آرامستانی که از آن به عنوان گور دسته جمعی در عفرین یاد شده است، آرامستان شهدای ی.پ.ژ و ی.پ.گ است

دو روز است که رسانه‌ها خبری را با عنوان کشف گور دسته جمعی در عفرین منتشر کرده‌اند. پیگیری‌ها مشخص نموده‌اند که این آرامستان، آرامستان شهید اوستا بوده و مزار شهدای ی.پ.ژ و ی.پ.گ و برخی از افراد غیر نظامی در عفرین بوده است و اجساد این شهدا نبش قبر شده‌اند

ترکیه در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ با حمله‌ای تحت عنوان عملیات شاخه زیتون به عفرین حمله کرده و در ماه مارس توسط گروه‌های وابسته و تبهکار خود این شهر را به اشغال درآورد. ترکیه آرامستان اوستا را تخریب کرده و جنازه‌های شهدای یگان‌های مدافع زنان و یگانهای مدافع خلق و دیگر افراد غیر نظامی را نبش کرده است. این افراد در حملات هوایی ترکیه جان خود را از دست داده بودند. چند روز قبل خبرگزاری آناتولی وابسته به دولت ترکیه، خبر از یافتن گور دسته جمعی در عفرین را منتشر کرده بود. اما اکنون مشخص شده است که این آرامستان محل دفن شهدای یگانهای مدافع زنان و مدافع خلق بوده است. خبرگزاری دولتی ترک در اخبار خود در این خصوص اعلام کرده بود که این افراد در آن زمان توسط یگانهای مدافع خلق کشته شده‌اند و برخی از خبرگزاریهای فارسی زبان نیز این اخبار را بدون هیچ دلیل مستندی بازتاب داده بودند.

سخنگوی سازمان حقوق بشر، ابراهیم شیخو نیز در گفتگویی در این خصوص اعلام کرده است که ما به عنوان سازمان حقوق بشر اعلام می‌کنیم که بعد از حملات ترکیه و تبهکاران سوری وابسته به دولت ترک در سال ۲۰۱۸، مردم نمی‌توانستند پیکر جانباختگان خود را در جای دیگر دفن کنند، جنازه‌ها را در این مکان دفن کرده‌اند. این آرامستان، آرامستانی عمومی بوده و همه جنازه‌ها را در این مکان دفن کرده‌اند.

مجلس خانواده‌های شهدای منطقه فرات نیز روز گذشته در باره این آرامستان بیانیه‌ای را صادر و خاطرنشان ساخت که جنازه‌ها متعلق به جانباختگانی هستند که در جریان حمله ترکیه به عفرین جان خود را از دست داده‌اند. ترکیه با دست زدن به نبش قبر این جانباختگان دست به اقدامی ضد بشری می‌زند. این مجلس با بیانیه خود، اظهارات آژانش خبری آناتولی را نیز تکذیب کرده است.