اقدامات تحریک‌آمیز پارت دمکرات در متینا ادامه دارند

تحرکات پ.د.ک در متینا از سال ٢٠٢٠ وارد مرحله تازه‌ای شدند. پ.د.ک در عرصه‌های متینا و هفتانین تحرکات نظامی خود را گسترش داد. از این تاریخ تا به امروز پ.د.ک تلاش می‌کند مناطق گریلایی را به کنترل خود درآورد.

اولین ورود نظامیان پ.د.ک به متینا در چهارچوب عملیات نیروهای مشترک و هنگ مرزی عراق صورت گرفت. پ.د.ک در واکنش به عدم موافقت تأسیس یک پایگاه نظامی در متینا این بار اعضای زیروانی را به عنوان هنگ مرزی عراق به منطقه اعزام کرد. پس از آن به مرور زمان نظامیان ویژه و عناصر مزدور خود را به شیوه‌ای گسترده وارد عرصه کرد. در طی یک سال بدون احتساب سنگرها و مواضع کوچک، پ.د.ک ده‌ها مقر و پایگاه و ایست بازرسی را در متینا ایجاد کرد. اینچنین ماهیت تحرکات پ.د.ک به وضوح آشکار شد. در کل تاریخ باشور کوردستان، طی یک سال در هیچ منطقه‌ای در این سطح پایگاه نظامی ایجاد نشده‌اند. فاصله هر پایگاه با پایگاه دیگر در برخی مناطق به ١ یا ٢ کیلومتر می‌رسد. همزمان تحرکات گسترده پ.د.ک و حملات رژیم اشغالگر ترک به متینا بیانگر نقشه گسترده حمله به باشور کوردستان و سطح سرسپردگی پ.د.ک به رژیم ترک است.

پس از شکست ارتش ترک در گاره نقش پ.د.ک به حمله تغییر یافت

شکست سنگین رژیم ترک در عرصه گاره وظیفه‌های تازه‌ای را بر دوش مسئولان پ.د.ک گذاشت. تا این زمان رژیم ترکیه پارت دمکرات را به کسب و جمع‌آوری استخباراتی در مورد کمپ‌های گریلا موظف کرده بود. ترکیه پس از شکست در گاره متوجه شد که تنها با تکنولوژی هوایی و جنگ هوایی نمی‌تواند در مقابل گریلاهای مدرن و خبره بجنگند، از این رو پ.د.ک را وارد میدان جنگ کرد و همکاری آشکار پ.د.ک با رژیم ترک در حمله به نیروهای گریلا آشکار شد. از این روز به بعد در قندیل، متینا، شیلادزه، خلیفان و در تمامی مناطق حفاظتی میدیا نقش محاصره و کمین‌گذاری بر نیروها و کمپ‌های گریلا را بر عهده گرفت. آنچه اخیرا در خلیفان روی داد به وضوح بیانگر این وضعیت می‌باشد.

از ۵ ژوئن بدین سو، پ.د.ک چه کرد؟

روز ١۵ خرداد/ ۵ ژوئن نیروهای پ.د.ک به شیوه‌ای آشكار در تحرکات خود در مناطق چارچل و هکاری عرصه متینا علیه نیروهای گریلا اعلام جنگ کردند. با تدارکاتی که هیچ زمانی از سوی پ.د.ک دیده نشده است، نیروهای خود را وارد منطقه چارچل و هکاری متینا کرد.این اولین روز آغاز اقدامات تحریک‌آمیز پ.د.ک بود که از سوی رژیم ترکیه تعیین شده بود.

هدف رژیم ترک از اخلالگری پ.د.ک چه بود؟

حملات ارتش ترک در ماه‌ می به مناطق تابورا عربان و زندوره با شکست مواجه شد و هیچ نتیجه‌ای کسب نکرد. شکست حملات ترکیه به حدی بود که انتظار می‌رفت رژیم ترک همچون گاره رسما آنرا اعلام کند. ارتش ترک تمامی امید و نیروی خود را از دست داده بود. اما زمانیکه پ.د.ک دست به تحرکات اخلالگرانه علیه مناطق گریلایی زد مباحث بسیاری تغییر یافتند. از جمله در منطقه زندوره نیروهای گریلا مجبور به تغییر تاکتیک‌های جنگ شده، وارد مرحله‌ای تازه گردیدند. شهات ۶ گریلا در زندوره نتیجه اقدامات اخلالگرانه پارت دمکرات در متینا بود. از سوی دیگر نیروهای گریلا برای جلوگیری از جنگ با نظامیان پ.د.ک در مناطق چارچل و هکاری و خنثی کردن اقدامات تحریک‌آمیز پ.د.ک بارها به شیوه‌ای مسئولیت‌پذیر عمل کردند. همچنین در تمامی عرصه متینا برای خنثی کردن اقدامات تحریک‌آمیز پ.د.ک تحرکات نیروهای گریلا مورد بازبینی قرار گرفت. این امر نیز تأثیر فراوانی بر جنگ گریلا در مقابل حملات اشغالگرانه ترک نمود.

آرایش نیروها در متینا

پ.د.ک در عرصه متینا از دو محور دست به تحرکات تحریک‌امیز زده است. در خط شمال عرصه متینا یعنی از بخش کانی‌ماسی تا بخش باتوفا، پ.د.ک از طریق هنگ ٢ و ٣ وابسته به گردان ۴ مشترک عمل کرده است. در خط جنوب عرصه متینا یعنی از آغاز متینا تا تپه‌های چارچل و هکاری پ.د.ک در لوای نظامیان موسوم به زیروانی عمل می‌کند. نیروهای کماندو و مزدوران روژ نیز در این منطقه مستقر شده‌اند. پ.د.ک برای فریب افکار عمومی و پنهان‌کاری از نام «پیشمرگ» برای نظامیان خود استفاده می‌کند، اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که هیچگونه پیشمرگه‌ای در ایجاد سنگرها، جاده‌سازی و استقرار علیه نیروهای گریلا جای نگرفته است و تمامی افراد شرکت کننده در اقدامات تحریک آمیز عضو نیروهای ویژه خانواده بارزانی هستند.

نیروهای زیروانی که هستند؟

نیروهای زیروانی موظف به محافظت ازا منافع خانواده برازانی هستند. وظیفه دوم زیروانی تأمین امنیت نقل و انتقالات ارتش ترک در مناطق اشغال شده است. رژیم ترکیه به شیوه‌ای گسترده در میان نظامیان زیروانی خود را سازماندهی کرده است. به بیان دیگر می‌توان گفت که این نیرو از سوی دولت ترک جهت‌دهی می‌شود. به همین دلیل بود که زیروانی گزینه مناسب برای جنگ با نیروهای گریلا تشخیص داده شد. زیروانی آموزش‌های ویژه‌ای را برای جنگ علیه گریلا سپری کرده‌اند.

حملات تازه پ.د.ک

روز ١١ شهریور/ ٢ سپتامبر نیروهای پ.د.ک در نیمه شب یکبار دیگر به منطقه متینا وارد شده و پایگاه‌های تازه‌ای را ایجاد کردند. همچنین بنابر اطلاعات دریافت شده پ.د.ک در نظر دارد طی روزهای آتی چندین مقر نظامی دیگر در منطقه ایجاد کند. تحرکات اخیر پارت دمکرات با هدف قطع تمامی مسیرهای ارتباط زمینی نیروهای گریلاست و ممانعت از انتقال نیازهای لجستیک به گریلاهای کوردستان است. مورد دیگر اینکه پ.د.ک در تلاش است تا با دوربین‌های مداربسته و تکنولوژی دید در شب کنترل تمامی منطقه را در دست گیرد و هرگونه تحرک نیروهای گریلا را جمع‌اوری کند. خلاصه اینکه آنچه دولت ترک نتواند کسب کند پارت دمکرات به انجام آن برخواسته است. این موضوع بیانگر سرسپردگی و خط خودفروشی است که برای منافع اقتصادی یک خانواده به چه اقدامات شرم‌آوری دست می‌زند.