آرمان کوردها؛ وحدت ملی

کوردها بیش از هر چیز دیگری به اتحاد ملی نیازمندند. در سال‌های اخیر گام‌هایی در این راستا برداشته شده‌اند. به رغم آنکه تلاش‌های بزرگی در این چارچوب صورت گرفته‌اند اما کوردها همچنیان چشم انتظار دستیابی به آرمان صد ساله خود یعنی وحدت ملی هستند.

تلاش‌ها برای اتحاد ملی به عنوان آرمان و هدف مشترک کوردها ادامه دارد. در این چارچوب در شمال کوردستان ائتلاف انتخاباتی شکل گرفت. روز ٢۴ اکتبر ٢٠٢٠ در شهر آمَد این ائتلاف به ائتلاف استراتژیک دائمی مبدل شد.

احزاب کورد سالهای متمادی در مورد اتحاد ملی که یکی از مباحث اساسی کوردهاست به گفتگو پرداختند. کنگره جامعه دمکراتیک (ك.ج.د) که سال ٢٠٠٧ تأسیس شده بود از نخستین روز فعالیت‌های خود در زمینه اتحاد ملی کوردها و تقویت این اتحاد از لحاظ استراتژیک فعالیت نموده است.

یکی از اهداف کنگره جامعه دمکراتیک نمایندگی طیف‌های مختلف جامعه و دستیابی به یک کنگره در این راستا بود. ک.ج.د اینگونه شکل گرفت و از سازمان‌های اجتماعی مدنی تا احزاب سیاسی، جمعیت‌ها و وقف‌ها، نهادهای مدافع محیط زیست تا سازمان‌های زنان و جوانان در سطح گسترده‌ای در آن جای گرفتند و به آلترناتیفی نیرومند مبدل گردید.

وظیفه اساسی ک.ج.د نیز گفتگوی میان احزاب و جریان‌های کوردستانی بود. در این راستا با مسئولین حکومت جنوب کوردستان که دارای موقعیت سیاسی رسمی است سلسله ملاقات‌هایی را به انجام رساند.

با مسعود بارزانی و مرحوم جلال طالبانی، همچنین با مسئولان حکومت جنوب کوردستان ملاقات کردند. این موضع مشترک برای گرد هم آوردن کنگره ملی و حل مسائل سیاسی به شیوه‌ای جمعی سال‌ها ادامه یافت.
دیدارهای بسیار سازنده‌ای در فاصله سال‌های ٢٠١٣ -٢٠١۵ به انجام رسیدند. بدون شک توقف مرحله مذاکرات از سوی آ.ک.پ تأثیر منفی را بر اتحاد کوردها باقی گذاشت.

گام‌ تاریخی

به رغم آنکه گفتگوها با مسئولین جنوب کوردستان همچنان ادامه دارند اما گام‌های اتحاد میان جنبش‌های سیاسی کورد در شمال کوردستان نیرومندتر شده‌اند.

با پیشاهنگی حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) و احزاب دیگر کورد ائتلاف انتخاباتی برای شرکت در انتخابات ٧ ژوئن ٢٠١۵ شکل گرفت. این ائتلاف تا انتخابات ١ نوامبر و ٢۴ ژوئن ٢٠١٨ ادامه یافت. در انتخابات محلی روز ٣١ مارس ٢٠١٩ این ائتلاف ارتقا یافت و نمایندگان احزاب برای مدیریت بر شهرداری‌ها به عنوان نامزد ریاست مشترک معرفی شدند. پروین بولدان رئیس مشترک ه.د.پ این انتخابات را گامی تاریخی عنوان کرده بود.

تأکید بر منافع خلق

اینچنین ائتلاف انتخاباتی که در شمال کوردستان شکل گرفته بود نیرومند شد. با تحکیم اتحاد و همبستگی میان کوردها حملات رژیم ترک به خلق کورد در روژاوا، جنوب و شمال کوردستان افزایش یافت. بویژه حملات اشغالگرانه به جنوب کوردستان و روژاوای کوردستان وحدت نیروهای سیاسی شمال کوردستان را تقویت کرد. سینان چیفت‌یورک دبیر کل حزب کمونیست کوردستان در گفتگو با خبرگزاری فرات در مورد اهمیت اتحاد ملی در مقابل حملات دولت ترکیه گفته بود:"احزاب، روشنفکران و استراتژیست‌های کورد در زمان حملات و محاصره علیه کوردها لازم است به توافقاتی دست یابند که نه برای یک روز، بلکه برای کسب دستاوردهای دائمی، نه به توافقی تاکتیکی بلکه بر مبنای استراتژیک و نه برای منافع حزبی بلکه برای منافع خلق عمل کنند. اینگونه می‌توان از حملات و محاصره‌ها جلوگیری کرد."

ائتلاف آینده

روز ٢۴ اکتبر ٢٠٢٠ احزاب سیاسی کورد به منظور فعالیت در راستای وحدت ملی و ارزیابی موضع مشترک علیه حملاتی که کوردها را هدف قرار داده‌اند در شهر آمَد نشستی برگزار کردند. در این نشست که با شرکت احزاب و جریان‌های ه.د.پ، ک.ج.د، د.ب.پ، جمعیت کوردهای دمکرات انقلابی، حزب آزادی و انسان، حزب کمونیست کوردستان، پلاتفرم دمکراتیک کورد، حزب دمکرات کوردستان- ترکیه و حزب آزادی برگزار شد تصمیم به اعلام «ائتلاف ماندگار [احزاب] کوردستانی» گرفته شد.

مسئولیت سیاسی و اخلاقی

مدحت سنجار رئیس مشترک ه.د.پ در ارزیابی توافق میان احزاب شمال کوردستان گفته بود:"ما این ائتلاف را بسیار ارزشمند می‌دانیم. نخست برای آنکه کورد دارای مسئله‌ای به نام اتحاد ملی است. زیرا موجودیت ملی کورد در معرض تهدید قرار دارد به همین دلیل اتحاد ملی برای کوردها دارای اهمیت حیاتی می‌باشد. حقوق ملی یا به رسمیت شناخته نمی‌شوند یا انکار می‌شوند یا همیشه مورد تعرض قرار می‌گیرند. از اینرو گردهم آمدن نمایندگان سیاسی یک خلق که در معرض تهدید و حمله قرار دارد حق مشروع انان است. آنان باید به مسئولیت خود برای ارتقای همکاری‌های مشترک عمل کنند. بدون شک نیازی به این نیست که در تمامی مسائل نگرشی مشابه همدیگر داشته باشند. آنان در رابطه با مبانی، معیارها و اهداف اساسی نسبت به خلق کورد دارای مسئولیت اخلاقی، سیاسی و تاریخی می‌باشند."

پاسخ رژیم اشغالگر ترک به همبستگی کوردها

پس از این بیانیه مدحت سنجار در ٢۴ اکتبر ٢٠٢٠ مبحث اصلی رسانه‌های کورد به گسترش اتحاد و همبستگی داخلی میان کوردها مبدل شد. این آرزو و آرمان‌ بزرگ کوردها در آستانه تحقق بود. رژیم ترک در این مرحله بر شدت حملات خود افزود. بویژه اشغالگری در جنوب کوردستان را سرعت بخشید و حمله به غیرنظامیان را تسریع کرد. این پاسخی به اراده سیاسی کوردها بود که گفته بودند؛ اتحاد خود را در شمال کوردستان ماندگار کرده و برای وحدت هر چهار بخش کوردستان تلاش می‌کنیم.