انتشار عکس «عبدالستار اُزَر» با دست‌بند؛ وزارت کشور ترکیه مدعی شده بود "در عملیات کشته شد"

سلیمان سویلو وزیر کشور ترک مدعی شده بود که عبدالستار اُزر گریلای ه.پ.گ "در عملیات کشته شد". با این حال عکسی از اُزر منتشر شد که نشان می‌دهد او از سوی سربازان ترک برهنه شده و به دست‌هایش از پشت دست‌بند زده می‌شود.

ارتش اشغالگر ترک از روز چهارشنبه (١۴ آوریل) عملیاتی اشغالگرانه را در دشت‌های بخش لیجه استان آمَد آغاز کرده است. وزارت کشور ترک مدعی شد که در این عملیات دو گریلای ه.پ.گ جانباخته‌اند، منابع محلی اما ادعاهای قابل توجه در مورد این عملیات نظامی ترک طرح کرده‌اند. به گفته این منابع یک عضو ه.پ.گ زنده به اسارت اشغالگران درآمده و سپس ناپدید شده است. اکنون عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد گفته‌های شاهدان محلی درست بوده‌اند.

سویلو باز هم دروغ گفت

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه روز چهارشنبه در توئیتر اعلام کرد بود که دو عضو ه.پ.گ در این عملیات جان خود را از دست داده‌اند که یکی از آنان در لیست نارنجی وزارت کشور ترک قرار دارد.

وزارت کشور ترک همین روز در بیانیه‌ای مدعی شد که در عملیات یگان‌های ویژه آن در اطراف روستای حسینکا بخش لیجه استان آمَد دو عضو ه.پ.گ جان باخته‌اند که یکی از آنان عبدالستار اُزر با کد سازمانی «دارا زاگرس» می‌باشد.

یک ویدیو و دو عکس

پس از این بیانیه‌ها روز گذشته (پنج‌شنبه) یک ویدیو و دو عکس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند که كذب بودن ادعاهای وزیر کشور ترک و وزارتخانه‌اش را اثبات می‌کند. در ویدیو جسد فردی دیده می‌شود که با پتو پوشانده شده و سربازان ترک به وی لگد می‌زنند و به آن دشنام می‌دهند.

دستانش از پشت بسته شده‌اند

عکس‌های منتشر شده هم در ارتباط با ویدیوی مذکور هستند. کسی که در عکس‌ها دیده می‌شود همان فردی است که جسدش در ویدیو به نمایش درمی‌آید. گفته می‌شود عکس دیگر هم متعلق به گریلای ه.پ.گ عبدالستار اُزر است. خبرگزاری مزوپوتامیا به نقل از منابع محلی خود اعلام کرده است:"در جریان عملیات از دو عضو ه.پ.گ یکی از آنان در جنگ جان باخت و یکی دیگر زنده به اسارت درآمد. کسی که به گفته منابع محلی زنده اسیر شده است همان عبدالستار اُزر «دارا زاگرس» است. این عکس نشان می‌دهد که عبدالستار اُزر رو به زمین از سوی سربازان ترک عریان شده و بر دستانش از پشت دست‌بندهای پلاستیکی زده شده است.

 آیا اعدام شد؟

انتشار این عکس پس از بیانیه وزارت کشور ترک، پرسش "آیا اُزر زنده به اسارت درآمد و سپس اعدام شد؟" را به اذهان متبادر می‌کند. خبرگزاری مزوپوتامیا با تأکید بر اینکه منابع محلی زنده بودن اُزر را مورد تأیید قرار داده‌اند می‌افزاید که منابعش از سرنوشت وی پس از اسارت اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.