اقدامات رژیم ترک کمتر از بمباران شیمیایی هلبجه نیست

فعالان مدنی گرمیان استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش ترک را نقض قوانین بین‌المللی و جنایت جنگی می‌دانند. به گفته آنان اقدامات ترکیه کمتر از بمباران شیمیایی هلبجه نیست و درخواست می‌کنند این جنایات به پرونده‌ای برای حسابخواهی از رژیم ترک تبدیل شود.

بر اساس اطلاعیه مرکز رسانه نیروهای مدافع خلق (ه.پ.گ) طی چهار ماه حمله و اشغالگری دولت ترکیه علیه کوهستان‌های زاپ، آواشین و متینا شکست خورده و هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورده و نتوانستند پیشروی کنند. ارتش ترک در پی شکست‌های پی در پی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه روی آورده و طی چهار ماه بیشتر از ۲۰۰ بار از سلاح‌ شیمیایی و گازهای سمی استفاده کرده‌ است.

همچنین جنگنده‌های دولت اشغالگر ترکیه در ١٣ شهریور/ ۴ سپتامبر منطقه برواری بالا از توابع استان دهوک را بمباران کردند. بر اساس اطلاعات به دست آمده در این بمباران از سلاح شیمیایی استفاده شده و ۳ هموطن اهل روستای هروری به دلیل این بمباران‌ها مسموم شده‌اند.

سرکوت ستار، فعال مدنی در این رابطه به خبرگزاری روژ گفت؛"طی اشغالگری و تجاوز‌های دولت ترکیه علیه کوهستان‌های کوردستان در ۴ ماه گذشته، بیشتر از ۲۰۰ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده و در منطقه برواری بالا مردم غیرنظامی را هدف قرار دادند. اما بیمارستان این جنایت را لاپوشانی کرده در حالی که سلاح شیمیایی از دیدگاه بین‌المللی ممنوع و نقض آشکار موازین حقوق بشر می‌باشد."

وی همچنین گفت؛"جای پرسش است که چرا تاکنون افکار عمومی و جامعه‌ی بین‌الملل در این رابطه سکوت کرده‌اند. از لحاظ داخلی نیز این مسئله کمتر از بمباران شیمیایی هلبجه نمی‌باشد. باید حکومت و مردم و طرف‌های مرتبط این مسئله را پیگیری کرده و آن را به پرونده‌ای برای متهم کردن دولت ترکیه تبدیل کنند، اما متاسفانه هیچ طرفی خود را مسئول نمی‌داند."

کارزان آزاد، فعال مدنی نیز در رابطه با استفاده از سلاح شیمیایی توسط ترکیه و پنهان نمودن این جنایت توسط حکومت اقلیم می‌گوید؛"متاسفانه دولت ترکیه چندین بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، اما آن را پنهان کرده‌اند. پنهان نمودن این جنایت به سیاست تسلیم بودن مرتبط است که سبب شده است هر چیزی را بپذیرند، فقط در قبال ماندنی توام با شکست و تسلیم شدن. متاسفانه کشورهای جهان نیز که خود را دارای اساس دمکراسی می‌دانند تا کنون ساکت شده‌اند."

کارزان همچنین بهانه‌های دولت ترکیه را بی‌اساس دانست و گفت؛"هر چند تحت هیچ بهانه‌ای حق استفاده از سلاح شیمیایی را ندارند، اما مطمئنم تلاش آنها در رابطه با گسترش حکومت خود آنهاست، چون سیاست فاشیستی دولت ترکیه خود را بر این اساس بنیاد نهاده است که این گروه ملیتهای غیر از خود آنها را نپذیرد و برای از بین بردن و پاکسازی آنها تلاش کند."

رژیم متجاوز ترک از ۲۳ آوریل با همدستی خانواده مسعود بارزانی و همدستانشان حملات اشغالگرانه‌ی خود علیه باشور کوردستان را آغاز کرده‌اند. همراه با تاسیس چندین مقر نظامی جدید به طور مداوم روستاها و منطقه را بمباران می‌کند. همین امر سبب اعتراض و نارضایتی مردم کوردستان نسبت به خیانت بارزانی‌ها شده است.