دیکتاتور ترک را به خاک می‌مالند.