انتقام شهادت حقی کارر و تبدیل یک گروە بە سازمانی بزرگ علیە دشمن و خیانت

در تاریخ مبارزە جنبش آزادیخواهی خلق کورد، شهادت مبارزان و از جملە شهادت مبارز ملی، حقی کارر باعث ایجاد دگرگونی بزرگی شد، تا جاییکە یک گروە را بە یک سازمان و جنبش ضد اشغالگری خارجی و شاخەهای داخلی آن تبدیل کرد.

رهبر خلق کورد، عبداللە اوجالان می‌گوید کە حقی کارر روح پنهان درون من است. فرماندە نیروهای مدافع خلق، یاشار سرحد در گفتگویی با خبرگزاری فرات گفتە است: دوستی رهبری با حقی کارر، یک دوستی تاریخی و مقدس بود. بعد از آزادی رهبر آپو از زندان، رهبر آپو نخست با حقی کارر و کمال پیر آشنا می‌شود. هر دو هوال در رابطە با رهبری می‌گویند کە روز نخست آمد و در دومین روز صاحبخانە شد. در رفاقت در نزد پ.ک.ک، هوالیتی کمال پیر و حقی کارر مسئلە‌ای کاملا مشخص بود. موضع اعتماد بە رهبری بە شیوە‌ای بسیار مشهود بر آنها تاثیر گذاشتە بود. رهبری در رابطە با کمال پیر می‌گوید: با کمال پیر تنها نیم ساعت حرف زدم اما در نهایت نیم ساعت مقاومت کرد. و در رابطە با حقی کارر می‌گوید: روح پنهان من است.

حزب کارگران کوردستان، در بارە حقی کارر اینگونە می‌گوید: هوال حقی کارر زمانی کە واقعیت تاریخ کوردستان را دریافت، لحاف خود را بر دوش گرفته و سال آخر دانشگاە، از ادامە تحصیل منصرف شد. با تردید عازم میهن ما شد کە هیچگاە آن را نشناختە بود. کسانی کە از نزدیک او را می‌شناختند، از یاد نمی‌بردند کە کهنە‌ترین لباس‌ها را بر تن می‌کرد. بی‌خوراک باقی می‌ماند. برای اطرافیان خود، برای عبور از مشکلات و سختیها سرچشمە الهام بود. زمانی کە با او نشست و برخاست داشتیم، متوجە گذشت زمان نمی‌شدیم، همە می‌خواستند کە با او باشند و با او در مبارزە سهیم باشند.

حقی کارر کیست؟ حقی کارر سال ۱۹۵۰ در اردو-اولبای از توابع دریای سیاە، از خانوادە‌ای ترک بە دنیا آمد. در همین منطقە تحصیلات ابتدایی تا پایان متوسطە را ادامە می‌دهد و سپس در دانشگاە آنکارا پذیرفتە می‌شود. در آنجا با جنبش انقلابی آشنا شدە و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. رهبر آپو با کمال پیر آشنا می‌شود.

حقی کارر در سال ۱۹۷۳ در آنکارا مسئولیت هماهنگی عالی انقلابی را بر دوش می‌گیرد. در بسیاری از کنش‌های سیاسی انقلابیون کوردستان شرکت می‌کند. از نخستین افرادی بود کە در نشست تاریخی دیکمن در سال ۱۹۷۶ تصمیم گرفت بە میهن بازگردد. در میان صفوف مبارزاتی خلق کورد، بخش کارگران در شهر باتمان و دیلوک فعالیت می‌کند. در ۱۸ مە ۱۹۷۷ حقی کارر توسط علاالدین کاپان بە شهادت می‌رسد، کاپان از جملە افرادی بود کە کار جاسوسی و خبرچینی علیە نیروهای چپ‌گرا را بر عهدە داشت.

شهادت حقی کارر در تاریخ کورد، کوردستانیان و دمکرات‌ها و کسانی کە بە همزیستی انسان‌ها باور دارند، باعث ایجاد تغییرات بنیادین شد. بعد از شهادت وی، رهبر اوجالان کە دیدگاهی درست بە شهادت وی داشت، تاسیس حزب کارگران کوردستان را اعلام کردە و گفت: ما با تاسیس حزب و جنبشی کە خلق کارگر را بە سوی ازادی ببرد، پیروزی علیە دشمن را رقم بزند و کوردستان را آزاد کند، انتقام شهادت هوالمان را می‌گیریم. بعد از گذشت یکسال از تاسیس حزب در روستای فیس، در نزدیکی امد در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸، جنبش انقلابی در کوردستان اغاز شد، و ماە مە برای حزب کارگران کوردستان بە ماە شهادت تبدیل شد کە بسیاری از انقلابیون مانند حقی کارر، محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین در آن بە شهادت رسیدند.

رمزی کارتال ریاست کنگرە گل هم طی گفتگویی با خبرگزاری فرات شهادت حقی کارر را واجد نقش مهمی در تاسیس حزب کارگران کوردستان دانستە و در این بارە می‌گوید: در آن زمان سازمان و تشکیلاتی وجود نداشت. گروهی بودند کە در رابطە با آرمان کورد و سوسیالیسم، راههای مبارزە برای رهایی مشغول مطالعە و گفتگو بودند. اعضای گروە همدیگر را آموزش می‌دادند. با شهادت حقی کارر، رهبر عبداللە اوجالان تصمیم گرفت حزب را تاسیس کند. در همین رابطە کارتال می‌گیوید: دشمن بە خوبی می‌دانست کە رهبر آپو گروهی را دارد و این گروە در حال فعالیت است. برای متوقف کردن فعالیتهای گروە حقی کارر هدف قرار گرفت. رهبر آپو هم دریافت کە هدف قرار دادن وی بە منزلە هدف قرار دادن تمام گروە است و بعد از آن بود کە گفت: بهترین واکنش در مقابل این اقدام تاسیس سازمان و برداشتن گامی است برای مبارزە و رهایی.

با شهادت حقی کارر، بار دیگر خط خیانت پارت دمکرات کوردستان در کوردستان فعال شد. پارت دمکرات کوردستان از زمان تاسیس خود تا امروز بە ابزاری در دست دشمنان کورد تبدیل شدە است و آرمان کورد را بە رژیم شاە ایران و صدام حسین و ترکیە فروختە است و دست در دست تمام دشمنان کوردستان و دمکراسی گذاشتە است. بارزترین مثال در این زمینە، همکاری هم اکنون با دولت ترک در حملات صورت گرفتە بە مناطق حفاظتی میدیا در باشور کوردستان است.

ارتباط پارت دمکرات کوردستان با سازمان اطلاعات دولت‌های اشغالگر کوردستان

کارتال در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد کە پارت دمکرات کوردستان از دیرباز با سازمان اطلاعات ترک ارتباطات قدرتمندی داشتە است و در این بارە گفت: کسی کە حقی کارر را بە شهادت رساند، از اعضای پارت دمکرات کوردستان و گروهی با نام سترکا سور بود و بە فرمان میت حقی کارر را بە شهادت رساند. وی در ادامە ضمن تاکید بر ارتباطات قدرتمند بین پارت دمکرات کوردستان و سازمان اطلاعات میت، سازمان اطلاعات ایران و سوریە اظهار داست کە هدف از این ارتباطات از میان برداشتن و نابودی مبارزە خلق کورد در بخش‌های مختلف کوردستان بودە است. پیش از شهید کردن حقی کارر توسط پارت دمکرات کوردستان، در سال ۱۹۶۸، پارت دمکرات کوردستان سلیمان معینی و رفقای او را هم در روژهلات کوردستان بە درخواست دولت ایران بە شهادت رساندە بود و جنازەهای آنان را بە دولت ایران تحویل دادە بود. رمزی کارتال در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد کە پارت دمکرات کوردستان در واقع مانند یک حزب خانوادگی عمل می‌کند، و زمام تمام کارها در دست خانوادە بودە و از اقتصاد گرفتە تا پول و نیروی نظامی بر اساس منافع خانوادە بە کار گرفتە می‌شود. خانوادە بارزانی برای منافع خود، همە چیز و همە کس را قربانی می‌کند، این خانوادە با تمام دولتهای اشغالگر کوردستان در هەر چهار بخش کوردستان پیمان امضا می‌کند.

لازم است خط خیانت از میان برداشتە شود

رمزی کارتال در بخش دیگری از سخنان خود گفت خانوادە بارزانی بە بلایی بزرگ برای خلق کورد تبدیل شدە و از روشنفکران، خلق، نویسندگان و سیاستمداران و میهن‌دوستان درخواست نمود کە علیە این خانوادە بپاخیزند و برای فاش کردن خیانتهای این خانوادە، مبارزە سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک خود را گسترش بدهند. وی همچنین در ادامە ضمن اشارە بە همکاری و کمک‌های پارت دمکرات کوردستان بە دولت ترک گفت: هم اکنون برای خلق کورد مشخص شدە است کە پارت دمکرات کوردستان با دولت ترک کاملا همکاری می‌کند. باید این خیانتها کە در مقابل دستاوردهای خلق کورد هستند هر جە بیشتر آشکار شوند.

در خاتمە رمزی کارتال در رابطە با نابودی و پاک کردن خیانت گفت: اگر خیانت از میان برداشتە نشود، مسئلە کورد حل نخواهد شد و آزادی خلق کورد تحقق پیدا نمی‌کند. بە همین دلیل لازم است کە مبارزە علیە خیانت گسترش پیدا کند. موضعگیری در مقابل خیانت، موضعگیری در مقابل دشمن است.