انتشار گزارش شورای بهداشت و سلامت کنگره جامعه دمکراتیک

شورای بهداشت و سلامت کنگره جامعه دمکراتیک گزارش خود را در رابطه با ویروس کرونا منتشر کرد. شورای کنگره جامعه دمکراتیک در گزارش خود با اشاره به نقض حقوق بشر در زندان‌ها، خواستار توزیع واکسن بدون تبعیض بین همگان شد.

شورای بهداشت و سلامت کنگره جامعه دمکراتیک گزارش خود را در ماه دسامبر در رابطه با وضعیت کوید-۱۹ منتشر ساخت. شورا در گزارش خود اعلام نمود که ویروس منتشر شده از دسامبر سال گذشته در کوردستان و ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. شیوع این ویروس تا کنون در سطح جهان باعث مرگ ۲ میلیون نفر شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در کوردستان و ترکیه براساس آمار رسمی تا کنون شمار جانباختگان به دلیل شیوع این ویروس به ۲۱ هزار نفر رسیده است. ترکیه در سطح همه‌گیری ویروس جزو کشورهای رده اول جهان به شمار می‌رود. این شورا در بخش دیگری از گزارش خود اعلام نموده است که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در فرایند شیوع ویروس کروتا، بر اقتدار، خودکامگی و خشونت خود افزوده و استفاده از شیوع ویروس را به فرصتی برای خود تبدیل کرده است.

شورای بهداشت و سلامت کنگره جامعه دمکراتیک اعلام نمود که در این فاصله زنان هر روز به قتل می‌رسند، مجوز استخراج معادن بیشتری صادر می‌شود، فقر و گرسنگی افزایش یافته است، در رابطه با پیمان استانبول تلاش می‌شود ان را ملغی نموده و در این باره می‌افزاید: در دشمنی با اعضا و مدیران کنگره جامعه دمکراتیک، کارگران کورد، سازمان‌های اجتماعی دمکراتیک نیز دشمنی افزایش یافته است. این موارد نشان می‌دهد که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ چگونه از انتشار ویروس به نفع خود بهره‌برداری کرده است. مسئله واکسن و اینکه از کدام کشور خریداری یا در کدام کشور تولید شده است نیز مهم نیست، آنچه که مهم است، مسئله اتمام مراحل آزمایشگاهی و تایید آن از سوی متخصصان است. در سطح جهانی توزیع واکسن مقابله با کرونا و اولویت‌بندی آن برای ثروتمندان به مسئله‌ای در ترکیه تبدیل شده است. اقلام کم یک کالا و توزیع نابرابر آن، باعث نابرابری شده و بیعدالتی را گسترش می‌دهد. فقر روز بروز گسترش یافته و به همین دلیل نگرانیهای افراد که نتوانند از این واکسن بهره‌مند شوند افزایش می‌یابد. لازم است که بدون هیچ بهانه و بدون هیچ شرطی، همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

انزوای تحمیل شده بر اوجالان نشاندهنده تحمیل انزوا بر سطح خاورمیانه است

شورای بهداشت و سلامت کنگره جامعه دمکراتیک ضمن اشاره به فشارهای اعمال شده بر کنگره جامعه دمکراتیک اظهار داشت: سازمان کنگره جامعه دمکراتیک که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده است و ۸۰۱ سازمان و جامعه مدنی را تحت پوشش دارد، ۱۳ سال است که مبارزه و اقدامات خود را ادامه می‌دهد. لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک دستگیر و زندانی شده است. از طرف دیگر انتصاب گماشتگان بر شهرداری‌های کوردستان را به قانون تبدیل کرده‌اند. با شیوع و گسترش ویروس، بر دشمنی خود افزوده و این دشمنی را به قتلعام تبدیل کردند. با تحمیل و تشدید انزوا برآقای اوجالان، خلق کوردستان و خاورمیانه را به انزوا کشانده اند. زندانیان در زندانها، در شرایط دشواری به سر می‌برند. در ۱۲۰ زندان  ترکیه، ۲ هزار و ۵۰۰ زندانی از ۲۷ نوامبر ۳۹ روز است که علیه انزوای تحمیل شده دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در کمپ پناهندگان مخمور ۱۸ روز است که اعتصاب غذا آغاز شده است. در زندانها هیچگونه تدبیری اتخاذ نشده است و زندانها تمیز نمی‌شوند. وسایل بهداشتی و مراقبت با قیمتهای گزاف فروخته می‌شوند. هر زندانی که به بیمارستان انتقال می‌یابد، به مدت ۲ هفته در یک سلول انفرادی نگاه داشته می‌شود.

شورای کنگره جامعه دمکراتیک از تمامی سازمان‌های دمکراتیک درخواست کرده و اظهار می‌دارد: از تمامی بخشهای جامعه درخواست می‌کنیم که از کنگره جامعه دمکراتیک و زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند حمایت کرده و در این رابطه با مسئولیت عمل کنند. حمایت از کنگره جامعه دمکراتیک وظیفه تمامی خلق‌ها به شمار می‌رود. لازم است که در مقابله با انزوای تحمیل شده کنونی حمایتهای ذهنی و فیزیکی شایسته‌ای را از اعتصاب کنندگان به عمل اورده و مبارزه را بیش از پیش تقویت کنیم.