اردال: آمریکا برای منافع خود تنش در میان کوردها را گسترش می‌دهد (بخش دوم و پایانی)

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق، از نیروهای پیشمرگه درخواست نمود که در جنگی ناخواسته که در راستای منافع آ.ک.پ/م.ه.پ خواهد بود شرکت نکنند و وارد بازی‌های این دو حزب نشده و فریب نخورند.

باهوز اردال عضو قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با شرکت در برنامه دنگ ولات، اعلام نمود که علیرغم تمامی هشدارها، نیروهای پیشمرگه با سلاح‌های سنگین خود وارد مناطق گریلایی شده و این مسئله باعث تنش شده است. اردال در این گفتگو اعلام کرد که آنها هیچگاه خواهان رویارویی و برخورد با نیروهای کورد نبوده‌اند و از فرماندهان نیروهای پیشمرگ نیز درخواست نمود که وارد بازیهایی که می‌خواهند آنها را در مقابل نیروهای گریلا قرار دهند، وارد جنگ نشوند، اردال همچنین با اشاره به نبرد مشترک آنها با نیروهای گریلا در مقابله با داعش نیز اظهار داشت که تلاش نهایی بدخواهان کورد رویارویی نیروهای گریلا و پیشمرگ است.

باهوز اردال عضو قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با شرکت در برنامه دنگ ولات در رابطه با عملیات نیروهای گریلا در شمال کوردستان، هفتانین و تمامی منطقه بهدینان، همچنین استقرار نیروهای پیشمرگه 'گولان' و 'پیشمرگه‌های روژ' در منطقه گاره که باعث تنش شده است گفتگو کرد. بخش دوم و پایانی گفتگو به شرح زیر است:

فاقد حتی یک پروژه برای خدمت رسانی به ساکنان منطقه

اردال در رابطه با بهانه‌های دیگر پارت دمکرات کوردستان اظهار داشت: پ.د.ک بهانه‌های دیگری را نیز داشته و می‌گویند: ما می‌خواهیم اقداماتی را برای خدمات‌رسانی به منظقه انجام دهیم، اما پ.ک.ک مانع از آن می‌شود. اردال در این رابطه گفت: هیچ کس به چنین گفته‌هایی باور نمی‌کند. حتی یک پروژه خدمات رسانی را ذکر کنند که آنها وارد منطقه کرده و گریلاهای ما مانع از آن شده‌اند. لازم است آن را نشان بدهند. چنین چیزی وجود ندارد. در این رابطه فقط یک پروژه داشتند، خواستند برای جستجوی نفت وارد منطقه شوند، ما نیز با آنها همکاری کردیم، شرکتی را نیز در این منطقه برپا کردند و به جستجوی نفت پرداختند، تمامی مناطق اکتشافی در حوزه مناطق گریلایی قرار داشت، نیروهای گریلا به صورتی کاملا طبیعی با آنها همکاری می‌کرد. نیروهای گریلا چگونه مانع شده‌اند؟ اگر درست می‌گویند حداقل یک مورد را نشان بدهند که نیروهای گریلا مانع شده باشند، برعکس، فقط یک پروژه با خود به همراه داشته‌اند و نیروهای گریلا نیز در این رابطه با آنها همکاری کرده‌اند. به همین دلیل بهانه‌هایی که اعلام می‌کنند، عاری از حقیقت است، و خلقمان در منطقه به خوبی از آن اطلاع دارد. اما اکنون از گریلاهایی که چند ده سال است در منطقه حضور دارند، با عنوان اشغالگر یاد می‌کنند و خواستار اخراج آنها از این مناطق هستند. در سال ۲۰۰۸ چنین سخنی نمی‌گفتند. می‌گفتند که گریلا قهرمان است، در مقابل دشمن ایستادگی می‌کند، منطقه ما را حفظ می‌کند، ۲۰۱۳-۲۰۱۴ نیز در شنگال و مخمور، هولیر و کرکوک زمانی که نیروهای گریلا از این منطاق محافظت می‌کردند، می‌گفتند که گریلا قهرمان است، اما اکنون می‌گویند که اشغالگر است. من صراحتا اعلام می‌کنم: پیشمرگه‌های پ.د.ک خود نمی‌خواهند که نیروهای گریلا از این مناطق خارج شوند. زیرا آنها می‌دانند که نیروهای گریلا حامی آنها هستند. آنها به خوبی می‌دانند که در نبرد علیه داعش و در بسیاری از موارد دیگر، نیروهای گریلا حمایتهای بسیار گسترده‌ای را از آنها به عمل آورده است.

برای گفتگو آماده هستیم

باهوز اردال برای گشایش مسیر گفتگو از تمامی آحاد خلق، روشنفکران، سیاستمداران کورد درخواست کرده و افزود: لازم است خلقمان، روشنفکران و همه در این رابطه بحث و گفتگو کرده ودر این رابطه تصمیم بگیرند، باید به خوبی بدانند که ما علیه جنگ هستیم و منافع خلقمان را مورد نظر قرار داده و به جنگ‌طلبان می‌گوییم: برای گفتگو آماده هستیم. باید در این رابطه از پ.د.ک بپرسند: ایا پارت دمکرات کوردستان برای گفتگو آماده است؟ ما می‌بینیم که در لیبی، در قره باغ، جنگ بین ارمنیان و آذربایجان و ...روی داده و در نهایت طرفین مجبور به توافق می‌شوند. علیرغم آنکه دشمن همدیگر هستند، مجبور هستند بر میز گفتگو و مذاکره بنشینند. چرا مای کورد نباید بر میز مذاکره بنشینیم، با هم دیالوگ داشته باشیم و مسائل و مشکلات را حل کنیم؟ ما آشکارا می‌گوییم: پیشمرگه‌های جنوب کوردستان را به عنوان دشمن نمی‌بینیم، آنها را به عنوان برادران خود می‌بینیم. ما تمامی احزاب و سازمانهای سیاسی جنوب کوردستان را برای خود مایه نیرو و دستاورد کوردی می‌بینیم. برای چنین مسئله‌ای نیز ما همواره آماده هستیم که با آنها گفتگو داشته باشیم. آیا آمادگی آن را دارید؟ اگر اماده هستید ما فردا برای گفتگو آماده هستیم، هر مشکلی را داشته باشیم می‌توانیم در خصوص آن گفتگو کرده و راه حلی برای آن پیدا کنیم. هیچ لزومی به قشون‌کشی به این مناطق وجود ندارد، صرف این مبالغ سنگین برای قشون‌کشی هیچ توجیهی ندارد. به جای صرف این مبالغ سنگین، لازم است آن را برای خلقمان هزینه کنید.

ما به هیچ وجه خواهان تبدیل این تنش‌ها به جنگ نیستیم

اردال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطرات وجود تنش در منطقه گاره و احتمال تبدیل آن به برخورد نظامی نیز اعلام کرد که آنها به هیچ وجه نمی‌خواهند در رابطه با چنین رویدادی حتی فکر نیز بکنند. اردال در این رابطه اظهار داشت که امیدوارند در این راستا برخورد جدیدی داشته و وضعیت آرامتر شود. در این خصوص نیز اردال اظهار داشت: ما می‌خواهیم که مشکلات موجود را از طریق دیالوگ حل کنیم. تلاش‌های ما عموما بر این سیاق بوده است. قرارگاه مرکزی ما بیانیه صادر کرده است، رهبری جنبش ما در مجموع به این شیوه موضعگیری نموده است، اما اگر طرف دیگر بر خواستهای خود همچنان اصرار داشته باشد و دست به حمله بزند، بدون هیچ گمانی، نیروهای گریلا در مقابل چنین حمله‌ای تسلیم نخواهند شد. نیروی گریلا نیروی تمامی کوردستان است، نیروهای گریلا فدایی هستند. ما اصرار می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که خواهان جنگ نیستیم. چنین خواستی از سوی ما دلیلی برای ضعف ما نیست، تمامی نیروهای گریلا فدایی هستند، در واقع نیروهای گریلا همیشه در صحنه جنگ بوده‌اند، در این رابطه نیروهای گریلای ما هیچگونه ضعفی یا مسئله‌ای ندارند. ما می‌خواهیم در مقابل اشغالگران کوردستان دست به نبرد بزنیم. اردوغان و حزب فاشیست وی به همان اندازه که دشمن خلقمان در شمال کوردستان هستند، به همان اندازه نیز دشمن خلقمان در جنوب کوردستان هستند. درهر صورت اگر حمله‌ای علیه گریلاها صورت گیرد، بدون هیچ تردیدی، نیروهای گریلا دست به مقاومت می‌زنند، نیروی گریلا تسلیم‌ پذیر نیست، تصوری خلاف این غیر ممکن است. اما ما خواهان جنگ نیستیم. اما اگر بر جنگ اصراری وجود داشته باشد، بدون گمان تسلیم نخواهیم شد.

برخی می‌گویند که حکومت اقلیم کوردستان یکصد و چند میلیارد دلار به دولت ترک بدهی دارد و در ازای بازپرداخت این بدهی است که دولت ترک بر آنها فشار وارد می‌کند تا به جنگ علیه گریلاهای کورد دست بزنند. دولت قطر اعلام کرده است که مبالغی را به رهبری منطقه اقلیم کوردستان خواهد داد، برای ما مهم نیست که عده‌ای از مردم چه می‌گویند؛ چنین مسائلی در جریان هستند یا خیر نمی‌دانم، اما اگر علیرغم این حجم از بیانیه‌ها و اظهارات ما، روشنفکران و خلق کورد و تلاش‌های آنان برای ممانعت از هر گونه برخوردی، تنش ایجاد شده به جنگ منتهی شود، از تاثیر بسیار منفی بر خلق و منطقه اقلیم کوردستان برخوردار خواهد بود. در صورت روی دادن جنگی، مگر می‌توان امید داشت که جنوب کوردستان روی آرامی و ثبات به خود ببیند؟ زیرا تجارت و بازرگانی، اقتصاد، ثبات و امنیت، هیچیک باقی نخواهد ماند و همه چیز به هم می‌ریزد. بیشترین ضرر و آسیب را خلق کورد می‌بیند، همه چیز دچار بی‌نظمی می‌شود، زندگی خلق مختل می‌شود. زندگی خلقمان در جنوب کوردستان زیر و رو می‌شود. بحران اقتصادی موجود عمیق‌تر می‌شود. ما نمی‌خواهیم در این رابطه حرف بزنیم، اما این جنگ تنها در چند کوه و منطقه کوهستانی روی نخواهد داد، به همین دلیل وضعیت بسیار وخیم می‌شود. هیچ کس نباید این گفته‌ها را به عنوان تهدیدی علیه ما ببیند، چنین مسئله‌ای در ماهیت جنگ وجود دارد، جنگ چنین عواقبی را به دنبال دارد. یعنی اگر یکی از طرفین دست به حمله بزند، بدون گمان طرف مقابل دست بالا نبرده و تسلیم نمی‌شود، به صورت طبیعی پاسخ می‌دهد. یعنی می‌خواهم بگویم که با چه بهانه‌ای، با چه حقی دست به حمله می‌زنند؟ مگر نیروهای گریلا با شما چگونه رفتار کرده‌اند، غیر از حمایت از نیروهای شما چکار کرده‌اند؟ این نیروهای گریلا هزاران شهید داده‌اند، برای خلقمان در جنوب کوردستان، خلقمان را در جنوب کوردستان محافظت و حراست کرده‌اند. هر زمان که جنوب کوردستان دچار تنگنایی شده است، از آنها حمایت کرده‌اند. به همین دلیل پیش از آنکه وضعیت دچار تنش و آشوب بیشتر شود، خصوصا لازم است که رهبری پ.د.ک برای آینده خود، کمی بیشتر به صورت استراتژیک فکر کند.

برای نمونه شاید بهتر باشد آقای مسعود بارزانی باقیمانده عمر خود را نه به عنوان رهبر یک حزب طی کند، بلکه برای اتحاد کورد فکر کرده و در این مسیر گام بردارد. بهتر است که باقیمانده عمر خود را صرف خلق کورد نماید، نه آن را صرف یک حزب نماید. در رهبری پ.د.ک افرادی وجود دارند که می‌خواهند جنگی روی دهد. ما اطلاع داریم که این افراد با ترکیه از ارتباط برخوردار هستند. این افراد را می‌شناسیم. آن‌ها خواهان جنگ هستند، می‌خواهند بی‌ثباتی و آشوب روی دهد. اما دیگر مسئولان این حزب لازم است به نوع دیگری فکر کنند که جنگ برای همه مایه آسیب است، بحران را عمیق‌تر می‌کند.

چرا باید پیشمرگه‌های روژ وارد خط تماس متینا-گاره شوند؟

اردال خاطرنشان کرد که اگر جنگی روی دهد، تاثیری بزرگ، آسیبی جدی به تمامی دستاوردهای خلق کورد و خصوصا روژآوا وارد می‌شود. در این رابطه اردال اظهار داشت که انقلاب روژآوا بر اساس نبرد با تبهکاران دستاوردهایی بزرگی را به دنبال داشته است، بر افکار عمومی جهان تاثیر بسیار بزرگی داشته و در این رابطه گفت: در این رابطه مسئولیت بسیار بزرگی به دوش روژآوا قرار دارد. اگر جنگی روی دهد، این جنگ به دو حزب و دو نیرو محدود نخواهد شد، تمامی موزانه قوا در سطح ملی را تغییر می‌دهد. اکنون به اسانی می‌توانم بگویم؛ نیروهایی که اکنون تحت عنوان پیشمرگ روژ به خط تماس متینا-گاره آمده‌اند، و خود را نیروی روژآوا می‌دانند، پدر و مادرشان در روژآوا هستند. در میان صفوف نیروهای حزب کارگران هزاران نفر از روژآوا حضور دارند، خانواده‌های انها در روژآوا هستند، اگر جنگی بین این نیروها روی دهد، آیا روژآوا همچنان آرام باقی می‌ماند؟ کاملا طبیعی است که دامنه جنگ به روژآوا نیز سرایت کند. روژآوا نمی‌تواند بدون موضعگیری باقی بماند. ناخواسته روژآوا نیز وارد جنگ می‌شود و متحمل آسیب فراوان می‌شود. در این مقطع مهم که احزاب سیاسی در روژآوای کوردستان در حال گفتگو هستند، ما نیز به عنوان جنبش کوردی اعلام کردیم که از این گفتگو حمایت می‌کنیم، اما اکنون افرادی که خود را به عنوان پیشمرگه روژ می‌خوانند، در خط تماس متینا-گاره مستقر شده‌اند، در حال درست کردن سنگر و خندق بوده و کمین‌گذاری کرده و سلاح‌های خود را به سوی گریلاهای کوردستان نشانه گرفته‌اند. آیا در اینده نیروهای سوریه دمکراتیک می‌توانند کسانی را که تفنگهایشان را به سوی گریلاهای کوردستان نشانه گرفته‌اند، در صفوف خود جای دهند؟ ایا رزمندگان یگانهای مدافع زنان و یگانهای مدافع خلق آنها را قبول می‌کنند؟ آیا خلق روژآوا آنها را قبول می‌کنند؟ کسانی که روی سلاحهایشان را به سوی یک نیروی کوردی نشانه می‌روند، به خیانت ملی دست می‌زنند. به همین دلیل وضعیت کنونی، تمامی بخش‌های کوردستان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به همین دلیل ما می‌گوییم  که تمامی آحاد خلقمان در هر چهار بخش کوردستان، تمامی احزاب و سیاستمداران باید باید در مقابل این وضعیت موضعگیری کنند. اگر حق با ما نیست، بر ما فشار وارد کنند، اگر طرف مقابل زورگویی می‌کند، لازم است که بر آنها فشار وارد کنند تا جنگی سرتاسری روی ندهد.

پ.ک.ک اشغالگری را مورد حسابرسی قرار می‌دهد

اردال در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که بعضی می‌گویند: پ.ک.ک در مقابل پ.د.ک رویه جنگ‌طلبی دارد، این دروغی بزرگ بیش نیست، چگونه می‌توان تصور کرد که پ.ک.ک جنگ‌طلب باشد؟ تمامی جهانیان در شگفتند که ما چگونه در طول سالیان دراز در مقابل ارتش اشغالگر ترک ایستادگی کرده‌ایم، پ.ک.ک در مقابل دشمن اشغالگر به نبرد دست زده است، به جنگ در مقابل اشغالگری مشغول است، پ.ک.ک می‌خواهد که در مقابل اشغالگران و قتل‌عام‌هایی که علیه خلق کورد در جریان است مقاومت کند، آنها را مورد حسابرسی قرار دهد، اشغالگران را مورد حسابرسی خود قرار دهد، چرا پ.ک.ک باید در مقابل نیروهای جنوب کوردستان وارد جنگ شود؟ چنین شایعاتی صحت ندارند، همیشه صراحتا گفته‌ایم، ما در مقابل هیچ نیرو و حزب جنوب کوردستان قرار نداریم، اشغالگران مسئله ما هستند، با حمله، قتلعام می‌خواهند کوردها را به تمامی از میان بردارند. ما نیز اعلام می‌کنیم که تا زمانیکه یک قطره خون در بدن داشته باشیم، اجازه نمی‌دهیم که چنین چیزی روی دهد. ما به صورت حزبی فکر نمی‌کنیم، پ.ک.ک مناقع تمامی کورد و کوردستان را در نظر دارد. به این منظور است که پ.ک.ک تاکید می‌کند که این اشتباه است، نباید هیچ کس وارد این بازی اشتباه شود.

باهوز اردال از شورای میهنی کورد سوریه نیز درخواست کرد که در رابطه با این موضوع، لازم است که موضعگیری کنند: شورای میهنی کورد سوریه می‌گوید که: نیروهای پیشمرگه روژ باید به روژآوا بازگردند. چگونه به روژآوا بازگردند؟ در خط تماس گاره-متینا سلاح‌هایشان را به روی گریلاهای کوردستان نشانه گرفته‌اند و می‌خواهند که به روژآوا بازگردند؟ به همین منظور لازم است که تمامی نیروهای سیاسی کورد در شمال کوردستان، روژهلات کوردستان و تمامی روشنفگران، رسانه‌ها، سیاستمداران و تمامی آحاد کوردستان، در این رابطه موضعگیری کنند. به این منظور لازم است که هیاتهای مشترک از این نهادها تشکیل شوند، از باکور، روژهلات، باشور و روژآوا ، تمامی این گروه‌ها با یکدیگر گفتگو کنند، اگر می‌خواهند از هر بخشی از کوردستان هیاتی مجزا یا مشترک تشکیل دهند و ببینند که چه کسی در این رابطه محق است یا نسبت به چنین ادعاهایی حق ندارد.

آمریکا برای منافع خود تنش در میان کوردها را گسترش می‌دهد

اردال با اشاره به بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا و موضع نیروهای بین‌المللی در رابطه با این موضع اظهار داشت که این بیانیه موضع آنها را در رابطه با مسئله نشان می‌دهد و موضعی نادرست است، در مسیر منافع و اتحاد کورد قرار ندارد. اردال در این رابطه افزود: امریکا به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه حضور دارد و ارتباطات خود را با کورد توسعه داده است. با کورد در جنوب کوردستان ارتباطات خاص خود را دارد، در روژآوا نیز با کورد رابطه دارد. از نظر ما رهبری جدید آمریکا برای منافع آمریکاییان نیز لازم است که سیاستی درست را در مقابل کورد از خود به نمایش بگذارد. اگر با برخی از کوردها دوست باشند و با برخی دیگر دشمن، به چنین سیاستی نمی‌توان اطمینان کرد. چنین سیاستی نمی‌تواند اعتماد آفرین باشد. اگر آمریکا سیاستهای خود را ادامه دهد، این تنشها گسترش می‌یابند و پیوندها امریکا با کوردهایی که آنها را به عنوان دوست خود ملاحظه می‌کنند مختل می‌شود. یعنی دچار ضرر و آسیب می‌شود، پروژه‌هایی که در منطقه هستند دچار آسیب می‌شوند. اگر امریکا نمی‌خواهد که ارتباطاتش در منطقه مختل شود، برعکس باید آمریکا اجازه ندهد که در میان کوردها تنش ایجاد شود، نباید اتحاد کوردها را برهم بزند. آمریکا باید از تمامی نیروهای کورد درخواست اتحاد نماید، آمریکا در میان کوردهاست، از طرف دیگر می‌توان گفت که ۷۰ درصد کوردها طرفدار و حامی پ.ک.ک هستند، لازم است آمریکا این واقعیت را ببیند. زیرا پ.ک.ک یک نیروی کوردستانی است، اگر آمریکا بخواهد منافع کوردها را، ارتباطات و اتحاد با کوردها ادامه داشته باشد، باید موضع خود را در رابطه با تنش‌ها نشان دهد. برای منافع خود نیز بوده باشد، باید اتحاد کورد را تقویت کند. باید موضعی بیطرفانه، موضعی متعادل در رابطه با تمامی کوردها اتخاذ کند. به همین دلیل است که امیدواریم برخی از بیانیه‌ها و اظهارات آمریکایی‌ها در زمان انتخابات بازتاب دهنده سیاست ختارجی آمریکا نباشد. اگر این اظهارات نشان دهنده سیاست آمریکا باشند، نتایج خوبی برای کورد و ثبات منطقه دربر نخواهد داشت.

درخواست از نیروهای پیشمرگ: وارد بازی نشوید

اردال آخرین درخواست خود را از پیشمرگهایی که می‌خواهند در مقابل نیروهای گریلا به جنگ واداشته شوند به عمل آورده و در این راستا گفت که: خطاب من به تمامی نیروهای پیشمرگ، خصوصا پیشمرگهای پارت دمکرات کوردستان است. بعضی از آنها را من شخصا می‌شناسم، هم در مرحله عملیات شنگال، هم در مرحله عملیات کرکوک و هم در مراحل دیگر حمله داعش، که در یک سنگر شانه به شانه هم در مقابل داعش به جنگ پرداخته‌ایم. می‌دانم که پیشمرگهای پارت دمکرات کوردستان و فرماندهان آنان خواهان جنک نیستند. زیرا انها خود مشاهده کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که گریلاهای کوردستان برای آنان خطری محسوب نمی‌شوند. آنها به خوبی می‌دانند که گریلا حامی انان است. زمانی که آنها در تنگنا قرار گرفتند، دوشادوش آنان، حامی و پشتیبان نیروهای پیشمرگ بودند. درخواست ما از نیروهای پیشمرک این است که اگر بر جنگ همچنان تاکید شد، وارد بازی آنها نشوند. در این جنگ، انها هیچ نفعی نمی‌برند. نه نیروهای پیشمرگ نفعی دارند و نه منافع خلق کوردستان در این راستا قرار داد، نه چنین جنگی می‌تواند برای کورد و کوردستان منفعت داشته باشد، تنها یک طرف از این جنگ بهره می‌برد، و آنهم دولت اشغالگر ترک و اردوغان و باخچلی هستند. این هر دو دشمن سر سخت کورد هستند، این دو شریک یکدیگر هستند، جنگ تنها در راستای منافع این دو است. جنگی که تنها در راستای منافع اردوغان-باغچلی باشد، چرا باید نیروی پیشمرگ در آن شرکت کند؟

لازم است که فرماندهان پیشمرگ و نیروهای پیشمرگ و تمامی واحدهای ان، این مسئله را خود مورد بحث و بررسی قرار دهند، از خود بپرسند، چرا تا کنون ما و گریلا در یک سنگر در مقابل داعش دوشادوش یکدیگر جنگیدیم و اکنون باید در مقابل یکدگر قرار بگیریم؟ در این رابطه می‌توانند موضعگیری بکنند، اگر در این رابطه موضعگیری داشته باشند، می‌توانند مانع از این بی‌ثباتی‌ها شوند. اما برعکس، عده‌ای می‌خواهند که جنگی روی دهد، زیرا روی دادن هر گونه جنگی در راستای منافع آنان قرار دارد. ارتباطات تجاری شخصی با دولت ترک دارند، از این طریق می‌خواهند که تمامی حقوق خلق کورد را در این راستا هزینه کنند. نیروهای پیشمرگه، خانواده‌های آنان در این جنگ هیچ منفعتی ندارند. بسیاری از نیروهای پیشمرگه هر روز در مناطق گریلا رفت و آمد دارند، با نیروهای گریلا دوستی دارند، دوستی و مودتی بین آنها ایجاد شده است و خون نیروهای گریلا و پیشمرگه در مقابل داعش، به هم آمیخته است. چرا باید لوله تفنگهایشان به سوی نیروی گریلا نشانه رود؟ گریلا دشمن پیشمرگ نیست، گریلا برادر شماست، دوست روزهای دشوار شماست. حداقل در عمل این را دیده‌اید. دشت مخمور را به یاد دارید، زمانی که تعدادی از نیروهای پیشمرگ در مقابل داعش به شهادت رسیدند، فرماندهی شما، از رهبری ما درخواست کمک کرد و بر اساس دستور رهبری ما، تمامی نیروهای گریلا بسیج شدند و به کمک شما آمدند. برخی از آنها نیز به شهادت رسیدند، برخی دیگر نیز مجروح شدند. چگونه می‌توانید روی تفنگهایتان را به سوی گریلایی نشان بروید که در روزهای دشوار جان خود را برای شما و خلقشان در طبق اخلاص گذاشتند؟ چرا؟ برای رضایت اردوغان و باخچلی فاشیست که خواهان نابودی کامل خلق کورد هستند؟ به همین علت بار دیگر می‌گوییم که موضع فرماندهان و واحدهای پیشمرگه باید در راستای منفعت خلق کورد باشد.

اردال در بخش دیگری از سخنان خود از مقاومت نیروهای گریلای کوردستان که در شمال کوردستان نیز به نبرد مشغول هستند تقدیر به عمل آورده و در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: به این مناسبت، به مقاومت و ایستادگی نیروهای گریلا در شمال کوردستان درود می‌فرستم، قبلا هر بار که یکی از فرماندهان، یکی از روسای ستاد ترک به منصب می‌رسیدند، می‌گفتند گروه کوچکی بیش نیستند، انها را در عرض چند روز از بین می‌بریم، ۳۶ سال است که نیروی گریلا در تمامی میادین نبرد به جنگ مشغول است. در طول فصل پاییز نیز مشاهده می‌شود که هم در شمال کوردستان و هم در خط خاکورک، هفتانین مقاومتی بی‌نظیر در جریان است. در جریان این مقاومت درس خوبی را به دشمن داده‌اند. درست که آنها از تکنولوژی بالای جنگی برخوردار هستند، اما ما نیز در مقابل از اراده و عزمی نستوه برخورداریم. ما انسانهای مغرور و با کرامتی هستیم که ۳۶ سال است روز بروز اراده و عزم راسخ ما نستوه‌تر شده است، در مقابل، نیروی گریلا نیز با تاکتیکها و راهکارهای جدید جنگی می‌تواند تاکتیکها و تکنولوژی جنگی دشمن را خنثی کند.

در جریان نبردهای اخیر، ما رفقای ارجمندی را از دست دادیم، هر دو رفیق قهرمانمان، یاد و خاطره رفیق عگید جفیان و عگید گارزان و تمامی شهدای منطقه خاکورک و هفتانین را گرامی می‌داریم. رفیق عکید جفیان یکی از رفقای ما بود که در مقاومت دفاع از شنگال عازم آنجا شده و با قهرمانی خلق ایزدی ما را حراست کرد. وی از جمله رفقای بسیار گرانفدر، انقلابی بزرگ و برخوردار از شخصیتی چند بعدی بود. رفیق عگید چگونه زیستن را آموخته بود. شهادت وی نیز مملو از روح فداکاری و قهرمانی بود. نیرویی که از این قهرمانان بر می‌خیزد، هیچگاه شکست نخواهد خورد. این نیرو  به پیروزی می‌رسد، اثبات این نکته نیز فرماندهان ما هستند. امید و خواست این فرماندهان گرانقدر پیروزی این قیام بوده و این برای ما دستوری اکید به شمار می‌رود.