اعتراضات روز دوشنبه جنوب کوردستان ۳ شهید و ۵۲ مجروح به دنبال داشت

اعتراضات شب و روز گذشته در استان سلیمانیه و هلبجه، ۳ شهید و ۵۰ مجروح به دنبال داشت، دهها دفتر حزبی نیز به آتش کشیده شدند.

علی رغم آنکه نیروی ویژه‌ی دفاعی معترضان با عنوان پلیس اعتراضات مدنی در اقلیم کوردستان وجود دارد، اما همه‌ی معترضانی که شب گذشته در استان سلیمانیه، هلبجه، گرمیان، راپرین مجروح شدند، با شلیک نیروهای محافظ دفاتر حزبی و آسایش مجروح شده‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده در اعتراضات روز دوشنبه (٧ دسامبر) ۳ جوان با نام‌های آدم یحیی در چمچمال و آکو سلیمان در کفری و سربست عثمان در دربندیخان با شلیک بی‌هدف به شهادت رسیدند، همچنین ۵۲ معترض نیز با شلیک گلوله زخمی شده‌اند که بیشتر آنها با گلوله‌ی ته پر هدف قرار گرفته‌اند.

به نقل از روژنیوز، در شهرک دربندیخان یک معترض شهید و ۱۱ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند، در گرمیان نیز یک یک معترض جوان به دلیل اصابت گلوله با گردنش به اورژانس سلیمانیه منتقل شد.

در استان هلبجه نیز ٣ معترض توسط نظامیان شعبه ١ ی.ن.ک مجروح شد، در شارزور نیز ۲۰ معترض مجروح شدند که بیشتر آنها توسط نگهبانان منطقه‌ای پ.د.ک مجروح شده و ۱۷ تن آنها با سلاح ته پر هدف قرار گرفتند.

در سید صادق نیز ۲ تن توسط محافظان دفتر پ.د. ک مجروح شدند، در چمچمال نیز با شلیکهای بی‌هدف نظامیان پ.د.ک یک تن شهید و یک تن مجروح شد. در پیره‌مگرون نیز ۱۰ معترض توسط نيروهای امنیتی احزاب، مجروح شدند در رانیه نیز ۴ معترض مجروح شدند.

شهروندان جنوب کوردستان از روز ٢ دسامبر اعتراضات به عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و بحران اقتصادی آغاز شد. زمانی که نیروهای امنیتی خواستند تا مانع اعتراضات شوند تا آنکه در ۶ دسامبر معترضان در پیره‌مگرون کمیته‌ی ی.ن.ک را به آتش کشیدند و تلاش کردند تا مقر پ.د.ک را نیز بسوزانند، اما بوسیله‌ی تعداد کثیری از نیروهای امنیتی متفرق شدند. روز بعد از آن نیز در سید صادق، معترضان به خیابان‌ها آمده و همه‌ی دفاتر حزبی را به آتش کشیدند.