آریز عبدالله: نه ی.ن.ک و نه وزارت پیشمرگ از اعزام نیرو اطلاعی ندارند/ ی.ن.ک آماده میانجیگری است

آریز عبدالله، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کوردستان (ی.ن.ک)، با اشاره به حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به جنوب کوردستان اظهار داشت که برای جلوگیری از جنگ بین کوردها آماده میانجیگری هستند.

آریز عبدالله، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کوردستان، در گفتگو با روژنیوز با اشاره به اظهارات طیب اردوغان و مقامات دولت ترکیه درباره انقضا توافق لوزان، گفت: هدف دولت ترکیه اشغالگری است.

در ابتدا، آریز عبدالله به حملات و اشغالگری دولت ترکیه به خاک جنوب کوردستان اشاره کرد و گفت؛ "دولت ترکیه از طریق اردوغان، وزیر کشور و وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت اعلام کرده است که پس از انقضای قرارداد لوزان قدرت و قلمرو خود را گسترش خواهد داد. هدف دولت ترکیه بازگرداندن استان موصل به خاک ترکیه است که شامل جنوب کوردستان نیز می‌شود.

عبدالله گفت که دولت ترکیه از حضور پ.ک.ک در جنوب کوردستان به عنوان بهانه‌ای برای اشغالگری خود استفاده می ‌ند. وی در ادامه گفت: "پ.ک.ک در محور بعشیقه حضور ندارد. چرا ترکیه پایگاه نظامی خود را در آنجا ایجاد کرده است؟ به همین خاطر، هر کسی که فکر می‌کند دلیل اشغالگری دولت ترکیه، پ.ک.ک است، اشتباه است. زیرا دولت ترکیه به هر سمت که روانه شود، آنجا را اشغال می‌کند."

آریز عبدالله گفت: بگذارید سخنان من برای آینده و تاریخ باقی بماند، من می‌گویم ترکیه، کوردستان را اشغال خواهد کرد. اگر پ.ک.ک هم از مرزها خارج شود، ترکیه بر نمی‌گردد و ارتش ترک به قصد اشغال خاک اقلیم کوردستان آمده است. ای کاش پ.د.ک این فکر و عقیده خود را مبنی بر اینکه پ.ک.ک عامل اشغالگری دولت ترک است، تغییر می‌داد.

آریز عبدالله، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کوردستان، آمادگی حزب خود را برای میانجیگری بین پ.د.ک و پ.ک.ک اعلام کرد و اظهار داشت كه ی.ن.ک در مقابل جنگ كوردها عليه كوردها می‌ايستد.

عبدالله همچنین از دولت ترکیه خواست که در سیاست خود تجدیدنظر کند و از طریق گفتگو با خلق کورد، مسئله را حل کند.

آریز عبدالله در مورد سیاست جنگ‌طلبانه پ.د.ک که پیشمرگه‌های خود را به مناطق گریلایی می‌فرستد، گفت: "طبق قوانین فعلی اقلیم کوردستان، پیشمرگه‌ها می‌توانند به هر کجا، از زاخو گرفته تا قندیل، خاکورک و سیدکان بروند. اما نه ی.ن.ک و نه وزارت پیشمرگه اعزام نیرو به مناطق مذکور [مناطق تحت کنترل گریلا] اطلاعی ندارند. اعزام نیروها به این مناطق در این زمان چنین تعبیر می‌شود که این نیروها برای کمک به ارتش ترکیه به این مناطق رفته‌اند. اما اگر این نیروها قبل از حمله ترکیه یا پس از پایان جنگ به منطقه می‌رفتند، موضوع متفاوت تلقی می‌شد."

آریز عبدالله در پایان خواستار این شد که؛ "باید تفاهمی بین پ.د.ک و پ.ک.ک شکل گیرد. پ.ک.ک باید اوضاع کوردستان جنوبی را در نظر بگیرد و پ.د.ک نیز بودن پ.ک.ک را بهانه اشغالگری ترکیه نشان ندهد. باید اختلافات موجود را از طریق گفتگو حل کنند. چرا که ترکیه برنامه خطرناکی دارد، می‌خواهد خود را به قندیل و سایر مناطق کوردستان برساند."