آسیه عبدالله: موضع مشترک در جنوب کوردستان ادامه گفتگو است

آسیه عبدالله عضو کنگره ملی کوردستان اعلام نمود که در دیدارهای به عمل آمده از جنوب کوردستان، تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی اعلام کرده‌اند که خواهان جنگ نیستند.

در رابطه با تنش‌های موجود در جنوب کوردستان و در مقابله با تلاشهای دولت ترک برای برپایی آتش جنگ در این بخش از کوردستان، کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) مجموعه دیدارهایی را در جنوب کوردستان با احزاب و شخصیتهای مهم آن انجام داده‌اند. در جریان هفته گذشته هیات کنگره ملی کوردستان با بسیاری از احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی و سازمانهای زنان و ریاست پارلمان اقلیم کوردستان غیر از پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) دیدار کردند.

دو روز قبل نیز هیاتی از کنگره ملی کوردستان در رابطه با تلاش‌های خود، نشست خبری برگزار کرده و اعلام نموده بود که اگر تلاش‌های این هیات به نتیجه نرسد، آنها مرحله دوم از تلاش‌های خود را برای دست‌یابی به گفتگوها در سطح ملی آغاز می‌کنند.

در رابطه با نتایج دیدارهای هیات کنگره ملی کوردستان در جنوب کوردستان، آسیه عبدالله با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

در این گفتگو آسیه عبدالله اظهار داشت که دولت ترک تلاش می‌کند تا از طریق همکاری با پارت دمکرات کوردستان به پ.ک.ک حمله کرده و در مقابل هیات اعزامی از سوی کنگره ملی کوردستان نیز تلاش می‌کند تا مانع از همکاری‌های پارت دمکرات کوردستان با دولت ترک شود. در این رابطه آسیه عبدالله افزود: تحرکات پارت دمکرات کوردستان در کوهستان‌های کوردستان تنش و تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود. در این باره تلاش‌های فراوانی وجود داشتند که این تحرکات را به جنگ تبدیل کنند. به همین دلیل، در آغاز ما نگرش‌ها و نظرات تمامی طرف‌ها و گروه‌ها را در منطقه شنیدیم. فرصتی برای دیدار با پ.ک.ک فراهم نشد. اما حزب کارگران کوردستان حمایتهای خود را از اقدامات ما نشان داده است. در این باره پیامهایی را فرستاده و اظهار داشته‌اند که پ.ک.ک آماده است تا مشکلات و تنشهای خود را از طریق گفتگو حل کرده و در این رابطه هیچگونه اقدامی را به منظور جنگ انجام نمی‌دهند. ما خواهان و طرفدار جنگ نیستیم. در این مقطع حساس جنگ نمی‌تواند در راستای منافع هیچیک از طرفین باشد و در صورت روی دادن هر گونه جنگی، دستاوردهای خلق کورد آسیبهای بزرگی می‌بیند.

باید پ.د.ک دلایل خود را برای عدم دیدار با هیات کنگره ملی کوردستان اعلام کند

آسیه عبدالله در رابطه با عدم دیدار پ.د.ک و مقامات مسئول حکومت اقلیم کوردستان با هیات اعزامی کنگره ملی کوردستان اظهار داشت: پارت دمکرات کوردستان به هیچ نحوی اجازه ملاقات رسمی با این هیات را نداد. لازم است که پارت دمکرات کوردستان اعلام نماید که چرا با هیات اعزامی کنگره ملی کوردستان دیدار نکرده است. پارت دمکرات کوردستان در مواقع فراوانی اعلام کرده است که خواهان جنگ نیست. اگر این خواسته و تمایل واقعی است، لازم است که گفتگوها در این باره آغاز شوند. برای حل مسائل و مشکلات تمامی طرفین باید مسئولیت‌پذیری خود را نشان داده و درها را برای گفتگو باز کنند.

واکنشها مثبت بوده‌اند

آسیه عبدالله در رابطه با واکنش طرف‌ها و گروه‌هایی که با آنها نیز دیدار کرده‌اند اظهار داشت: در مجموع واکنش‌ها بسیار مثبت بودند. در این دیدارها شاهد موضع مشترک و مثبت احزاب جنوب کوردستان و شرق کوردستان بودیم. نظرات مرتبط به این تنش‌ها حاکی از این بودند که در این مرحله به هیچ نحوی نباید بین گروه‌های کوردی، پارت دمکرات کوردستان و حزب کارگران کوردستان برخوردی روی دهد، لازم است که مسائل و مشکلات از طریق گفتگو حل شود و در صورتیکه برخوردی ایجاد شود دستاوردهای خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان دچار آسیبهای بزرگ می‌شوند و این مسئله نیز تاثیرات بسیار مخربی را از خود بر جا می‌گذارد. این نظرات، نظرات مشترک بین تمامی این احزاب بودند. تمامی افرادی که در حکومت قرار دارند یا حتی گروه‌های که در حکومت نیز قرار ندارند، اعلام کردند که تمامی تلاش‌های خود را به منظور ممانعت از برخورها بکار گرفته‌اند، و اقدامات خود را در این رابطه ادامه می‌دهند.

پیشنهاد برای ایجاد کمیسیون

آسیه عبدالله در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که به منظور برقراری دیالوگ بین پ.ک.ک و پ.د.ک، هیات اعزامی آنها پیشنهاد نموده است که کمیسیونی مشترک ایجاد شود. شخصیتهایی که می‌توانند که در این گفتگوها ایفای نقش کنند، از حل این تنش‌ها حمایت کرده و در کمیسیون ایفای نقش کنند. تلاش‌های دولت ترک را نیز در این باره باید ملاحظه کرد، دولت ترک در جنوب کوردستان تلاش می‌کند جنگ افروزی کند و حاکمیت خود را بر منطقه افزایش دهد. شاهد ان هستیم که جنوب کوردستان پیش از این نیز با بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی دست به گریبان بوده و این بحران‌ها نیز تهدید بزرگی برای دستاوردهای خلق کورد و موجودیت خلق کورد در جنوب کوردستان به شمار می‌روند. در این مرحله، اهمیت تلاش‌های کنگره ملی نشان دهنده مسئولیت ملی کنگره ملی کوردستان بوده و کنگره ملی کردستان با حساسیتی ملی نسبت به این مسئله برخورد می‌کند.

خلق در منطقه برای اقدامات و تلاش‌های کنگره ملی کوردستان اهمیت قایل هستند

آسیه عبدالله عضو هیات اعزامی کنگره ملی کوردستان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که خلق در منطقه به هیچ وجه خواهان جنگ نبوده و خلقمان در جنوب کوردستان همچنان به یاد دارند که جنگ‌های داخلی پیشین، ضررهای بسیاری را متوجه اقلیم جنوب کوردستان کرده است و تاثیرات آن هم اکنون نیز برجای مانده و قربانیان فراوانی نیز داده است. به هین دلیل است که خلقمان در جنوب کوردستان اهمیت فراوانی برای تلاش‌های کنگره ملی کوردستان و تلاش برای اتحاد ملی قایل هستند. تمامی طرفینی که ما با آنها دیدار داشته‌ایم، پیشنهاد نموده‌اند که باید تلاش‌ها به منظور برگزاری کنگره‌ای ملی در سرتاسر کوردستان سریعتر وارد مرحله عملی شده و در این باره، احزاب و گروه‌هایی که مخالف برگزاری کنگره ملی در سطح کوردستان هستند، باید در مقابل افکار عمومی کوردستان پاسخگو بوده و دلایل آن را با صراحت با خلقمان در جنوب کوردستان در میان بگذارند.