ارسال نامه خودمدیریتی به سازمان ملل و کمیته تحقیق بین‌المللی

رهبری خودمدیریتی با ارسال نامه‌ای خاطرنشان ساخته است که ائتلاف سوری برای مجرمین جنگی به پناهنگاهی تبدیل شده است و قاتل سیاستمدار کورد، شهید هفرین خلق نیز در این ائتلاف قرار دارد.

کمیته روابط خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در باره دیدار ائتلاف سوری با حاتم شقاره، قاتل هفرین خلف نامه‌ای را به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مایکل بشله، گیر پدرسون نماینده بین‌المللی در امور سوریه و کمیته تحقیق و تفحص مستقل بین‌المللی در امور سوریه ارسال کرد. در این رابطه نماینده خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در سوئیس مسئول تحویل این نامه شده است.

در این نامه آمده است که ائتلاف سوری برای مرتکبین به جنایات جنگی، به پناهنگاهی سیاسی تبدیل شده است. همچنین از نهادهایی که نامه به آنها ارسال شده است، خواسته شده است که احمد حسن فیاض الحایص (ابو شقرا) را که سیاستمدار کورد هفرین خلف را به قتل رسانده است، تحت پیگرد قرار داده و در دادگاهی ویژه دادگاهی کنند.

متن نامه به شریح ذیل است:

"در آغاز از زحمات و تلاشهای شما برای دفاع از حقوق بشر در سوریه تشکر می‌کنیم.

طی این نامه تلاش می‌شود که اقدامات ائتلاف میهنی سوریه را در حمایت از  احمد حسن فیاض الحایص، که تحت عنوان حاتم ابو شقرا شناخته شده و عضو فرماندهی احرار الشرقیه از گردان ١٢٣ وابسته به ارتش اصطلاحا میهنی سوریه بود و قاتل سیاستمدار کورد، هفرین خلف به شمار می‌رود فاش کنیم؛ زیرا این شخص متهم به قتل سیاستمدار کورد و دبیرکل حزب سوریه آینده، هفرین خلف است. همزمان یکی از روسای تبهکاران گروه جهادی-تروریستی است که با هدف قتلعام اتنیکی کورد و گروه‌های موجود در شمال سوریه، مرتکب جنایات جنگی شده است. بنابه این دلایل ما امیدواریم که گروههای مرتبط بتوانند با محکومیت ائتلاف سوری، قاتل را نیز تحت پیگرد قرار داده و دادگاهی نمایند.

بسیاری از سازمانهای حقوق بشر بین‌المللی گزراش‌هایی را در رابطه با جنایاتی که ارتش میهنی سوریه  علیه غیر نظامیان و خصوصا علیه کورد و سازمان‌های مدنی کورد در شمال سوریه به انجام رسانده است منتشر کرده‌اند. اکنون برای همه معلوم شده است که ارتش به اصطلاح میهنی سوریه تحت اختیار چه کسی بوده و ترکیه نیز از این نیرو حمایت به عمل می‌آورد. علیرغم آنکه گروه‌های دیگری نیز به نام ارتش میهنی سوریه حضور دارند، اما در واقعیت گروهی از مجموعه گروه‌های مسلح بوده و برخی از اعضای آن نیز وابسته به سازمانهای جهادی-تروریست هستند. یا تروریستهایی مانند داعش، جبهه النصره و احرار الشام هستند. در روزهای ١۴ تا ٢۶ اکتبر سالجاری این افراد با اعتراضاتی که در شهرهای اشغال شده عفرین، سریکانی و گری سپی توسط دولت ترک انجام دادند، هویت جهادی خود را کاملا آشکار کردند. اعتراضات این افراد علیه آقای ماکرون و فرانسه بودند و در راهپیمایی جهادیون مسلح و غیر مسلح پرچمهای داعش و النصره را بر دوش داشته و شعارهایی در حمایت از داعش و جبهه النصره را سر دادند.

این نامه اشاره به گزارش کمیته تحقیق و تفحص بین‌المللی مستقلی است که امور سوریه را دنبال می‌کند، همچنین اشاره به اظهارات کمیسر حقوق بشر است که در سپتامبر ٢٠١٩ منتشر شده و به جنایات مرتکب شده از سوی گروه‌های تحت عنوان ارتش میهنی سوریه-مورد حمایت ترکیه- می‌پردازد، که در شمال-شرق سوریه علیه غیر نظامیان و خصوصا کورد‌ها بکار گرفته می‌شود. گزارش کمیته تحقیق و تفحص مستقل در رابطه با امور سوریه در پاراگراف ۶ خود اعلام نموده است که:

در زمان معلوم شدن، کمیته اگر اقداماتی را به منظور تاراج و غصب اموال و املاک و جرایم را مجددا به نحو سیستماتیک اثبات می‌کند، همچنین ارتش میهنی سوریه در مناطق عفرین، سریکانی و گری سپی، بعد از آنکه اموال و املاک غیر نظامیان را به تاراج برد، آزادی شهروندان را از میان برداشته و در نهایت بعد از آنکه غیر نظامیان این منطقه را ترک کردند با به زور اخراج کردند، تهدید کردند یا شکنجه و کشتند، خانه‌ها و منازل غیرنظامیان را که عمدتا کورد بودند تصرف و اعضای ارتش میهنی سوریه اعضای خانواده خود را به این مناطق آورده‌اند. در این رابطه کمیته در زمان انتشار گزارش نیز خاطرنشان ساخته بود که دادگاه نظامی حکومت موقت سوریه، وابسته به ائتلاف میهنی نیروهای ثوار و اپوزیسیون سوریه، و عضو گردان ١٢٣ احرار الشرقیه، را متهم شناخته و گفت بود که در اکتبر ٢٠١٩ هفرین خلف و افراد دیگری را به قتل رسانده است، همچنین حکومت موقت نیز اشاره کرده است که در ماه مه همان سال، خواهان ممنوعیت استفاده از کودکان در جنگ شده است.

ما اثبات و تاکید می‌کنیم که ادعاهای ائتلاف میهنی سوریه دروغی بیش نبوده و به منظور برائت خود از مشارکت در جرایم عمدی مانند قتل هفرین خلف است. نمونه آن نیز عکسهایی است که مجرم را به نام احمد حسن فیاض الحایص (حاتم ابو شقرا) نشان می‌دهد که با هیاتی بلند مرتبه از ائتلاف میهنی سوریه نشان می‌دهد.

از طریق دیدارهایی که در اعزاز در ٢٣ نوامبر با فرماندهان نظامی به اصطلاح ارتش میهنی سوریه گرفته شده است، بر این تاکید می‌کند که ائتلاف به پناهنگاه برای ترریستها تبدیل شده و این افراد از این طریق خود را  مخفی می‌کنند. حمایت و صیانت ائتلاف از این گروهها، بدون تردید باعث می شود که ائتلاف به همکاری عملی تبدیل شده و از طرف دیگر این مسئولان در تمامی ترورهایی که در مناطق تحت اشغال ائتلاف و تبهکاران وی که از سوی دولت ترک حمایت می‌شوند، مسئولیت مستقیم دارند.

علیرغم آنکه حاتم ابو شقرا از سوی یک دادگاه وابسته به نیروهای ائتلاف سوری به دلیل دست داشتن در قتل سیاستمدار کورد، هفرین خلف و دو نفر از همراهان وی که در تصاویر گرفته شده از آن صحنه نیز حضور دارند، محکوم شده است. در این چارچوب ما اعلام می‌کنیم که حاتم ابو شقرا یکی از فرماندهان احرار الشرقیه از گردان ١٢٣ وابسته به ارتش به اصطلاح میهنی است. بیشتر اعضای گردان ١٢٣ پیش از این از اعضای جبهه النصره و داعش بوده‌اند که همچنان در لیست سازمانهای تروریستی قرار دارند.

حمایت ائتلاف میهنی سوری از این قاتلان و گروه تررویستی و تلاش برای حفاظت از این تروریستها، باعث می‌شود که ائتلاف سوری به سازمانی تروریستی تبدیل شده و مرتکب جنایات جنگی، جنایت کشتار اتنیکی و دیگر جرایم ضد بشری را مشروعیت ببخشد. ما به عنوان مخاطب، امیدواریم در رابطه با این وضعیت به مداخله دست زده و بر حاکمیت ترکیه فشار وارد آورده تا احمد حسن فیاض الحایص را به دادگاهی ویژه مسترد نماید. از این طریق واقعیت جرایم جنگی علیه بشریت که علیه کورد و دیگر اقلیتهای شمال-شرق سوریه به منظور قتلعام اتنیکی صورت گرفته است، اشکار می‌شود. همچنین ما به عنوان مخاطب درخواست می‌کنیم که در این پرونده تسریع کنند، زیرا ابو شقرا و اعضای دیگر این گروه تروریستی که تحت حمایت ارتش مینی سوریه فعالیت می‌کنند،  علیه کورد و دیگر اقلیتها در عفرین، سریکانی گی سپی که از سوی نیروهای ترکیه اشغال شده است، همچنان به اقدامات خود مشغول هستند."